چگونه مقاومت آنتی بیوتیکی را در مرغداری کاهش دهیم

چگونه مقاومت آنتی بیوتیکی را در مرغداری کاهش دهیم
مدیریت درست مرغداری، ایمنی زیستی و به کارگیری عناصر نوین غذایی می توانند به کاهش میزان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در مرغداری ها کمک کنند.
بیش از ۳۰ کشور تاکنون قانون ممنوعیت محرک های رشد آنتی بیوتیک ها را وضع کرده اند که در این قانون گذاری ها، تولیدات گوشت طیور مد نظر آن ها بوده است، اما باید در نظر داشت آنتی بیوتیک ها در بسیاری از نقاط جهان به شکل عمومی برای کل دسته های پرورشی طیور به عنوان پزشکی پیش گیرانه، درمان بیماری ها و محرک رشد به کار گرفته می شوند.
با این حال، فشار ها بر روی تولیدکنندگان گوشت طیور و دیگر تولیدکنندگان محصولات دامی برای تغییر روش های خود در حال افزایش است چرا که مقاومت به آنتی بیوتیک هم اکنون یکی از بزرگترین نگرانی های عمومی درباره ی بهداشت عمومی در قرن بیست و یکم است.
مطابق گفته های شرکت RAND، عدم موفقیت در شکست مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها به این معنی است که جمعیت جهان در سال 2050 می تواند بین 11 میلیون تا 44 میلیون نفر کمتر از زمانی بود که پدیده ای به نام مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها وجود نمی داشت.
در حالی که حذف کامل مقاومت به آنتی بیوتیک بعید است، اما به طور کلی می توان موقعیت را تغییر داد و موقعیت بهتری ایجاد کرد.

جدول: استفاده از آنتی بیوتیک ها برای دام ها در آمریکا، چین و اتحادیه ی اروپا


راهبردهای کلیدی
هنگامی که طیور دچار بیماری ای شده اند که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند، باید آن ها را با آنتی بیوتیک ها درمان کرد، و این مساله چیزی نیست که بتواند تغییر کند.
با این حال، آنچه می تواند تغییر کند آن است که به کارگیری آنتی بیوتیک ها برای ارتقای رشد و پیشگیری های پزشکی، به طور کلی استفاده از آن ها می تواند با مدیریت مناسب و درست مرغداری، افزایش ایمنی زیستی و استفاده از عناصر غذایی نوین جایگزین شود.
ایمنی زیستیمجموعه از اقداماتی است که از عوامل بیماری های عفونی جلوگیری کرده و وقوع و گسترش عامل های بیماری را در دسته های طیور به حداقل می رساند.
مدیریت مرغداری، دربرگیرنده ی نقل و انتقال پرندگان در میان محوطه ها و مکان های تولید، چک کردن افراد و حیواناتی که وارد مزرعه می شوند و مدیریت مناسب تجهیزات، وسایل نقلیه، هوا، منابع خوراک و آب است که همگی باید به دقت مورد نظارت قرار بگیرند. چندین راهنمای حرفه ای برای ایمنی زیستی و مدیریت حرفه ای مرغداری ها وجود دارد که برای مدیران مرغداری ها بسیار کمک کننده است.
در آن جا که عناصر غذایی نگرانی اصلی است، یک آزمایش تحلیل خوراک طیور که اخیرا انجام شده، دریافته است که برخی از افزودنی های جدید خوراک ها به همان اندازه ی ارتقادهنده های رشد آنتی بیوتیکی–اگر نگوییم بهتر- خوب عمل کرده اند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها محرک افزایش مقاومت
با آگاهی از رابطه ی میان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها و استفاده از آن ها، سزاوار است که میزان بسیار گسترده ی آنتی بیوتیک هایی که در تولید گوشت استفاده می کنیم را نیز مورد توجه قرار دهیم.
از لحاظ جهانی، برآورد می شود که دام ها حدود 63151 تن آنتی بیوتیک در سال 2010 مصرف کرده اند و با این همه، با فقدان برنامه های نظارتی و کنترل در بسیاری از کشورها، هنوز آمار درستی در دست نیست.
برای نمونه در چین که مصرف coccidiostats بسیار متداول است، برآورد می شود که بخش طیور حدود 4500 تن آنتی بیوتیک در سال 2012 مصرف کرده در حالی که برای سال 2011، دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا گزارش می کند که 48 درصد از مرغ های گوشتی در آمریکا برای درمان بیماری آنتی میکروب دریافت کرده اند، در حالی که 20 تا 52 درصد آنتی میکروب ها را به دلایل غیردرمانی دریافت داشته اند.

کاهش مقاومت در هلند
در مورد تولید مرغ گوشتی در هلند، نکته ی آموزنده آن است که نشان داده اند می توان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها را با کم کردن مصرف آنتی بیوتیکی کاهش داد.
داده های اخیر ارائه شده توسطMonitoring of Antimicrobial Resistance and Antimicrobial Usage in Animals (MARAN) (شاخص مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها و نیز مصرف آنتی بیوتیکی در حیوانات) نشان می دهد که استفاده از آنتی بیوتیک ها در مرغ های گوشتی از سال 2008 رو به کاهش گذاشته است.
این کاهش همزمان شده با میزان کمتر مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در اشریشیا کلیدر مرغ های گوشتی، که آن را به عنوان یکی از باکتری های نشان گر برای کشف مقاومت در برابر آنتی بیوتیک می شناسند.
مطالعه ی انجام گرفته در هلند مثالی برای دیگر تولیدکنندگان گوشت طیور ارائه می کند  و نشان می دهد که مبارزه با مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها به وسیله ی کاهش استفاده از آنتی بیوتیک یکی از راه های حفظ ارزش داروها برای درمان بیماری هاست.

استفاده از داروی ضدمیکروبی در مرغ های گوشتی در هلند 2004-2014




استفاده از آنتی بیوتیک ها در هلند از سال ۲۰۰۸ رو به کاهش گذاشته است، که این امر پیرو روند کلی ای بوده برای بخش دامی هلند در نظر گرفته شده است.
درصد مقاومت اشریشیاکلی در برابر آنتی بیوتیک ها در مرغ های گوشتی در کشور هلند


میزان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در مرغ های گوشتی کشور هلند همزمان با کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها رو به کاهش گذاشته است که نشان می دهد این نظارت یکی از راهبردهای موثر است.

 

برگزیده ای از راهنماهای ایمنی زیستی

منطقه

وبسایت

عنوان

آسیا

http://goo.gl/lYIymC

راهنمای مدیریت ایمنی زیستی ASEAN برای مرغداری های تجاری

استرالیا

http://goo.gl/4RklFP

راهنمای ایمنی زیستی ملی برای تولیدات طیور

کانادا

http://goo.gl/EkT2dQ

راهنمای تولیدکننده ی عمومی – استاندارد ملی ایمنی زیستی طیور در مرغداری

بریتانیا

https://goo.gl/TjTqwj

ایمنی زیستی و پیشگیری از بیماری

آمریکا

https://goo.gl/p2DX09

راهنمای ایمنی زیستی مرغداری ها

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com