پرورش و نگهداری از شترمرغ

پرورش و نگهداری از شترمرغ
شترمرغ ها از جمله پرندگانی هستند که به دلیل ارزش بالای محصولات شترمرغی ، طرفداران بسیاری دارند . گوشت شترمرغ ، پر های شترمرغ ، استخوان شترمرغ ، ناخن های شترمرغ در صنایع مختلفی استفاده دارند که این نشان از ارزش بالای پرورش این پرنده می باشد . در ادامه به بررسی یکی از مهمترین فرایند های پرورش این پرنده ، یعنی تبدیل تخم نطفه دار شترمرغ به جوجه با استفاده از دستگاه جوجه کشی خواهیم پرداخت .
محصولات شترمرغ :
همانطور که اشاره شد ، محصولات و فراورده های شترمرغ در صنایع مختلفی کاربرد دارند و به دلیل خواص بالای آنها محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند . گوشت شترمرغ غنی از پروتئین بوده و یه قطعه ی کوچکی از ان میتواند نصف نیاز روزانه فرد به پروتئین را رفع نماید . از سویی دیگر گوشت این پرنده سرشار از ویتامین های گروه B میباشد و از سویی دیگر به دلیل غنی بودن از ویتامین های مختلف میتواند در بهبود کم خونی و بی حوصلگی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد .
علاوه بر گوشت ، تخم شترمرغ نیز فواید بسیاری دارد . یک تخم شترمرغ با توجه به ابعاد آن میتواند 12 نفر را سیر نماید .  همچنین از پوسته ی تخم شترمرغ نیز در صنایع دستی استفاده بسیاری می شود و طرح های بسیار زیبایی تولید و در طراحی دکوراسیون های مجلل مورد استفاده قرار میگیرد .

پرورش شترمرغ :
پرورش شترمرغ در صورتی که با برنامه ریزی و سنجش تمامی جوانب صورت پذیرد سود بسیاری برای پرورش دهندگان خواهد داشت . طراحی و تجهیز محل پرورش ، پیش بینی های لازم در مورد تغذیه ، بیماری ، جفتگیری و جوجه کشی شترمرغ و ... از مواردی است که نیاز مبرمی به برنامه ریزی خواهد داشت .
محل نگهداری شترمرغ و حصارهای مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است . در صورت نگهداری در مناطق خارج از شهر باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ورود حیوانات وحشی و در نتیجه افزایش استرس پرنده اندیشیده شود .
از دیگر موارد بسیار مهم در پرورش شترمرغ ها ، جوجه کشی از تخم های نطفه دار می باشد . در جهت افزایش امکان تولید تخم نطفه دار قوی و ارزشمند ، نیاز است که مواد غذایی کافی در اختیار پرنده قرار داده شود . اهمیت مواد غذایی در طعم و کیفیت گوشت پرنده نیز بسیار مهم می باشد .
علاوه بر این باید در انتخاب تعداد نر ها در گله توجه خاصی صورت گیرد چون امکان درگیری در گله بالا خواهد رفت .
جوجه کشی از شترمرغ :
یکی از دغدغه ها پرورش دهندگان شترمرغ ، تهیه دستگاه جوجه کشی مناسب و اقدام به جوجه کشی در محل پرورش پرنده می باشد . با توجه به قیمت بالای جوجه شترمرغ ، پرورش دهندگان ترجیح میدهند از تخم های نطفه دار گله ی خود اقدام به جوجه کشی کنند. در نتیجه ی چنین تصمیمی نیاز به استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ خواهد بود .
دستگاه جوجه کشی شترمرغ ، تفاوت عمده ای با دستگاه های جوجه کشی معمولی دارد. در جوجه کشی اصطلاحات مهمی بنام ستر و هچر وجود دارد . ستر به دورانی گفته میشود که از زمان آغاز جوجه کشی شروع شده و تا زمانی نزدیک به خروج جوجه از تخم ادامه می یابد. هچر نیز به دوره ای گفته میشود که جوجه سعی در خروج از تخم را دارد .
مدت زمان ستر بسیار بیشتر از هچر است . در این زمان برای پرندگان مختلف با توجه به نوع تخم آنها زمان ستر و همچنین دما و رطوبت مورد نیاز در این دوران متفاوت است. این دما و رطوبت برای شترمرغ بسیار متفاوت تر از پرندگان دیگر همچون مرغ است .
برای مثال برای مرغ بومی در دوران ستر ، دما 37.5 و رطوبت 60 درصد است . این درحالی است که برای شترمرغ ، در این دوره ، دما 36.5 و رطوبت 20 تا 25 درجه می باشد . دلیل اختلاف بسیار شدید در رطوبت ، یکی از عمده تفاوت های دستگاه های جوجه کشی معمولی و دستگاه های جوجه کشی شترمرغی است .
دستگاه جوجه کشی شترمرغ با توجه به مایع بسیار زیاد داخل تخم ، باید توانایی رطوبت گیری از تخم نطفه دار را در دوران ستر داشته باشد . از سویی دیگر با توجه به پوسته ی ضخیم تخم ، نیاز است که در دوران هچر رطوبت تا 40 درصد افزایش پیدا کند.
معدود شرکت هایی در داخل کشور اقدام به تولید دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ کرده اند که از آنها می توان به گروه صنعتی اسکندری اشاره کرد که به مدت نزدیک به سه دهه در صنعت تولید دستگاه های جوجه کشی فعالیت دارد .

