پیش بینی محصولات بیشتر و قیمت های کمتر برای بازار نهاده های اروپا

پیش بینی محصولات بیشتر و قیمت های کمتر برای بازار نهاده های اروپا
به گفته دو تحلیلگر بزرگ دنیا که در نمایشگاه غلات اروپا شرکت داشتند امسال دانه های درشت و غلات وارد بازاری می شود که در آن به نظر می رسد قیمت ها پایین تر از قبل است. مشکلات آب و هوا و تغییرات در سیاستگذاری ها، از جمله  ورود هر چه  بیشتر روسیه به بازار تجارت، به دست گرفتن مدیریت بازار از سوی چین و تغییرات آمریکا در زمینه زیست سوخت ها می تواند تکان شدیدی به بازار دانه و غلات بدهد.
دکتر بیل تیرنی (Bill Tierney)، مدیر تحقیقات کمپانی بین المللی AgResource، نگاهی اجمالی به گندم و ذرت در دنیا داشته است.
وی می گوید: « ما به تازگی در نیمه شمالی کره زمین کاشت دانه های گندم بهاری را آغاز کرده ایم، در نتیجه کارهای مهم و اساسی پیش رو داریم. نظر ابتدایی ما بر پایه محصولاتی است که تصور می شود گرایش به سمت آنها است و همچنین بر اساس مناطقی است که حدس می زنیم در آن منطقه می توان کاشت گندم انجام داد، البته ما نه فقط نیمه شمالی بلکه نیمه جنوبی کره زمین را نیز در نظر گرفته ایم و تصمیم داریم کمی به عقب برویم و قیمت 160 دلار در هر تن را که سال گذشته تنظیم کرده بودیم، امسال نیز امتحان کنیم. ما هیچ چیز مهم و اساسی را مشاهده نمی کنیم که بتواند ما را درگیر مشکلات چشمگیر دانه ها در کشورهای صادرکننده عمده گندم کند و اگر میزان تولید ما کمتر از این باشد احتمالا به دلیل برخی تغییرات اساسی خواهد بود که هنوز آن را پیش بینی نکرده ایم.»
وی در مورد تامین جهانی گندم اظهار داشت: « انتظار می رود تولید گندم برای هر دانه نسبت به سال گذشته 5 میلیون تن بیشتر باشد که یک رکورد به حساب می آید.»
وی گفت: « در زمینه ذخایر، ما به ذخایر جهانی گندم چشم دوخته ایم که امسال بالاترین میزان خود را در 20 سال گذشته داشته است. این امر به دلیل فاکتورهای مختلفی بوده است که قطعا یکی از آنها رکورد محصول دهی در کشورهای صادرکننده عمده گندم بوده است اما دلیل دیگر آن نیز این بوده است که چین ذخیره ای عظیم از گندم برای خود ایجاد کرده است. بر اساس فرضیات در مورد محصولی که گرایش به آن بیشتر است، نگاه ما به صادرکنندگانی است که نسبت به سال گذشته 7 میلیون تن کاهش محصول داشته اند. زمانی که ما به فرضیاتی نگاه می کنیم که معتقدیم در مورد رشد مصرف در سال آینده منطقی به نظر می رسد و تصور می شود که در بازار جهانی خوراک گندم کاهش وجود داشته باشد، انتظار داریم تا ذخایر نهایی صادرکنندگان عمده در سال 2018-2017 دومین بار در هفت سال اخیر باشد که به بالاترین سطح خود می رسد اما این میزان نسبت به سال قبل پایین تر است.»
وی اظهار داشت که فاکتورهای غیرقابل پیش بینی متعددی وجود دارد اما مهم ترین آنها ممکن است تغییراتی باشد که در سیاست کشاورزی روسیه رخ می دهد و آن این است که روسیه در زمینه تاثیرات آب و هوایی آسیب پذیر است.
بیل تیرنی در ادامه گفت:« بسیاری از دانه های گندم روسیه در منطقه ای با امکان خطر بالا از نظر کشاورزی کاشت می شوند که امکان خشکسالی این مناطق زیاد است. خشکسالی در این مناطق هر 10 سال یک بار رخ می دهد.
همچنین وی به بازار جهانی ذرت نیز اشاره کرد که بدون نگرانی از وضعیت آب و هوایی کار خود را شروع کرده است.

