چرا نهاده ها سر از بازار آزاد درمی‌آورند؟

چرا نهاده ها سر از بازار آزاد درمی‌آورند؟
رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان این که وضع دامداران بسیار خراب است گفت: در سامانه بازارگاه نهاده ای وجود ندارد که بتوانیم آن را تهیه کنیم و نهاده ها پیش از ورود به سامانه بازارگاه وارد بازار آزاد می شوند.
سید روح اللّه لطیفی سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته ترخیص قطعی ذرت 700 هزار تن افزایش داشته است افزود: در این مدت 5 میلیون و 858 هزار تن ذرت، یک میلیون و 98 هزار تن جو و 632 هزار و 631 تن کنجاله سویا ترخیص قطعی شده است.
وی گفت: یک میلیون و 792 هزار تن ذرت، 410 هزار تن کنجاله سویا و 250 هزار تن جو در نوبت ترخیص هستند که به زودی ترخیص می شوند.
لطیفی افزود: در واردات جو 40 درصد و کنجاله سویا 43 درصد کاهش واردات قطعی داشته ایم که با اضافه شدن کالاهای در حال ترخیص بخشی از این کاهش جبران می شود.

مسعود بصیری مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره های وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه گفت: از ابتدای مهر، مزارع مرغ مادر و تخمگذار و از ابتدای آبان مزارع مرغ گوشتی برای تهیه نهاده های دامی وارد سامانه بازارگاه شده اند تا محصولات آنها نیز در این سامانه ثبت شود.
وی افزود: از هفته گذشته سامانه دامپزشکی ، بر حمل و نقل مرغ از مزارع به کشتارگاه نظارت و آن را ثبت می کند و این آمار نیز تا پایان این هفته در سامانه بازارگاه ثبت می شود.
بصیری گفت: 20 هزار مزرعه طیور در ماه 110 میلیون قطعه جوجه ریزی می کنند و 25 هزار بهره بردار مرغ مادر هم در کشور فعالند.
وی افزود: از زمانی که سامانه بازارگاه بازطراحی شده است اتصال به سامانه دستگاه های دیگر گام به گام انجام می شود و اکنون به سامانه جامع تجارت وصل است.
بصیری گفت: سامانه تجارت بر اساس کد شناسه یکتا آمار انبارهایی را که نهادهای دامی در آنها تخلیه می شود دارد.
وی افزود: برخی مغایرت ها در سامانه بازارگاه با سامانه گمرک به علت بحث نشانی و کد پستی وجود داشت که این مغایرت ها رفع شده است.
بصیری گفت: وزارت جهاد کشاورزی فقط توزیع کننده نهاده های دام و طیور بر اساس سامانه بازارگاه است و تأمین کننده کالا، تخصیص دهنده ارز و دستگاه های نظارتی هر کدام وظیفه خود را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه وارد کننده کالا باید از وزارت جهاد کشاورزی مجوز ترخیص نهاده های دامی را بگیرد افزود: ما نیز سؤال داریم که نهاده های دامی وارد شده کجاست؟ زیرا ما دستگاه ناظر نیستیم بلکه توزیع کننده هستیم.
بصیری گفت: زمانی که ترخیص نهاده های دامی همپای نیاز نیست چگونه بازار را کنترل کنیم؟
وی افزود: به محض اینکه مرغدار مجوز جوجه ریزی می گیرد برای 24 روز نخست به وی نهاده اختصاص داده می شود و این از ابتدای آبان در سامانه بازارگاه اجرا شده است.

