کاربرد نانوسید در مرغداری

کاربرد نانوسید در مرغداری

یکی از مباحث مهم در امر پرورش ، مدیریت بهداشتی مزارع می باشد،یعنی یکسری اعمال مدیریتی که جهت پیشگیری از بروز بیماریها در مزارع به اجرا گذاشته می شود .بدین ترتیب یک مدیریت بهداشتی خوب با پیشگیری شروع شده و بیانگر همان اصل مقدم بودن پیشگیری بر درمان می باشد.

در ارتباط با بحث پیشگیری، موضوع بیو سکیوریتی( امنیت زیستی) از اهمیت ویژه ای برخورداراست. بیو سکیوریتی یا امنیت زیستی یعنی یکسری  اقداماتی که باعث جلوگیری از ورود پاتوژن های بیماریزا به داخل مزارع می گردد. چراکه با ورود آلودگی به مزارع زمینه برای ابتلا به بیماری فراهم می شود که در صورت رخداد بیماری نتنها مدیریت تولید با مشکل مواجه می شود بلکه در مواردی  بازگشت به شرایط مطلوب را نیز غیر ممکن می سازد ، در این راستا شناخت مسائل بهداشتی و رعایت آنها ،همچنین توجه به دستور العمل ها و بطور کلی رعایت برنامه بیو سکیوریتی بسیار مهم و با ارزش می باشد .اساس مدیریت شایسته  استفاده از مواد غیر شیمیایی در کاستن یا از بین بردن عوامل بیماریزا می باشد تا با حذف مواد شیمیایی بتوان به تولید گوشت بصورت طبیعی( گوشت ارگانیک) و پاکسازی محیط زیست کمک شایانی نمود.بیو سکیوریتی  از یک طرف شامل  ایجاد شرایطی  جهت جلوگیری از ورودپاتوژنها به داخل مزرعه بوده و از طرف دیگر جلوگیری از انتشار پاتوژنها بین قسمتهای مختلف یک مزرعه می باشد.

موارد مهم در ایجاد بیو سکیوریتی عبارتند از :

1 -ایزولاسیون و قرنطینه

2 -کنترل ترافیک و رفت و آمد

3 -ضد عفونی

در بین این موارد ، ضد عفونی مهمترین بخش بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

·     ضرورت رعایت ضدعفونی در فارم های پرورش طیور:

با ورود آلودگی به فارم زمینه برای ابتلا به بیماری فراهم می شود که در صورت رخداد بیماری نتنها مدیریت تولید با مشکل مواجه می شود بلکه در مواردی  بازگشت به شرایط مطلوب را نیز غیر ممکن می سازد ، در این راستا شناخت مسائل بهداشتی و رعایت آنها ،همچنین توجه به دستور العمل ها و بطور کلی رعایت برنامه بیو سکیوریتی بسیار مهم و با ارزش می باشد .اساس مدیریت شایسته  استفاده از مواد غیر شیمیایی در کاستن یا از بین بردن عوامل بیماریزا می باشد تا با حذف مواد شیمیایی بتوان به تولید گوشت بصورت طبیعی( گوشت ارگانیک) و پاکسازی محیط زیست کمک شایانی نمود.

در ارتباط با ضد عفونی کننده ها سه نکته تعیین کننده می باشد:

1-   وسیع الطیف بودن

2-   سازگار بودن با محیط زیست

3-   بی ضرر بودن برای کاربر

که نانوسید با طیف اثر گسترده و تاثیر گذاری بسیار مطلوب بر روی انواع میکرو ارگانیسم های بیماریزا و سازگار بودن با محیط زیست ، همچنین نداشتن هیچگونه اثر سرطانزایی - تراتوژنی - حساسیت زایی بر روی پوست و.... بعنوان یک ضد عفونی کننده بسیار موثر مطرح می باشد .

·     نانو تکنولوژی : علم ، هنر و توانایی خرد کردن عناصر در اندازه نانومتری ( 1 نانو متر =  9 -10متر ) و کنترل آنها در این اندازه و همچنین کاربرد مواد حاصل از این تکنولوژی را که به لحاظ اندازه بسیار ریز خود خواص منحصر بفردی را یافته اند ، نانو تکنولوژی گویند. این محدوده بین 1 تا 100 نانو متر می باشد.

·    معرفی نانوسید:

نانوسید که از کلوئید نقره و با پیشرفته ترین فناوری روز دنیا تهیه شده است، ماده ای ضد میکروب، باکتری، قارچ و ویروس با قدرت ضدعفونی کنندگی بسیار بالا و در عین حال محلولی کاملا ایمن و بی خطر برای انسان، دام و طیور می باشد.

نانوسید دارای مجوز مصرف از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان دامپزشکی کل کشور می باشد و بطور کلی توانایی بالایی را جهت ضد عفونی تمامی مکانها و قمستهایی که بنحوی با مشکل آلودگی میکروارگانیسم های بیماریزا دست به گریبان هستند را داراست. این ماده فاقد هرگونه بخارات سمی ، بوی نامطبوع بوده و هیچگونه حساسیت تنفسی ، پوستی و چشمی را ایجاد نمی کند و نه تنها باعث مقاومت در میکروبها نمی گردد بلکه می تواند میکروبهای مقاوم شده به آنتی بیوتیکها و ضدعفونی کننده های شیمیایی را نیز از بین ببرد.

کلوئید نانوسید حاوی ذرات ریز نقره در آب مقطر بوده و فاقد هر گونه مواد شیمیایی می باشد درحالی که سایر مواد ضدعفونی کننده دارای مواد شیمیایی هستند که باعث سرطانزایی و سایر مضرات می گردند.

همانطور که می دانیم نقره از زمانهای بسیار دور بعنوان یک ماده ضدمیکروب طبیعی مطرح بوده و هم اکنون نیز در بسیاری از داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

·     مزایا استفاده از نانوسید:

      بسیار موثر

 

کلمات کلیدی فناوری نانو
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود

مدیر مسئول و صاحب امتیاز: علی حسینی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطبوعاتی اطلاعات مرغداری و دامپروری می باشد

این پایگاه تابع قوانین مطبوعات جمهوری اسلامی ایران می باشد

برداشت از مطالب این سایت تنها با ذکر نام ITPNews مجاز می باشد.

هرگونه برداشت مطلب، آمار و یا اعداد تحلیلی بدون ذکر نام ITPNews پیگرد قانونی دارد
شبکه خبری ITPNews فعلا هیچ شعبه و یا نمایندگی ندارد
تهران - خیابان آزادی - خیابان اسکندری شمالی - بالاتر از چهارراه فرصت - پلاک 63 - طبقه دوم - واحد 4 - کدپستی : 1419793767
خبرنامه الکترونیکی

جهت دریافت خبرنامه های ما، ایمیل خود را وارد نمایید

ارسال
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com