چه کسی تاوان خسارت دامداران را می پردازد؟

چه کسی تاوان خسارت دامداران را می پردازد؟
با وجود آنکه نزدیک به یک سال است که مجوز افزایش خرید شیر خام به نرخ مصوب 1440 تومان از سوی دولت اعلام شده اما صنایع لبنی از اجرای این مصوبه خودداری می‌کنند زیرا آنها معتقدند عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت شیر خام و فرآورده‌های لبنی در بازار است و از سویی با توجه به رکود روز افزون بازار تحقق این امر به صلاح نیست.
در حالی که عدم اجرای این مصوبه مسبب تعطیلی 35 درصدی گاوداری‌ها و فروش بخشی از دام‌ها به کشتارگاه‌ها شده زیرا قیمت تمام شده شیر خام برای دامدار 1350 تومان است که در حال حاضر قیمت متوسط هر کیلوگرم شیر خام از دامدار 1100 تومان خریداری می شود.
صنعت لبنیات یکی از محصولات استراتژیک و تعیین‌کننده 35 درصدی سفره‌های مردم است که عدم مصرف آن منجر به بیماری‌های مختلفی از جمله پوکی استخوان و هزینه‌های بالای درمان در کشور خواهد شد.
حال با اقدام اجرایی شدن نرخ مصوب شیر خام از اول شهریور ماه تولیدکنندگان بلاتکلیف مانده‌اند که علت بروز این اتفاقات بی‌توجهی مستولین به قوانین است چنانچه در ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری آمده که تولیدکننده می‌تواند محصولش را از طریق بورس عرضه کند و اگر محصول تولیدی با قیمت کمتری نسبت به بهای تمام شده فروخته شود مابه‌التفاوت آن توسط دولت باید پرداخت شوند همچنین به نظر می‌رسد با حمایت و نظارت عالیه دولت خرید تضمینی محصول، پرداخت یارانه و واگذاری اختیارات جز به اتحادیه ها می‌توان چرخه این صنعت را به حرکت دربیاورد تا مصرف سرانه افزایش پیدا کند.
در این راستا محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرآورده‌های لبنی کشور در این خصوص اظهار داشت: توافقات قبل از هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر اختصاص 30 درصد درآمدهای آن به صنایع بوده که عدم اختصاص این درآمد به تولید ضربه جدی وارد کرده به گونه‌ای که هر روز شاهد گرانی محصول و کاهش سرانه مصرف هستیم.
وی افزود: در حال حاضر کارخانه‌ها به سبب عدم تقاضای بازار نتوانسته‌اند شیر خام را به نرخ مصوب از دامداران خریداری کنند وازسویی  با توجه به عدم خرید مردم کارخانه‌ها دچار ضرر و زیان فراوان شده‌اند.
اسماعیلی تصریح کرد: دولت باید صنعت لبنیات را مورد حمایت قرار دهد زیرا با رونق بازار و استقبال مصرف‌کنندگان قطعا کارخانه‌های لبنی شیر خام را به نرخ مصوب خریداری می‌کنند و از سویی دولت با مشوق‌های صادراتی و اختصاص یارانه به صنایع لبنی می‌تواند سرانه مصرف را افزایش دهد زیرا دهک پایین جامعه توان خرید محصول به قیمت بالا را ندارد که در نهایت افزایش قیمت مسبب رکود اقتصادی و عدم استقبال بازار از تولیدکننده خواهد شد.
بنابراین گزارش؛ افزایش قیمت‌ها به صلاح نیست و از سویی مسئولین طبق قانون افزایش بهره‌وری باید مابه‌التفاوت قیمت فروش و بهای تمام شده را به تولیدکننده پرداخت کند و از سویی با پرداخت یارانه و مشوق‌‌های صادراتی می‌توانند زمینه را برای استقبال مردم و افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی فراهم کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com