چشم‌انداز قانونی استفاده از حشرات در سبد غذایی

چشم‌انداز قانونی استفاده از حشرات در سبد غذایی
با توجه به نتایج هم‌اندیشی متخصصان و پژوهشگران در کنفرانس " حشرات به‌عنوان غذا و خوراک " با غلبه بر قوانین و ذهنیت‌های اشتباه پیرامون پروتئین حشرات، این پروتئین‌ها را می‌توان به‌عنوان جایگزینی مناسب به تولیدکنندگان مرغ معرفی کرد.
قوانین اتحادیه اروپا در ارتباط با استفاده از حشرات به‌عنوان غذا و خوراک در بخش‌های مختلف کشاورزی در حال تغییر است و دیر نباشد که استفاده از پروتئین حشرات در اتحادیه اروپا قانونی شود.
قبل از آغاز سال جدید میلادی، هیچ قانونی در مورداستفاده از پروتئین حشرات وجود نداشت و حشرات «غذایی جدید» به‌حساب نمی‌آمدند چراکه تصور مردم این بود که وجود حشرات در سبد غذایی آن‌ها امنیت و بهداشت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.
فریا لمون (Freya Lemon)، متخصص شرکت مایکلمور (Michelmore)، دراین‌باره می‌گوید درباره به رسمیت شناختن حشرات و استفاده از آن‌ها در سبد غذایی کشورها در میان نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تناقضاتی وجود داشت چراکه درحالی‌که انگلستان این محصولات را تائید می‌کرد، مصرف آن‌ها در برخی کشورها ممنوع بود.
خانم لمون در ادامه گفت: برای این غذاهای جدید هیچ تائید نهایی وجود ندارد و این به معنای عدم شفافیت این موضوع است؛ اما قوانین تصویب‌شده در اتحادیه اروپا در مورد غذاهای جدید در تاریخ 1 ژانویه 2018 همه غذاهای جدید ازجمله حشرات را شامل می‌شود.
 بر اساس این قانون، حشرات در صورتی می‌توانند در سبد غذایی انسان قرار بگیرند که اولاً هیچ‌گونه خطری برای سلامت انسان نداشته باشند و دوم اینکه هیچ‌گونه ابهامی برای مصرف‌کنندگان در ارتباط با مصرف آن‌ها وجود نداشته باشد. علاوه بر این، این  مواد غذایی نباید در مقایسه با غذاهای متعارف معایب تغذیه‌ای داشته باشند.

بررسی و ارزیابی

وی در ادامه گفت: در حال حاضر محصولات مختلفی چون جیرجیرک‌های خشک و کرم‌های خشک تحت بررسی قرار دارند.
خانم لمون در ارتباط با روند قانون‌گذاری در مورداستفاده از حشرات به‌عنوان غذا گفت: قانون‌گذاری در مورداستفاده از حشرات به‌عنوان غذا پیشرفت آرامی داشته است و این در حالی است که حشرات منبع انرژی پایدار در کشاورزی هستند.
وی در ادامه از حشرات به‌عنوان منبع پروتئین در دنیا یادکرد و گفت: استفاده از حشرات به‌عنوان منبع پروتئین در دنیا شناخته‌شده است چراکه مشکلات مربوط با نبود پروتئین باکیفیت و ایمن یک مسئله مهم و قابل‌توجه است که از هیچ‌کس پنهان نیست. در حال حاضر وضعیت صنعت به‌شدت به دانه‌ها وابسته است. -به‌خصوص سویاهای وارداتی که به‌عنوان منبع پروتئین از آمریکای جنوبی وارد می‌شوند – اما این موضوع ازنظر زیست‌محیطی در طولانی‌مدت پایدار نیست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com