چالش های تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی

چالش های تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی یکی از استان های مهم و فعال در پرورش مرغ گوشتی در کشور است.
در این استان تولید مرغ از میزان مصرف استانی فراتر رفته و ارسال مرغ از آذربایجان شرقی به استان های دیگر از مدتها پیش آغاز شده است.
آذربایجان شرقی پیشرو در صنعت مرغداری کشور بوده و در زمینه تولید مرغ گوشتی جزو چهار استان برتر است. آذربایجان شرقی به عنوان هفتمین استان کشور در تولید گوشت مرغ محسوب می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون 40 مزرعه بزرگ پرورش مرغ فعال به ظرفیت یک میلیون و 146هزار قطعه و با تولید سالانه بیش از 60 میلیون قطعه جوجه در آذربایجان شرقی فعالند و این استان از مهم ترین تامین کنندگان اصلی جوجه گوشتی در بین استان های کشور است.
محمدیان افزود: امروزه مرغداری در آذربایجان شرقی به یک صنعت پویا با اشتغالزایی بالا تبدیل شده و زنجیره تولید گوشت با استفاده از فن آوری های روز در این استان وارد مراحل جدیدی شده اند.
وی تشریح کرد: صنعت مرغداری استان صدها واحد جوجه کشی، تولید دام، خدمات کشتارگاهی و صدها شرکت خدماتی، بهداشتی و دامپزشکی را فعال کرده است و صدور مرغ به تمام استان های کشور و نیز کشورهای همسایه آسیای میانه، قفقاز و عراق از مدتها پیش آغاز شده است.
محمدیان ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی آذربایجان شرقی تولید گوشت مرغ در تمام طول سال در این استان میسر است و با راه اندازی آموزش های علمی و عملی در صنعت مرغداری استان شاهد بالا رفتن بازده تولید بوده ایم و علاوه بر آن سرمایه گذاران جوان قبل از آمدن به این صنعت آموزش های مقدماتی را می بینند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: طرح های خوبی در توسعه صنعت مرغداری استان شاهدیم که در این طرح ها تجهیز و نوسازی مرغداری ها و به روز کردن فن آوری های صنعت مرغداری مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به حضور دامپزشک در مرغداری های سنتی افزود: باید در همه مرغداری های استان تولید گوشت مرغ زیر نظر دامپزشک باشد و نبود آموزش برای مرغداران سنتی از چالش هایی است که صنعت مرغداری کشور از آن رنج می برد.
محمدیان تاکید کرد: اصلاح ساختار مرغداری های سنتی و قدیمی از لحاظ تهویه، نور و حتی مدیریت بسیار ضروری به نظر می رسد و علاوه برآن به دلیل بکارگیری روش های سنتی در تولید مرغ و تخم مرغ شاهد بالا بودن درصد تلفات مرغ گوشتی در کشور هستیم به طوری که طبق اعلام مرکز آمار ایران این تلفات حدود 10 و نیم درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم به 2 تا 3 درصد می رسد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: کارشناسان معتقدند رعایت اصول ساخت سالن های مرغداری با توجه به منطقه جغرافیایی، مکانیزه کردن مرغداری و رعایت اصول بهداشت نه تنها باعث افزایش بهره وری، بلکه باعث پیشگیری و کنترل بیماری های طیور و افزایش کیفیت تولیدات خواهد شد.
غفور عبداللّهی ضمن بازگو کردن مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ افزود: نوسان قیمت نهاده ها و قیمت گوشت مرغ و همچنین عدم توسعه یافتگی سالن های پرورش مرغ در استان را می توانیم از مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ قلمداد کنیم .
وی ادامه داد: سطح مدیریت پرورش و یا به عبارتی عوامل مدیریتی تاثیرگذار در میزان بهره وری و تولید در سالن های طیور است.
عبداللّهی از روند مطلوب تولید مرغ گوشتی و همچنین کشتار روزانه مرغ در آذربایجان‌شرقی گفت و یادآور شد: در حال حاضر روزانه 180 تا 190 تن مرغ در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان کشتار و روانه بازار مصرف می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اگر ارز تک نرخی به موقع تخصیص یابد قیمت نهاده‌ها نیز ثابت خواهد ماند، افزود: در صورت تثبیت قیمت نهاده‌ها، پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ آماده طبخ حداکثر ۷۲ تا ۷۵ هزار ریال در بازار مصرف ثابت بماند.
وی از عوامل تاثیرگذار در تولید گوشت سفید طیور گفت و تاکید کرد: مدیریت تهویه، دما و رطوبت نقش مهمی در تولید و سلامتی گلّه ایفا می کند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: افزایش آگاهی از نیازهای طیور و رعایت نمودن راهکارهای اقتصادی در رابطه با پرورش طیور به نوعی کاهش ضرر و زیان را در پی دارد.
جاوید بهروزین با اشاره به شهرستان های توانمند در تولید گوشت مرغ تشریح کرد: میانه، شبستر و مرند به ترتیب با 12هزار، 11360 و 7500 تن از نمونه های استان در تولید گوشت مرغ شناخته شده اند.
وی ادامه داد: مجهزترین مرغداری ها در شهرستان میانه واقع است.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: مرغداران استان در سال گذشته موفق به تولید 74 هزار تن گوشت مرغ شده بودند.
بهروزین تاکید کرد: کارشناسان تولید 81 هزار تن گوشت مرغ در استان و در حماسه اقتصادی دور از انتظار نمی دانند.
بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری گسترده در زنجیره تولید صنعت مرغداری و نیز بازار مصرف گسترده و جمعیت جوان از مزایای نسبی تولید گوشت مرغ در ایران بوده و گستردگی ساختار، وسعت فراوان و پراکندگی ارکان مختلف در سراسر کشور، تنوع محصولات و زمینه فعالیت، سطوح پایین سواد و معلومات فنی در بین تولید کنندگان، طبیعت پویا در تولیدات طیور، وابستگی به مواد اولیه وارداتی و نوسان فراوان نرخ نهاده ها و محصولات تولیدی را از مخاطرات فراروی صنعت مرغداری در کشور محسوب می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com