چگونه کارخانه های خوراک Ridley از اصول تولید ناب بهره می برد؟

چگونه کارخانه های خوراک Ridley از اصول تولید ناب بهره می برد؟
کریس پترسن (Chris Petersen) مدیر تولید ناب شرکت Ridley توضیح می دهد که چگونه اتخاذ اصول تولید ناب به رضایت مشتری و مراحل کار در تولید خوراک کمک می کند.
اجرای اصول تولید ناب در کارخانه های آمریکا از دهه 1990 میلادی آغاز شد؛ در این دهه جیمز وومک (James Womack)، دنیل جونز(Daniel Jones) و گروهی از پژوهشگران انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) مفهوم "تولیدناب" یا حذف موارد زائد از روند تولید، مانند تولید محصولات تویوتا، را وارد کارخانه های آمریکایی کردند. به همین دلیل، کسب و کارهای بی شماری در صنایع مختلف طرز فکر خود را هر روز بهبود بخشیدند و از روش تولید ناب بهره بردند.
چت مارچوینسکی (Chet Marchwinski)، مدیر ارتباطات تولید ناب شرکت Lean Enterprise Institute Inc. (LEI) اظهار داشت: "واقعیت های جامعی وجود دارد که تقریبا در همه صنایع اعمال می شود. مهم نیست که در چه تجارتی هستید، اگر می خواهید به بقا و رشد خود ادامه بدهید باید محصولی مناسب را به مشتریان مناسب  با قیمت مناسب ارائه دهید.
ارزش مشتری از طریق توالی صحیح مراحلی ایجاد می شود که در زمان صحیح اتفاق می افتند- زنجیره های ارزشی افقی می باشند. تولید ناب به ما می آموزد که بر روی جریان ارزشی افقی تمرکز کنیم و ما را ملزم می کند تا از لاک خود بیرون بیاییم و بدانیم که حرکت به سوی مشتری تا چه اندازه ارزشمند است.
در کسب و کارهای مربوط به خوراک حیوانات، مقررات و شرایط بازار کمپانی ها را ملزم ساخته است تا فرایندهای کاری خود را ساده کنند و به موقع و دقیق محصولاتی با قیمت مناسب به مشتری بدهند و در عین حال سود خود را نیز وسیع تر نمایند.
کریس پترسن به مدت دو سال مدیر تولید ناب شرکت Ridley Inc، یکی از کمپانی های شرکت بزرگ آلتک(Alltech)، بود که تجربه خود را از شرکت Lean Enterprise Institute و گواهی نامه سیکس سیگما (Six Sigma certification) برای 30 کارخانهشرکت Ridley Inc آورده بود.
 پترسن اظهار داشت: «تولید ناب واژه یا مفهومی جدید نیست؛ بلکه روند تفکری اثبات شده و ساختاری اثبات شده است. درون جعبه ابزار تولید ناب ابزارهای بسیاری وجود دارد اما مسئله بیشتر حل کردن مشکلات و کار کردن با کارمندان است تا خود ابزارها».
 پترسن معتقد است که شرکت Ridley از اصول تولید ناب بهره برده است تا تجربه مشتریان و روحیه کارمندان را بهبود ببخشد.

ایجاد فرهنگ تولید ناب
اجرای اصول تولید ناب نیازمند تغییر فرهنگی بنیادین است. جیمز وومک معتقد است: «فکر کردن به تولید ناب بسیار آسان تر از اجرای تولید ناب است».
 پترسن نیز هم عقیده با وی می باشد: «باید با بعضی از این موانع از پیش تعیین شده مبارزه کنید و این تفکر را تغییر دهید که "ما همیشه همین گونه عمل کرده ایم"».
وی معتقد است که بهترین شروع این است که با همه کارمندان گفتمان را آغاز کنید.
 پترسن اظهار داشت: « از کارمندان بپرسید که نظرشان در مورد چگونگی بهتر انجام شدن کار چیست؟
 این کار، اطمینان به وجود می آورد و نشان می دهد که نظرات و ارزش های آن ها در بهبود تجارت مهم است».
وی تاکید کرد که این بر عهده مدیریت است تا فرهنگ تولید ناب را ایجاد کند تا کارمندان خود بخواهند تا در موفقیت شرکت سهیم شوند.
زمانی که کارمندان ببینند که اهداف آن ها هم در تفکر تولید ناب نقش دارد و در نظر گرفته می شود، نسبت به روند کار راغب تر می شوند. پترسن گفت: «کارمندان می خواهند بخشی از این گروه [برنده] باشند».