دستگاه جوجه کشی اسکندری ، در نمونه های شترمرغی ، قابلیت های مخصوصی دارد . از جمله این قابلیت ها میتوان به استفاده از سیستم مخصوص رطوبت گیری اشاره کرد . این سیستم به صورت اختصاصی توسط این تولید کننده طراحی و تولید شده است .
همچنین دستگاه های جوجه کشی تولیدی برای شترمرغ دارای شانه های مخصوص شترمرغ هستند . این شانه ها باید توانایی مقاومت در مقابل وزن بسیار سنگین تخم شترمرغ را داشته باشند . از سویی دیگر راک هایی که شانه به آنها متصل می شود ، بایستی توانایی و قدرت نگهداری وزن تخم ها را داشته باشند . توجه داشته باشید که در طول دوره ی ستر ، با رشد هر چه بیشتر نطفه ، وزن حاصل و وارد شده بر روی راک افزایش خواهد یافت .
از دیگر موارد بسیار مهم در دستگاه های جوجه کشی شترمرغی ، موتور دستگاه جوجه کشی می باشد . موتور این دستگاه ها باید از موتور های قدرتمند و حتما گیربکس دار تهیه شود . چرا که به منظور افزایش هر چه بیشتر درصد جوجه آوری در این دستگاه ها ، موتور باید بدون لرزش کار کند. همچنین توجه داشته باشید که این موتور باید توانایی گردش تخم های سنگین شترمرغ را در مدت حدودا 40 روزه ستر داشته باشد . از این رو انتخاب موتور جوجه کشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .
نتیجه گیری :
در این مقاله به صورت مختصری در مورد پرورش شترمرغ و بخصوص در مورد جوجه کشی از شترمرغ صحبت کردیم . از دستگاه جوجه کشی شترمرغی کفتیم و راهنمایی کوتاه برای انتخاب دستگاه مناسب آوردیم . پیشنهاد میکنم پیش از اغاز به پرورش شترمرغ از مطالب مرتبط با پرورش شترمرغ در بلاگ چیکن هچ به ادرس https://chicken-hatch.com/blog  دیدن کرده و مطالعه کنید . سپس با برنامه ای مدون اقدام که اغاز طراحی های لازم برای مکان و تجهیزات مورد نظر کنید . توجه به قیمت و کیفیت تجهیزات مدنظر نیز بسیار مهم می باشد . سعی داشته باشید کیفیت را قربانی قیمت پایین تجهیزات نکنید .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com