کارخانه‌های تولید خوراک دام در خراسان شمالی حمایت می‌شوند

کارخانه‌های تولید خوراک دام در خراسان شمالی حمایت می‌شوند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: کارخانه‌های تولید خوراک دام استان با دریافت تسهیلات مورد نیاز برای تامین سرمایه در گردش حمایت می شوند.
علی مبارکی در بجنورد اظهارکرد: یکی از مشکلات و تگناها در کارخانه‌های خوراک دام، کمبود نقدینگی واحد ها است که در این زمینه طرح ارائه تسهیلات به کارخانه های تولید نهاده های دامی از محل صندوق توسعه در حال انجام است و تاکنون یکی دو کارخانه مدارک و مستندات طرح توجیهی خود را ارائه داده اند.
وی افزود: اگر کارخانه های تولید خوراک دام بتواند به موقع نهاده ها را تامین و ذخیره سازی کنند بخشی از مشکلات تامین علوفه مورد نیاز دامداران حل می شود.
وی با بیان اینکه رقم این تسهیلات چشمگیر و حدود 10 میلیارد ریال است گفت: در این استان 9 کارخانه تولید خوراک دام داریم که از این تعداد یکی غیر فعال است و به جز یکی دو واحد به علت مشکل تامین اعتبار سرمایه در گردش مابقی نیمه فعال هستند که اگر حمایت شوند می تواند بخشی از مشکلات حل شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به مشکل تامین نهاده های دامی مورد نیاز دامداران و گاوداران استان گفت: یکی از اقدامات زیربنایی برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران در استان، تشکیل کارگروه تامین علوفه در سازمان جهاد کشاورزی است که نهادهای وابسته به تامین علوفه همچون معاونت بهبود تولیدات گیاهی و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی عضو این کارگروه هستند.
وی افزود: یکی از مصوبه های مهم در این کارگروه، موافقت برای تامین دو هزار هکتار زمین توسط منابع طبیعی برای کشت علوفه است که این میزان زمین پس از شناسایی، به متقاضیان واگذار می شود.
مبارکی افزود: با توجه به توسعه دامداری های صنعتی و توسعه بخش کشاورزی، تسهیلات در تامین نهاد ه های مورد نیاز دام ها در نظر گرفته است.
وی افزود: تا سال قبل تنها سه واحد پرورش گوسفند داشتی در استان فعالیت داشت اما هم اکنون طرح توسعه پنج واحد صنعتی پرورش گوسفند پرواری در طرح توسعه بخش کشاورزی مصوب شده و این بدان معنا است که داریم به سمتی پیش می رویم که پرورش در محیط بسته و صنعتی رونق می گیرد.
وی درباره دیگر اقدامات برای حل مشکل تامین علوفه مورد نیاز برای دامداران اظهار کرد: سال قبل از محل کمک های فنی و اعتباری برای کمک به تامین نقدینگی و تامین علوفه مورد نیاز دامداران 15 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و علاوه بر آن در طرح توسعه بخش کشاورزی هم دامدارانی که در سرمایه در گردش با مشکل روبرو هستند حمایت می شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این طرح 100 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است، تصریح کرد: در این طرح واحدهای صنعتی و سنتی با دریافت تسهیلات حمایت می شوند.
مبارکی گفت: توانمند سازی شرکت های تعاونی یکی دیگر از اقدامات است که در دستور کار قرار گرفته و در آن شرکت های حقوقی از طرح توسعه کشاورزی برای تامین سرمایه های در گردش  جاری با دریافت تسهیلات ارزان حمایت می شوند.
وی از تشکیل صندوق توسعه بخش کشاورزی استان در شهرستان های استان خبر داد و افزود: متقاضیان با مراجعه به صندوق توسعه بخش کشاورزی برای تامین سرمایه در گردش و جاری حمایت می شوند و بر اساس تفاهم نامه منعقد شده این صندوق در بجنورد، اسفراین، شیروان راه اندازی می شود.
مبارکی گفت: در ستاد الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی نیز برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران برنامه ریزی شده و سطحی از زمین های زراعی برای کشت گیاهان علوفه ای در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به خروج علوفه های تولیدی کشاورزان استان توسط واسطه ها اظهارکرد: خروج علوفه تولیدی از استان و حضور دلالان در این زمینه اجتناب ناپذیر بوده زیرا خروج علوفه تابع عرضه و تقاضا است.
وی گفت: گاوداران و دامداران استان های همجوار مانند خراسان رضوی به لحاظ منابع مالی قوی تر هستند بنابراین در استان به راحتی بازاریابی می کنند و از طرفی دامداران استان به خاطر کمبود نقدینگی قادر به خرید به موقع ذخیره سازی در انبار نیستند.
وی افزود: البته با اقداماتی که انجام شده قدرت رقابت دامداران وگاوداران استان بالاتر رفته و تاحدی توانسته ایم از خروج علوفه از استان جلوگیری کنیم.
دامداران باید در تغذیه دام، اصول علمی را رعایت کنند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه 50 تا 70 درصد از هزینه پرورش و نگهداری دام صرف تامین خوراک و نهاده ها می‌شود، گفت: این رقم چه در دام های شیری و چه دام های پرواری صدق می کند بنابراین تامین خوراک با قیمت مناسب و به موقع ضروری است.
وی افزود: برای اینکه هزینه تولید در واحد های دامداری کاهش یابد، دامدار باید اصول علمی تغذیه را فرا بگیرند تا بهره وری در واحدهای دامی افزایش یابد.
مبارکی گفت: دامداران گاوداران با مراجعه به مدیریت شهرستان ها از توصیه های کارشناسان بهره مند شوند و جهاد کشاورزی آمادگی دارد برای ارائه خدمات آموزش و ترویجی و فرادادن اصول تغذیه کارشناسی ارائه دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وقفه ابلاغ بیمه های دامی گفت: پیگیر هستیم تا بیمه دام ها اجرائی شود.
مبارکی با اشاره به اینکه استقبال دامدارها نسبت به بیمه بهتر شده است، تصریح کرد: به هرحال وقفه ای که در ابلاغ بیمه دام ها افتاده بازتاب منفی میان دامداران دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com