بهبود تجربه مشتری
شرکت ریدلی در تلاش برای پذیرفتن پیشنهادات کارمندان خود، از طریق یک تالار گفت و گو تمامی نظرات مثبت و منفی مشتریان را با کارمندان به اشتراک گذاشت. موفقیت و چالش ها نیز در گردهمایی با کارمندان شرکت به اشتراک گذاشه شد تا "کارمندان را به مشتریان نزدیک کند" که این موضوع بیشتر به نفع کارمندان پشت صحنه است که ممکن است هرگز با مشتریان به صورت مستقیم ارتباط نداشته باشند.
 پترسن پیشنهاد داد که انتظارات مشتریان و نیازهای آن ها را باید درک کنید و سپس فرآیندهای کنونی شرکت را ارزیابی کنید تا متوجه شوید که چه چیزی مورد نیاز است و چگونه هر گونه مشکلی باید بهبود پیدا کند.
«معیارهای عملیاتی تصویری زیبا پدید می آورند. اگر متوجه برخی نیازهای اساسی شوید، باید حقایقی سخت را پشتیبانی کنید، مثل خدمات به موقع یا کیفیت مناسب. باید بتوانید بازخورد مشتری را ارزیابی کنید».
به همین دلیل، پترسن از طرفداران دنبال کردن هدف تماس مشتریان و مطالعات راهبردی است.
وی اظهار داشت: «شما می توانید تاثیر [برنامه بهبود مداوم خودتان] را از این طریق ارزیابی کنید که چند بار در روز با شرکت شما تماس گرفته می شود و دلیل تماس ها چیست. زمانی که این تماس های تلفنی کاهش می یابد و از بین می رود، متوجه می شوید که در حال رسیدن به نتایج بهتری هستید زیرا مشتریان آن را تجربه کرده اند."
وی معتقد است که نتایج ممکن است با هم در آمیزند زیرا مشتریان ناراضی همیشه با صدای بلند گله می کنند؛ با این حال، زمانی که دریافت نامه های ناخواسته و شخصی از مشتریان برایتان شروع می شود که از شما به دلیل خدماتی که ارائه می کنید تشکر می کنند، یعنی مسیر درستی را می روید.
 پترسن اظهار داشت: «به اشتراک گذاشتن بازخورد مشتریان، کارمندان را قوی می کند و آن ها را ترغیب می کند تا کمی بیشتر مراقب باشند. شما فقط یک دسته خوراک تولید نمی کنید بلکه محصولی برای این مشتریان و برای نوع خاصی دام تولید می کنید که ارزشی غذایی را ایجاد می کند.»

تولید ناب در عمل
اجرای روش تولید ناب اغلب نیازمند کمی سرمایه گذاری مالی است زیرا این روش جریان کاری موجود را موثرتر می نماید.
 پترسن پنج نمونه از مسائلی را بیان کرده است که نشان می دهد ریدلی چگونه می توانست از اصول تولید ناب برای بهبود عملیات خود بهره ببرد:
نقشه برداری از فرایند: خط بسته بندی در یکی از کارخانه ها پنج بار در طول 4 ساعت و به طور میانگین هر 15 دقیقه قطع شد. پترسن از فرایند، نقشه برداری کرد تا متوجه شود که در کدام قسمت کارایی از دست داده رفته است. وی متوجه شد که اپراتور بدون توجه به این که در اطرافش چه اتفاقی افتاده، با سرعت هر چه ممکن به کار خود در خط بسته بندی ادامه می دهد.
پترسن گفت: «این فرد به من نگاه کرد و گفت "کریس، تو منظورت اینه که اگه من یه کم آروم تر کار کنم، نتیجه کار بیشتر میشه؟" به او گفتم: بله. نقشه برداری از فرایند این رو به ما نشون داده"».

فراتر از ساخت:
شیوه هایتولید ناب مانند روش 5S (مرتب سازی، ترتیب بندی، براق کردن، استاندارد سازی، حفظ کردن) خارج از فرایندهای ساخت یک شرکت نیز به اجرا در می آیند. برای مثال، شرکت ریدلی یک گروه 5S در دفتر خود دارد که از این روش استفاده می کند تا تضمین کند که محصولات، دوباره ذخیره سازی شده اند و ایستگاه های کار باقی مانده اند.
پترسن اظهار داشت: «ما شیوه 5S را بر روی تمامی ایستگاه های کار کارمندانمان اعمال می کنیم تا مطمئن شویم که کارها از دستمان در نمی رود. ما با کارمندان کار می کنیم تا ایستگاه کاری مفیدی را برای آن ها ایجاد کنیم. سپس در هر فصل ممیزی انجام می دهیم تا بدانیم موفقیت برنامه تا چه میزان بوده است.»

