چشم اندازی به غلات و سوخت های زیستی امریکا

چشم اندازی به غلات و سوخت های زیستی امریکا
یک سال پیش، CoBank اعلام کرد که بخش غلات، محصولات کشاورزی و سوخت های زیستی به دلایل متعددی مثل قیمت فزاینده، سخت شدنِ زنجیرۀ عرضه و قیمت بالای انرژی دچار چشم اندازهای متفاوت خواهد بود. اما به دنبال حملۀ روسیه به اوکراین ، چند دهه تورم بالا در ایالات متحد و اروپا، و کاهش شدید رشد اقتصادی در چین، سال 2022 میلادی ثابت کرد که حتی وخامت اوضاع از آنچه که به نظر می رسید هم بدتر است. 

با نگاهی به سال 2023 و وضعیت موجود، می توان فشار ناشی از سودهای حاشیه ای در میان اقتصادی کُند، افزایش بهای نیروی کار و انرژی (سوخت دیزلی)، و عدم قطعیت معاملات تجاری با چین و مکزیک را دید. 
تداوم خشکسالی و وضعیت جوی ناپایدار نیز از جمله عوامل تهدید آمیز دیگر برای تولیدات کشاورزی محسوب می شوند. 
وضعیت تقاضا برای خوراک دام نیز بهتر شده که این خود حاکی از رشد ثابت بخش دام داخلی است.



ذخایر نهایی غلات و دانه های روغنی جهان (به استثناء چین)

بازرگانان و سیلو داران غلات تصویر مبهمی از سال پیش رو دارند. کاهش معاملات ذرت و سویا از سوی چین می تواند منجر به این شود که ایالات متحد نگاهی خوشبینانه به سال پیش رو نداشته باشد. از سوی دیگر مکزیک با اعلام رسمی رئیس جمهور این کشور مبنی بر ممنوعیت واردات ذرت اصلاح نژاد شده در سال 2024 حداقل یک فصل از صادرات ذرت امریکا را به مخاطره خواهد انداخت. اگرچه پس از آن وزیر اقتصاد مکزیک این ممنوعیت را به یک سال بعدتر یعنی 2025 عقب کشید بنابراین صادرات ذرت امریکا به این کشور تا دو سال دیگر بی وقفه انجام خواهد شد. البته برخی کارشناسان بر این باورند که چانه زنی های مکزیک بر سر واردات ذرت اصلاح نژاد شده به نحوی تلاش برای بهبود سیاست ها برای معاملات انرژی مکزیک و امریکاست. 

از سوی دیگر، به دنبال حملۀ روسیه به اوکراین، تولید و صادرات غلات و دانه های روغنی اوکراین تا چند سال آینده بسیار محدود خواهد بود که این موضوع به نحوی به نفع قیمت غلات امریکا خواهد بود و کمکی برای صادرکنندگان ذرت امریکا است. و در نهایت، ذخایر نهایی غلات و دانه های روغنی جهان پس از 4 سال افت و کاهش همچنان با کمترین میزان خود پس از سال های 14 – 2013 مواجه است و حداقل دو سالی زمان می برد تا به سطحی مطلوب برسد. 





افت در تولید و صادرات ذرت 
 


خرده فروشان محصولات کشاورزی سال 2023 را با موقعیت مالی قوی آغاز کردند اما با چند چالش مواجه خواهند شد. در وهلۀ اول کمبود نیروی کار و افزایش دستمزدها بر روی سودآوری تأثیر منفی می گذارد. به علاوه، هزینه های عمده فروشی کود در نیمۀ اول سال 2023 همچنان بالا خواهد بود چرا که تعاونی ها نه تنها هزینۀ حمل و نقل بالا می گیرند بلکه به دلیل ذخایر محدود با صادرات نیز در تقابل خواهند بود. 

قیمت کود در ابتدا و پایان سال 2023 افزایش خواهد داشت و این امر شانس خرده فروشان را در به دست آوردن سودی همانند سال های 22 – 2021 را پایین می آورد. به دنبال حمایت از سوی دولت فدرال و افزایش تقاضاها از سال 2022 ، برآوردها برای سوخت های زیستی بسیار قوی و مطلوب است. 
به دنبال افزایش تقاضا برای روغن ذرت، افزایش بهای دی اکسید کربن و افزایش مصرف E15 ، تقاضا برای اتانول افزایش یافته است. دی اکسید کربن که از فراورده های جانبی اتانول است هم از سوی بخش مصارف صنعتی با افزایش تقاضا رو به روست و هم از سوی بخش های تفکیک سازی کربن.   

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com