پرورش مرغ 42 روزه در 10 درصد واحدهای تولیدی مرغ همدان

پرورش مرغ 42 روزه در 10 درصد واحدهای تولیدی مرغ همدان
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تنها 10 درصد از واحدهای تولید مرغ در استان، مرغ 42 روزه پرورش می‌دهند، گفت: سیاست‌های تشویقی برای گرایش مرغداران به سمت مرغ 42 روزه در نظر گرفته شده است.
محمد نظرپور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان همدان به لحاظ وجود زیرساخت‌های لازم استان مطرحی در زمینه تولید گوشت مرغ است، اظهار کرد: در استان 500 واحد پرورش مرغ گوشتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دوره استاندارد پرورش مرغ 42 روز است، ظرفیت پرورش واحدهای تولیدی مرغ در همدان را 8 میلیون قطعه در هر دوره دانست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مرغ سالم، مرغ 42 روزه است که زیر دو کیلوگرم وزن دارد، تصریح کرد: اگر واحدهای تولیدی با دوره استاندارد مرغ تولید کنند در طول سال، 6 دوره جوجه‌ریزی خواهیم داشت.
سالانه 70 هزار تن مرغ در استان تولید می‌شود
وی با تأکید بر اینکه مرغ 42 روزه قابلیت صادرات دارد، عنوان کرد: سالانه 70 هزار تن مرغ در استان تولید می‌شود که 20 هزار تن آن مازاد بر مصرف استان است.
نظرپور افزود: سرانه مصرف 25 کیلوگرم و میانگین سرانه مصرف جهانی 40 کیلوگرم است که باید با فرهنگسازی تلاش شود سرانه مصرف بالا رود.
وی با بیان اینکه تنها 10 درصد از واحدهای تولید مرغ در استان، مرغ 42 روزه پرورش می‌دهند، اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی برای گرایش مرغداران به سمت مرغ 42 روزه در نظر گرفته شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 14 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس جوجه‌ریزی‌ها میانگین تولید ماهانه استان 4 هزار تن و میانگین مصرف گوشت مرغ 3 هزار تن است.
همدان زیرساخت‎های لازم برای تولید مرغ را دارد
وی با بیان اینکه استان زیرساخت‌های لازم برای تولید مرغ را دارد و تنها مشکل در راستای مازاد مصرف گوشت مرغ است، این سئوال را مطرح کرد که با توجه به تولید انبوه در استان و پایین بودن قیمت، مرغداران چگونه باید احساس امنیت داشته باشند؟
نظرپور گفت: قرار شده مرغ مازاد مصرف توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مصوب 6 هزار و 800 تومان تا 7 هزار تومان از وزن یک کیلوگرم تا یک کیلو و 800 گرم از واحدهای تولیدی و تعاونی‌ها در راستای بحث حمایتی برای تولید خریداری شود.
وی با بیان اینکه مرغ تولیدی استان دارای کیفیت مرغوبی است، افزود: با توجه به اینکه صادرات از اهداف بلندمدت شرکت پشتیبانی است، بنابراین هدف شرکت پشتیبانی صادرات گوشت مرغ به خارج استان و کشور به ویژه عراق است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مرغداری‌ها در رزن و بهار مرغ‌های خود را برای صادرات به استان مرکزی می‌فرستند، گفت: خط دو کشتارگاه در صالح‌آباد آماده فعالیت است تا بتواند زمینه را برای صادرات ایجاد کند.
قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده 4800 تومان
وی گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مرغ تولیدی در استان با کوتاهی دوره‌ها، مناسب کردن ضریب تبدیل، کاهش تلفات و افزایش وزن می‌توان مرغ ایده‌آل صادرات را تولید کرد.
نظرپور قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده را 4 هزار و 800 تومان دانست و گفت: این مرغ در بازار 3 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود.
وی شرایط بازار مرغ را خوب ندانست و خواستار ارائه حمایت‌ از سوی دولت برای رفع مشکلات پیش رو شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان 90 درصد از غذای مرغ در تولیدی‌های مرغ استان را ذرت و سویا دانست و اظهار کرد: به لحاظ محدودیت‌های آب در کشور 80 درصد نهاده مصرف مرغدار وارداتی است.
در پرورش مرغ همدان، هورمن استفاده نمی‌شود
وی با تأکید بر اینکه باید افزایش سالانه مصرف را مدنظر داشت، گفت: در کشور 50 هزار تن مرغ مازاد تولید می‌شود که با تولید «مرغ سایز» می‌توان آن را صادر کرد.
نظرپور با اشاره به اینکه در پرورش مرغ استان هورمن استفاده نمی‌شود، گفت: در بسیاری از تولیدی‌های مرغ استان مصرف دارو دیده نمی‌شود، به طوری که با توجه به اینکه میانگین تلفات بیمه در کشور 10 درصد است، در استان این رقم 7 درصد است.
وی با بیان اینکه اگر سیستم توزیع اصلاح شود مشکلات در زمینه تولید تا عرضه گوشت مرغ از بین می‌رود، گفت: در پرورش طیور نباید به صورت جزیره‌ای فعالیت کرد، بلکه با ایجاد زنجیره تولید گوشت مرغ با مدیریت واحد می‌توان به ساماندهی تولید تا عرضه پرداخت.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com