گروه صنعتی  اسکندری

محمدمهدی نهاوندی عضو هیأت مدیره اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور نیز در این برنامه گفت: به علت نابسامانی وضع بازار، سامانه بازارگاه نیز وضع خوبی ندارد و وارد کننده، تولید کننده و مصرف کننده دچار مشکل هستند.
وی افزود: بیش از 20 روز است که نهاده های دامی به مقصدی که حواله آن به وسیله سامانه بازارگاه صادر شده ارسال شده است اما خریدار تحویل آن را تأیید نمی کند.
نهاوندی با انتقاد از عملکرد میزهای خدمت درباره نهاده های دامی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اختیار کامل توزیع این نهاده ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و آنها اجازه اصلاح نشانی خریدار را به ما به عنوان وارد کننده در سامانه بازارگاه نمی دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه ذرت، 21 درصد بیشتر از سال گذشته وارد شده است چرا در بازار سه برابر قیمت مصوب در بازار آزاد فروخته می شود؟
نهاوندی گفت: ذرت، 21 درصد در مقایسه با سال گذشته بیشتر از گمرک ترخیص شده و یک میلیون و 900 هزار تن نیز در حال ترخیص از گمرک است.
وی افزود: زمانی که سامانه بازارگاه وجود نداشت ذرت در حاشیه بازار قیمت هزار و 700 یا هزار و 800 تومان داشت اما از زمانی که این سامانه راه اندازی شده است قیمت ذرت در حاشیه بازار 4 هزار و 200 تومان است.
نهاوندی گفت: همچنان امضاء های طلایی و تصمیم افراد برای اختصاص نهاده های دامی تعیین کننده است و مدرک دارم که در تاریخ 9 آبان، دستی و خارج از سامانه بازارگاه نهاده توزیع شده است.
وی افزود: در سال های گذشته بین وارد کننده و بهره بردار سامانه ای وجود نداشت اما اکنون وارد کننده موظف است همه واردات را در سامانه بازارگاه قرار دهد و هیچ حقی برای توزیع آن ندارد.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: وضع دامداران بسیار خراب است و امسال تاکنون توانسته ایم در بخش گاو شیری فقط 35 درصد نهاده های مورد نیاز خود را دولتی دریافت کنیم و 65 درصد باقیمانده را از بازار آزاد تهیه کرده ایم.
وی افزود: در بخش پرواربندی و گوساله های گوشتی تاکنون هیچ نهاده ای با قیمت دولتی به ما اختصاص نیافته است و اکنون دامدار گوشت را 5 ـ 6 هزار تومان زیر قیمت تمام شده می فروشد.
مقدسی گفت: در سامانه بازارگاه نهاده ای وجود ندارد که بتوانیم آن را تهیه کنیم و دامداران نهاده مورد نیاز خود را با چند برابر قیمت مصوب از بازار آزاد تهیه می کنند.
وی افزود: در بازارگاه هیچ جایی برای خروج غیر قانونی نهاده ها وجود ندارد و نهاده ها پیش از ورود به سامانه بازارگاه وارد بازار آزاد می شوند.
مقدسی گفت: امروز قیمت جو و ذرت 3 برابر قیمت مصوب و سویا 5 برابر در بازار آزاد فروخته می شود.
وی افزود: ثبت سفارش واردات جو در مقایسه با سال گذشته 85 درصد کاهش داشته است و تخصیص ارز و تأمین ارز در کوتاه ترین زمان ممکن اتفاق نمی افتد.
مقدسی گفت: قیمت گوشت شامل قیمت گذاری نمی شود و پرواربندان، گوشتی که برای آنها کیلویی 44 هزار تومان تمام می شود، بازار از آنها کیلویی 38 هزار تومان می خرد.

پرویز فروغی دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی نیز در این برنامه گفت: زمانی که اعلام می کنند بر بازار نظارت نداریم و در بازارگاه نیز نهاده ای وجود ندارد پس سامانه بازارگاه به چه دردی می خورد.
وی با بیان اینکه سامانه بازارگاه وضع مرغدار را بدتر کرده است افزود: 10 تا 20 روز زمان می برد تا نهاده مرغدار با قیمت مصوب به وی تحویل داده شود و مرغدار باید 20 روز نهاده خود را از بازار آزاد تهیه کند.
فروغی گفت: تاکنون دریافت نهاده به محض جوجه ریزی برای مرغدار امکان پذیر نبوده است و حتی پولی که مرغدار برای تهیه نهاده به حساب می ریزد قابل پیگیری ندارد و نمی داند چه زمانی نهاده خود را تحویل می گیرد.
وی افزود: گوشت مرغ با ارز 4 هزار و 200 تومان محاسبه می شود اما نهاده با این ارز فقط 30 تا 40 درصد کل نهاده مرغدار را شامل می شود.
فروغی گفت: اکنون میزان پروتئین سویای بازار ،بسیار از مقدار استاندارد پایین تر است و مرغ هایی که باید 40 روزه آماده عرضه به بازار شوند به رشد کافی نمی رسند.
وی افزود: اکنون به مرغدارها 40 روز نهاده اختصاص می دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com