ژنتیک سلول طیور

ژنتیک سلول طیور

ژنتیک علمی است که به مطالعه در مورد توارث می پردازد.توارث همانند یک دستگاه همانند سازی است که منجربه تولید نوزادانی مشابه والدین می گردد و این مسئله اساس علم ژنتیک می باشد. اگرچه فرزندان از بعضی جهات مشابه والدین خواهند بود ، ولی از بعضی جهات هم چنین نیست .متخصصین علم ژنتیک همواره در جهت تسلط هرچه بیشتر بر این خصوصیات کار می کنند تا از این طریق در بهبود سویه ها ی طیور و تولید لاینهای جدید توفیق یابند .در موارد متعددی مسائل ژنتیک آنچنان توسعه یافته که بر روی طبیعت و طیور و گله های آنها نیز کار می کنند .بعضی مسائل مانند توزیع جمعیت ،کنترل فیزیکی پتانسیل ژنتیکی ، هورمونها ، مدیریت ، فیزیولوژی و موارد متعدد دیگر در پرورش طیور مورد مطالعه قرار دارند .
سلول اساس ساختمانی بدن موجودات زنده را تشکیل می دهند . بعضی موجودات زنده ازیک سلول ساخته شده اند ، درصورتیکه اغلب موجودات دیگر از میلیونها سلول تشکیل گردیده اند . نه تنها تعداد سلولها مختلف است بلکه اندازه آنها از یک سلول کوچک و میروبسکوپی (که در اغلب موارد چنین است) تا یک سلول بزرگ( همانند آنچه در زرده تخم مرغ می بینیم) متفاوت می باشد .
اجزای سلول
هر سلول از سه قسمت تشکیل شده است .
ا- دیوار سلول. این قسمت محتویات داخلی سلول را در کنار هم نگه می دارد و از اختلاط محتویات سلولهای مختلف با هم جلوگیری می کند.
2-سیتوپلاسم . وقتی یک سلول برای مشاهده میکروسکوپی رنگ آمیزی می شود ، در بخش داخلی آن در اطراف هسته یک قسمت روشن تحت عنوان سیتو پلاسم مشاهده می گردد .
3-هسته. ناحیه ای ازسلول است که در رنگ آمیزی رنگ تیره به خود می گیرد و وجودش برای انجام اعمال مختلف سلولی اساسی است ، همچنین عوامل ارثی را در خود نگهداری می کند .
انوع سلولها
سلولهای بدن طیور بر اساس نوع عملی که انجام می دهند به دو دسته تقسیم می شوند :
1-سلولهای پیکری somatic cells . اینها سلولهایی هستند که بافتهای مختلف را تشکیل می دهند و با سلولهای جنسی فرق می کنند .
2-سلولهای جنسی**** cells . این سلولها برای بقای نسل اختصاص یافته اند . سلولهای پیکری نمی توانند نوزاد جدیدی تولید کنند . هر نوزاد باید از ترکیب یک سلول جنسی ماده با یک سلول جنسی نر تشکیل گردد و با ترکیب سلولهای جنسی نر و ماده بقای نسل تضمین می گردد

 
کلمات کلیدی ژنتیک سلول
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com