چگونه در پرورش طیور به طور ایمن استفاده از آنتی بیوتیک را قطع کنیم؟

چگونه در پرورش طیور به طور ایمن استفاده از آنتی بیوتیک را قطع کنیم؟
در پرورش طیور بیماری ها امری رایج هستند و همیشه اتفاق می افتد، اما در این میان استراتژی های کاهش خطر می تواند نیاز به آنتی بیوتیک ها را به حداقل برساند.
خطر بیماری در تولید طیور همیشه وجود دارد اما از زمانی که تولید کنندگان دام نیز برای عدم استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان یک پیش گیری کننده تحت فشار قرار گرفته اند چالش های جدید و پیچیده ای به وجود آمده است.
با این حال، استراتژی های متعددی وجود دارد که می توان برای به حداقل رساندن خطر بیماری آن ها را اتخاذ نمود و مطمئن شد که پرنده ها بهتر می توانند در برابر عفونت مقاومت کنند. این موارد در کنار استراتژی هایی برای هدف گذاری بهتر در مورد زمان و مکان درمان طیور در نشست سال 2016 کشورهای اروپایی، موسوم به Poultry Summit Europe 2016، که در اواسط ماه مه میلادی در هلند برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

طیور بدون آنتی بیوتیک
محصولات بدون آنتی بیوتیک در بسیاری از بازارهای پیشرفته، دیگر یک گزینه ساده نیست بلکه یک الزام است و به گفته ویلیم ون دی اتلار (Willem van de Oetelaar)، مدیر کمپانی HatchTech، مراحل اجرای طرح عدم استفاده از آنتی بیوتیک باید از ابتدای زندگی جوجه اعمال شود تا در آینده نیاز به آنتی بیوتیک ها به حداقل برسد.
وی معتقد است که باید به اصول و پایه بازگردیم.استرس و تاثیر آن بر تحریک بیماری های غیربالینی هنوز در دست ارزیابی است. اگر در اولین روز از زندگی جوجه استرس ناشی از تشنگی و گرسنگی از بین برود و جوجه فقط به طور تدریجی در معرض نور قرار بگیرد و کم ترین جابجایی را داشته باشد، استرس به حداقل خواهد رسید و جوجه بهترین آغاز زندگی را خواهد داشت.
آدریان اسمولدرز(Adrian Smulders)، مدیر فناوری گونه ها و مدیریت مکمل ها در کمپانی های Cargill Premix و Nutrition EMEA نیز بر شروع درست زندگی جوجه تاکید کرده است.
این روزها توجه به سلامت روده افزایش یافته است؛ این در حالی است کهدستگاه گوارش در اولین روزهای زندگی جوجه شکل می گیرد. اسمولدرز معتقد است اگر دستگاه گوارش به درستی شکل بگیرد تغذیه صحیح در روزهای اول زندگی مهم و ضروری است و در نتیجه جوجه در مقابل چالش های بیماری بهتر می تواند مقاومت کند.


امنیت زیستی مناسب
اگر فرض بر آن باشد که جوجه ها بهترین شروع زندگی را داشته اند، باید برای حفاظت از این شروع صحیح سرمایه گذاری صورت گیرد.
پروفسور ژروئن دیوالف (JeroenDewulf) از دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه گنت بلژیک در مورد اهمیت مناسب بودن امنیت زیستی درونی و بیرونی تاکید نمود و بیان کرد که دلیل این اهمیت آن است که امنیت زیستی قوی موجب کاهش بیماری می شود.
با این حال اطلاعات بسیار کمی در مورد این وجود دارد که چه چیز دقیقا امنیت زیستی مناسب را فراهم می کند؛ همچنین تولیدکنندگان که اغلب بر کاهش خطرات کوچک تاکید می کنند از چالش های مهم تر باز می مانند.
به همین دلیل، دانشگاه گنت سیستم ساده  و رایگانی برای محاسبه امنیت زیستی برای تولیدکنندگان دام و طیور طراحی کرده است. امنیت زیستی بیرونی 70 درصد از کل امتیاز را در تولید طیور به خود اختصاص داده است در حالی که امنیت زیستی درونی –که شامل مدیریت بیماری، پاکسازی و ضدعفونی، مواد و مصالح و فاصله میان خانه ها – 30 درصد مابقی را شامل می شود.
این سیستم نتیجه را به صورت مورد قبول/ رد شده نشان می دهد. دیوالف یادآور شد که در برخی فارم هایی که آزمایش انجام شده است و پس از آن برای بهبود امنیت زیستی و کاهش استفاده از آنتی بیوتیک بحث و گفت و گو شده است، تعداد روزهای درمان با آنتی بیوتیک 29 درصد کاهش یافته است.