مقررات:
ریدلی در حال بررسی راه های مختلف برای اعمال روش 5S بر روی مقررات اخیر، مانند قرارداد مدرنیزه کردن امنیت غذایی (FSMA)، است زیرا این کار "تمامی مسیرهای رسیدن به نیازهایمان را کامل می کند".

لیبل زدن:
کارمند 35 ساله ای اظهار داشت که لیبل های روی سوییچ برق او به مرور زمان از بین رفته است. با این حال جای سوییچ ها در حافظه او مانده است و زدن لیبل های جدید روی سوییچ به کارمندان دیگر این امکان را می دهد که در نبود او کنترل ماشین را در دست بگیرند. این گام کوچک به کارخانه کمک کرد تا موثرتر باشد.

حرکت بیش از حد بی فایده است:
زمانی که تقاضا برای نوع خاصی از محصول افزایش یافت، مواد لازم آن هنوز در فاصله بیش از 50 یاردی از میکسر قرار داشت. اپراتور میکس، این مسئله را متوجه شد و مواد را نزدیکتر آورد و ارزیابی کرد که کدام یک از محصولات دیگری که کمتر استفاده می شوند می توانند جای محصولات جابجا شده را بگیرند.
پترسن گفت: «هر زمانی که حرکت و جنب و جوش بیش از حد وجود دارد – حرکت بدن نیروی انسانی، قدم زدن، بلند کردن، حمل کردن یا نقل و انتقال- نظرتان در مورد جابجا کردن مواد لازم و آوردن آن ها در نزدیک ترین نقطه ممکن چیست؟ مواد ساده تر و ارزان قیمت تر می توانند در انبار جایگزین آن ها شوند و روند کار شما را راحت تر کنند.»

شروع سفر برای تولید ناب
در نظر گرفتن اصول تولید ناب در تصمیمات برای سازندگان خوراک می تواند یکی از برنامه هایی باشد که در سراسر کشور آموزش داده شود و برای آن مدرکی در نظر گرفته شود. شرکت ها نیز می توانند یک مشاور تولید ناب را استخدام نمایند تا وضعیت تولید را ارزیابی کنند.
در حال حاضر، سرمایه گذاری برای تولید ناب برای بهبود رضایت مشتریان یا رتبه بندی تجربه و بالا بردن روحیه کارمندان صورت می گیرد که می تواند به طور کلی وضعیت مالی یا "سلامت تجاری" سازمان را بهبود ببخشد.
پترسن در پایان گفت: «تغییر به سوی تولید ناب یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه نیازمند استنتاج و ممارست مداوم است. به همه قول می دهم که این تلاش ها ارزش دارد».

 
نظرات شما
  •  

    سروش آزادی گفت : ۹۶/۰۳/۰۲

    اول اینکه چه ترجمه فجیعی!
    دوم اینکه نوشتن چنین مطلبی بسیار عالی ای برای بازار مکاره ای که هم اکنون ما به نام صنعت دام و طیور ایران می شناسیم مثل صحبت کردن در باره روشهای درست استفاده از تبلت برای دانش آموزان روستاهای مناطق بیابانی سیستان است.

    پاسخ...
  •  

    ناهید علوی گفت : ۹۶/۰۳/۰۲

    مطالب شما عالی هست و واقعا مطالبی رو انتخاب می کنید که برای صنعت مرغداری می تونه نجات دهنده و مفید باشه اما حقیقتا بخش بین المللتون که نمی دونم چند نفر هستن نمی تونن خوب ترجمه کنن اکثر مطالب بخش بین الملل شما سخت فهم هست

    پاسخ...
  •  

    محمدرضا قناعی گفت : ۹۶/۱۲/۲۰

    سلام . من حدود 6 سال است که در رابطه با انطباق اصول تولید و تفکر ناب درصنعت مرغداری و دامداری و همچنین صنعت گلخانه داری کشورمان کار کرده ام و کارگاههایی هم برگزار کرده ام که مورد استقبال حاضرین قرار گرفته است . پیاده سازی اصول تولید ناب ربطی به شرایط بیرونی یک سازمان ندارد و عمده اثر بخشی آن ارتقاء فوق العاده بهره وری در درون سازمان است .

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com