چگونه بر گاز آمونیاک سالن های مرغداری غلبه کنیم ؟

چگونه بر گاز آمونیاک سالن های مرغداری غلبه کنیم ؟

گازهای مختلفی در طول دوره پرورش در سالنهای مرغداری یافت می شوند اکثر آنها از غلظتهای بالا تر از حد مجاز باعث ایجاد ضایعات و در موارد حاد باعث تلفات می گردند .ولیکن در عمل قسمت اعظم مشکلات مرغداری ها در رابطه با گاز آمونیاک می باشد .
غلظت گاز آمونیاک
بالا رفتن گاز آمونیاک در سالن های مرغداری باعث حالت تهوع و سوزش چشم کارگران مرغداری گشته و طیور را نیز آسیب رسان می نماید .میزان این گاز بر حسب قسمت در میلیون ppmسنجیده می شود .به طور معمول میزان ppm 15باعث ناراحتی انسان می شود وحد اکثر غلظت مجاز برای مدت 8ساعت ppm50 تعیین گردیده است .
و اما در مورد طیور : غلظت زیاد و مداوم گاز آمونیاک باعث کاهش فعالیت دستگاه تنفسی طیور می شود .در مورد طیور تخمگذار میزان ppm30 برروی تولید تخم مرغ و وضعیت عمومی طیور آسیب رسانی محدودی اعمال می کند ولی میزان ppm50 صدمات جدی به خصوص بر روی رشد ایجاد می نماید .
طیور می تواند غلظت های بالاتر و تا بعضی موارد به طور محدود تا حد ppm100راتحمل نماید که در این حد تاولهایی روی سینه بروز کرده و مصر ف آب نیز بالا می رود .این گاز در غلظت ppm150باعث کراتوکنژکتیویت تراکئیت و از بین رفتن مژه های نای می شود از این رو غلظت آمونیاک در سالن مرغداری نباید از حد ppm 25تجاوز کند .
چگونه بر گاز آمونیاک سالنهای مرغداری غلبه کنیم؟
از اواسط قرن بیستم تا کنون ترکیبات مختلفی با مکانیسم های اثر متفاوت در رابطه با کنترل گاز آمونیاک در صنعت مرغداری در دنیا مورد استفاده قرار گرفته اند .از میان این موارد فرمالین و عصاره درخت یوگا با استقبال بیشتری مواجه شد .ولیکن از میان این دو ماده عصاره درخت یوگا بازدهی بیشتر داشت چراکه این ماده دارای خاصیت پیوند با آمونیاک می باشد که باعث جلو گیری از رهاشدن گاز آمونیاک از طریق فضولات طیور می شود .با گذشت سالها تر کیبات جدیدتری جایگزین موارد فوق شوند . این موارد علاوه بر طیف عملوسیع کاملا بی ضرر نیز تشخیص داده شده اند .این ترکیبات که هم اکنون به طور گسترده ای در صنعت پیشرفته طیور اکثر کشورها مورد استفاده قرار می گیرند قادرند از فعالیتآنزیم اوره آز جلوگیری نماید .از آنجا که منشا تولید گاز آمونیاک در سالنهای مرغداری بستر می باشدکه علت آن نیز تخمیر اوره فضولات طیور در بستر است با استفاده از این ترکیبات تولید گاز مذکور در بستر متوقف می شود از جمله این موارد می توان به پاد آمونیاک اشاره کرد .پاد آمونیاک که نوعی پودر خنثی کننده گاز آمونیاک می باشد محصول تکنولوژی ایالات متحده آمریکا در سال 1999میلادی می باشد .طرز مصرف این ماده بسیار آسان بوده و به شرح زیر است:
الف) سیستم بستر : یک روز قبل جوجه ریزی به صورت یک نواخت در روی بستر پخش شود (برای کل دوره)
ب) سیستم قفس :پس از هر نوبت کود کشی در زیر قفسها و نیز هر دو هفته یکبار بر روی کود پخش شود .
میزان مصرف این ماده که به صورت پودر با مش 20الی 100تهیه شده است 250-200گرم درمتر مربع می باشد .
به طور مثال برای محاسبه میزان پاد آمونیاک مصرفی در سالنی که دارای عرض 12متر و طول 90متر باشد به ترتیب زیر عمل می شود :
متر مربع 1080=90×12
کیلو گرم 216= گرم 216000=200×1080
کیلو گرم 270= گرم 270000=250×1080
بنابرین 270-216 کیلو گرم میزان مصرف پاد آمونیاک در سالن فوق می باشد .این ماده در طی دوره پرورش در بستر فعال باقی مانده و باعث جلوگیری از تولید گاز آمونیاک و در نتیجه کاهش شدید بیماریهای تنفسی می شود .از مزایای دیگر این ماده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- کاهش بیماری کوکسیدیوزاز طریق از بین بردن یا محدود کردن اووسیت های کو کسیدور .
2- کاهش رطوبت بستر
3- جلوگیری از اشاعه بوی زننده کود .
4- کاهش حشرات
5- غنی شدن کود حاصل از فضولات طیور ،بدین صورت که کود فسفاته که دارای فسفر غیر محلول است مطرح می نماید .این از آن جهت قابل اهمیت است که کودهای فسفاته ،دارای فسفر محلول در آب هستند و در اثر بارندگی به لایه های پائینی رفته وعملا از دسترس ریشه گیاه خارج می شوند .

 
کلمات کلیدی گاز آمونیاک آمونیاک
نظرات شما
  •  

    سحر میرزایی گفت : ۹۱/۰۶/۰۴

    دامپزشکان عزیز لطفا در زیمنه تخصص خود نظر بدهید مگه شما متخصص جایگاه دام یا ساختمان تاسیسات هستی؟ اصلا میدونی پلان ساختمان چیه ؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com