سلامت نگه داشتن طیور
بیماری ها می توانند منشاهای مختلفی، از جمله خوراک، بستر، هوا و آب، داشته باشند. کلید کاهش این تهدیدها و نگهداری طیور در بهترین شرایط برای کاهش امکان بیماری چیست؟
برای مثال شش هایی که بر اثر میزان بالای آمونیاک موجود در مرغداری آسیب دیده اند بیشتر در معرض عفونت ها خواهند بود در نتیجه حتی تهویه نیز می تواند در کاهش نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی نقش داشته باشد.

سلامت روده
پروفسور لئو دن هارتوگ (Leo den Hartog)استاد دانشگاه واخنینگن (Wageningen University) در مورد استراتژی های تغذیه ای و روده بررسی هایی انجام داده است تا به استفاده مسئولانه از آنتی بیوتیک ها کمک نماید.
مدیریت سلامت روده می تواند از طریق جلوگیری از ورود باکتری ها، مدیریت میکروبیوم ها، بهبود سد روده ای و تعدیل سیستم ایمنی به دست می آید.
برای کاهش آنتی بیوتیک در سطح فارم سه اصل وجود که که پروفسور هارتوگ به آن اشاره می کند:

-  مدیریت صحیح فارم و کارهای بهداشتی
-  برنامه ریزی برای درمان فقط حیوان های بیمار
-  تغذیه مناسب و سلامت روده
تغذیه مناسب اساس سلامت روده است اما مکمل های خوراک می توانند سلامت و رشد حیوان را در حین کاهش خطر بیماری تضمین نماید. وی در ادامه اظهار داشت که آنتی بیوتیک ها باید در زمانی که نیاز است استفاده شوند اما بهبود و تثبیت توازن میکروبی روده می تواند به این معنا باشد که دیگر نیازی به آنتی بیوتیک ها برای کنترل سلامت روده نیست.

اهمیت آسایش و رفاه
ماریان داوکینز (Marian Dawkins) استاد رفتارشناسی حیوانات دانشگاه آکسفورد ارتباط آسایش و بیماری را در حیوانات بررسی کرده است و اظهار داشته است که آسایش مناسب موجب کاهش مرگ و میر، کاهش آسیب دیدگی و میزان بیماری و کم شدن خطر برای انسان می شود.
آسایش و رفاه اغلب در انتهای چرخه تولید ارزیابی می شود؛ خانم داوکینز و تیم تحقیقاتی وی تلاش کرده اند تا با استفاده از تکنولوژی جریان نوری زودتر این رفاه را برای جوجه فراهم نمایند.
ارزیابی رفتار گله نشان داد که گله هایی با رفاه پایین تر آرام تر حرکت می کنند در حالی که گله هایی با رفاه بالاتر حرکت سریعتری دارند. این تکنولوژی برای مثال نشان می دهد که کدام گله بیشترین سوختگی پا را داشته است.
این محققان دانشگاه آکسفورد بر روی بیماری های مهم محصولات، از جمله کامپیلوباکتر، بررسی هایی انجام داده اند و تکنولوژی جریان نوری گله های مثبت را از گله های منفی تشخیص داده است.بوک هامینگا (BoukeHamminga) مدیر فروش بین المللی و توسعه تجاری شرکت Pas Reform معتقد است که هر گونه اطلاعاتی در صنعت طیور باید با دقت مدیریت شود، از جمله این که آنتی بیوتیک در کجا باید مصرف شود.
با وجود این که صنعت طیور منبع بسیار با ارزشی از اطلاعات داشته است اما هنوز خیلی از موارد بررسی و تحلیل نشده اند.


نویسنده : مارک کلمان (MARK CLEMENTS)

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com