وی گفت:« تصور ما بر این است که قیمت های ذرت کاهش پیدا کند. اگر نگاهی به نمودار قیمت ها بیندازیم، خواهیم دید که پایین ترین قیمت ذرت در حال حاضر متعلق به آمریکا است اما اگر به ماه های اوت و سپتامبر نگاه کنیم، می بینیم که قیمت ها در آرژانتین در پایین ترین میزان است و قیمت های برزیل نیز برابر با قیمت هایی است که در آرژانتین بوده است.
با توجه به اندازه دانه برزیل در حال حاضر انتظار می رود که انگیزه کافی برای کشاورزان برزیلی برای فروش ذخایر خود وجود داشته باشد و ما فکر می کنیم که شانس بسیار خوبی برای صادرات ذرت برزیل وجود خواهد داشت تا بتواند امسال بسیار بالاتر باشد و بتواند حداقل روی ترازنامه برابر با صادرات ثبت شده در سال گذشته باشد. تامین ذرت جهانی برای سال آینده تقریبا 3 میلیون تن افزایش خواهد داشت. ذخایر جهانی مورد استفاده تقریبا بدون تغییر باقی خواهند ماند. این چهارمین سال است که ذخایر جهانی در بالاترین میزان خود قرار دارد و تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.
وی اظهار داشت که اگرچه انبارهای ذرت چین کاهش داشته است اما انبارهای دیگر دنیا افزایش را تجربه کرده اند.
وی همچنین گفت:« انتظار می رود نسبت ذخایر به مصرف صادرکنندگان بر خلاف وضعیت گندم، سال آینده افزایشی چشمگیر خواهد داشت. موضوع دیگری که فکر می کنم باید امسال در مورد وضعیت ذرت انتظار آن را داشته باشیم میزان بسیار زیاد دانه ذرت برزیل است که نسبت به سال گذشته بهتر است و نسبت به دو سال گذشته که برزیل رکورد دانه را زده بود نیز بسیار بهتر است.»
بیل تیرنی تغییرات در سیاست کشاورزی چین را انقلاب خوانده است. وی می گوید:« دو سال پیش چین بزرگ ترین وارد کننده خوراک جهان بود. درحالی که چینی ها بزرگترین ذخایر ذرت جهان را می ساختند، همزمان بزرگ ترین وارد کننده خوراک جهان نیز شدند و 41 میلیون تن واردات خوراک داشتند و از آن زمان بود که به دلیل تغییر در سیاست، کاهش شدید در تولید و واردات خوراک آنها به وجود آمد. امسال واردات چین 19 میلیون تن تخمین زده شده است و انتظار می رود که سال آینده 15 میلیون تن باشد. مردم باید متوجه شوند که مقاومت هایی که بازار را حمایت می کرد تقاضای مصنوعی از سوی سیاست کشاورزی چین است.»

  • نسبت ذخایر به مصرف سویا در شش سال اخیر به بالاترین حد خود خواهد رسید
  • وی اظهار داشت که آمریکا همچنان بزرگترین صادر کننده ذرت جهان است در نتیجه با نگاه کردن به ترازنامه آمریکا می توان از قیمت ها دیدگاهی به دست آورد. در حال حاضر، پیش بینی ها نشان می دهد که نسبت ذخایر به مصرف در آمریکا سال آینده افزایش 17.6 درصدی خواهد داشت که قیمت نقدی میانگین فصلی ذرت می تواند تقریبا 128 دلار در هر تن باشد.

    نگاهی به دانه های روغنی
    دان بس (Dan Basse)، رئیس کمپانی AgResource، دیدگاهش در مورد بازار دانه های روغنی را ارائه می دهد.
    وی می گوید :« همه در مورد عرضه بالای دانه های روغنی مطلع هستند. ما می دانیم که برزیلی ها تمامی دانه های بزرگ را در اختیار دارند و متوجه این امر نیز هستیم که بازار غذا در آمریکا عرضه بالایی دارد. آرژانتین در حال حاضرپایین ترین قیمت فروش در بازار را دارد ولی باز هم می بینیم که آمریکا امسال نیز موقعیت های رقابتی دارد. زیرا با نگاه به تولید آن شاهد رشد روز افزون آن هستیم. امسال سال دانه های روغنی بوده است و احتمالا رکورد جدیدی در کل تولیدات دانه های روغنی ثبت خواهد شد. انتظار می رود 560 میلیون تن تولید دانه روغنی وجود داشته باشد. میزان دانه های روغنی در جهان قابل توجه است.»
    در چند سال گذشته بازار آفتابگردان بیشترین رشد را داشته که مرتبط با اتفاقاتی است که در دریای سیاه در حال وقوع است و بعد از آفتابگردان سویا بیشترین رشد را داشته است. هیچ کمبودی در دانه های روغنی وجود ندارد اما دان بس تاکید کرده است که نسبت ذخایر به مصرف 20 درصد خواهد بود که از رکورد ثبت شده 22.5 درصد همچنان کمتر است.
    وی گفت:« ما در کمپانی  AgResource تخمین زده ایم که دانه سویا در جهان در سال 2018-2017 به 347.6 میلیون تن خواهد رسید. این میزان 1.6 میلیون تن بیشتر از سال گذشته است. ما انتظار داریم که محصول سویای جهان کمی کاهش پیدا کند.»

    دان بس اظهار داشت: «موضوع دیگری که در مورد ظرفیت تولید آمریکا بسیار جالب است این است که در این کشور3 سال محصول سویا بالاترین رکورد را داشت و در اینجا این سوال پیش می آید که آیا این رکورد در سال چهارم نیز حفظ خواهد شد؟ در آمریکا تغییرات کشاورزی وجود داشته است اما زمانی که در شرکت AgResource روی آن تحقیق می کنیم فکر می کنیم که رسیدن به رکورد سویا برای آمریکا امسال دور از انتظار است.»
    دان در ادامه گفت: « ذخایر سویای آمریکا در یک دهه در بالاترین حد خود خواهد بود. AgResource پیش بینی می کند ذخایر سویای آمریکا بیش از 14 میلیون تن خواهد بود.»
    تقاضا نیز با رکورد رو به رو است.
    وی گفت: « تقاضای جهانی برای سویا تقریبا 9.3 میلیون تن، 2 درصد افزایش خواهد داشت  و این افزایشی چشمگیر است. تصور می کنیم که چین امسال 90 میلیون تن واردات سویا داشته باشد. در سال آینده، این میزان واردات می تواند به 94 تا 96 میلیون تن برسد.»

     
     
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com