چگونه هزینه‌ خوراک دام را تا ۶٪ کاهش دهیم؟

چگونه هزینه‌ خوراک دام را تا ۶٪ کاهش دهیم؟
چگونه هزینه‌ خوراک دام را تا ۶٪ کاهش دهیم؟
باتوجه به بالارفتن قیمت نهاده‌های دامی و در پی آن، بالا رفتن هزینه‌های دامداری‌ها آرزوی هر دامداری است که بتواند ضمن کاهش هزینه‌های تولید، بهره‌وری را در دامداری خود ارتقا بخشیده و محصول باکیفیت و میزان تولید بیشتری داشته‌باشد. در این مقاله قصد داریم مؤثرترین راه‌ افزایش بهره‌وری با وجود کاهش هزینه‌ها را بررسی نماییم. 


جایگزینی منابع دارای پروتئین با قیمت مناسب به جای منابع معمول می‌تواند بالاترین تأثیر را در بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها داشته‌باشد. یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌ها برای تامین پروتئین مورد نیاز دام استفاده از اوره در جیره غذایی دام می‌باشد. اوره خام دارای ۴۹۶ گرم ازت به ازای هرکیلوگرم معادل ۲۹۰0 گرم پروتئین در کیلوگرم می‌باشد. اما اوره خام به سرعت در محیط شکمبه تجزیه شده و مقدار بسیار زیادی آمونیاک تولید می‌کند که میکروب‌های شکمبه توانایی تبدیل این حجم آمونیاک به پروتئین را ندارد و در نتیجه آمونیاک به خارج از شکمبه نشت می‌کند و باعث مسمومیت می‌شود.
بنابراین اوره باید به گونه‌ای مصرف گردد که سرعت تجزیه آن کُندشده و استفاده از آمونیاک برای ساخت پروتئین را بهبود بخشد. هنگامی که اوره به عنوان مکملی برای جیره‌های با میزان پروتئین پایین مصرف می‌شود، به خصوص اگر پروتئین به تجزیه میکروبی مقاوم باشد، بیشترین کارایی را دارد.

اوره آهسته رهش در واقع همان اوره خام است که طی فرایندی روکش‌دار شده و به صورت آهسته، اوره را در محیط شکمبه آزاد می‌نماید. اوره خام در مدت زمان زیر پنج دقیقه در محیط شکمبه آزاد می‌شود در صورتی که اوره آهسته رهش این زمان را به ۸ ساعت افزایش می‌دهد. این امر باعث همزمان¬سازی تخمیر منابع انرژی و پروتئین و کنترل غلظت آمونیاک قابل دسترس در شکمبه میشود. اوره آهسته رهش برای دسترسی مداوم به نیتروژن آمونیاکی در بلندمدت طراحی شده‌اند. با انتشار آهسته نیتروژن آمونیاکی ، خطر ابتلا به مسمومیت از بین رفته و خوش‌خوراکی جیره بهبود می‌یابد. همچنین دفع نیتروژن به حداقل ممکن رسیده و انرژی‌ای که دام برای این موضوع صرف می‌نماید کاهش خواهدیافت. به این ترتیب بازده استفاده از نیتروژن در دام ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. به همین دلیل است که استفاده از اوره آهسته رهش در جیره نشخوارکنندگان در حال توسعه یافتن است.
با توجه به اینکه میزان پروتئین به‌دست آمده از کنجاله سویا ۴۴ درصد و پروتئین به دست آمده از اوره آهسته رهش ۵/۲۱۲ درصد می‌باشد. بنابراین می‌توان هر کیلوگرم اوره آهسته رهش را به ازای حدود ۵ کیلوگرم کنجاله سویا استفاده نمود. با نگاهی به جدول ذیل می‌توان گفت با پرداخت ۱۸ درصد قیمت یک کیلو کنجاله سویا به همان میزان پروتئین در اختیار دام قرارداد. با توجه به قیمت کنجاله سویا این امر باعث اقتصادی شدن قیمت خوراک شده و هزینه حمل و نقل را نیز به شکل چشم‌گیری کاهش خواهد داد.

درصد از قیمت یک واحد نیتروژن کنجاله سویا

قیمت یک درصد نیتروژن

قیمت حدودی (تومان)

درصد پروتئین

درصد نیتروژن

نام خوراک

100

3.125

22.000

44

7/04

کنجاله سویا

18

573

19.500

212

34

اوره آهسته رهش


برخی از مزایای استفاده از اوره آهسته رهش:
•افزایش تولید پروتئین میکروبی در مقایسه با اوره معمولی
•حفظ تولید شیر در شرایط جایگزینی با کنجاله سویا
•حفظ سلامت گاو و کاهش غلظت نیتروژن اوره‌ای خون در شرایط جایگزینی با اوره معمولی
•اقتصادی تر کردن جیره در شرایط جایگزینی با کنجاله سویا
•فرصت بهینه سازی خوراک با ایجاد فضای خالی در جیره
•افزایش قابلیت هضم ماده خشک و مصرف خوراک در شرایط جایگزینی با کنجاله سویا
•ارتقای سلامت کبد با کاهش نیاز تبدیل آمونیاک به اوره
•کاهش دفع نیتروژن به محیط زیست
•برقراری جریان پیوسته‌ای از نیتروژن
•کاهش مصرف انرژی برای دفع نیتروژن اضافی
•حفظ BUN و MUN در محدوده مناسب و درنتیجه حفظ کا رایی تولید مثلی گاوها
•کاهش ردپای کربن در تولید محصولات دامی

اما در انتخاب اوره آهسته رهش باید دقت بسیار زیادی صورت گیرد زیرا استفاده از محصول غیر‌استاندارد و بدون کیفیت ممکن‌است باعث ایجاد مسمومیت آمونیاکی در دام شود.
اوراس یک برند معتبر در میان تولیدکنندگان اوره آهسته‌رهش خارجی و داخلی می‌باشد، این محصول تولیدشده در شرکت چشمه‌سازان پردیس زیرمجموعه گروه اطلس می‌باشد که سال‌ها در زمینه تولید مکمل‌های موردنیاز خوراک دام و طیور فعال بوده‌است.


بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی بر روی این محصول نشان می‌دهد این محصول، واقعا آهسته‌رهش بوده و در مدت زمان 8 ساعت به تدرج در محیط شکمبه تجزیه می‌گردد که مطابق باکیفیت‌ترین نمونه‌های خارجی می‌باشد. این خاصیت باعث می‌شود بتوان مصرف این محصول را تا دو برابر نسبت به محصولات مشابه افزایش داد که به طبع آن مصرف کنجاله سویا و سایر منابع تامین پروتئین کاهش خواهدیافت این امر در اقتصادی‌کردن جیره نقش به‌سزایی خواهد داشت.


فناوری به کاررفته در این محصول منحصربه‌فرد بوده و دارای گواهی دانش‌بنیان و گواهی ثبت اختراع می‌باشد. در تولید این محصول از ترکیبات کاملا زیستی(بیو) استفاده شده‌است. یکنواختی کیفیت تولید و یکدست بودن محصول نهایی از دیگر ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان می‌باشد.


با توجه به مطالب ذکرشده می‌توانید اطمینان حاصل کنید با قراردادن اوره‌ آهسته‌رهش در جیره دام، بیشتر از ۶٪ در هزینه‌ خوراک دام صرفه‌جویی داشته‌باشید.
برای تهیه این محصول منحصر به‌فرد می‌توانید به سایت گروه اطلس به آدرس www.atlasgpco.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌ 66121130-021 (شرکت چشمه سازان پردیس) تماس حاصل نمایید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com