پرورش شترمرغ فرصت طلایی سرمایه‌گذاری در ایران

پرورش شترمرغ فرصت طلایی سرمایه‌گذاری در ایران
در حالی که بازار ایران تشنه گوشت شترمرغ است، به‌علت ناآشنایی فعالان حوزه اقتصاد کشاورزی با وزن افسانه‌ای این پرنده میزان بهره‌برداری از پوست و پر آن و همچنین کم‌آب‌بر بودن آن باعث شده در زوایای پنهان حوزه کشاورزی ناشناخته باقی بماند.
استاد دانشگاه و کارشناس کشاورزی با اعلام این خبر گفت: بخش کشاورزی مملو از پتانسیل‌های اقتصادی برای افزایش سرمایه‌گذاری است و به‌آسانی می‌تواند با ریسک بسیار پایین، درآمد سرشاری نصیب بخش خصوصی کند، اما بدنه نیازمند تزریق سرمایه باید شناسایی شود.
پیمان شیرازی‌پور افزود: یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، تولید و پرورش شترمرغ است. چنانچه امروز بازار تشنه گوشت شترمرغ است و گوشت این پرنده به‌دلیل ارزش بالای غذایی آن و همچنین به لحاظ کیفیت پس از طبخ می‌تواند از گوشت گوسفند و گاو از سطح بالاتری برخوردار باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که قیمت یک کیلوگرم گوشت شترمرغ در زمان حاضر در میادین بهمن و امام‌حسین تهران به کمتر از 45 هزار تومان به‌صورت نرم و بدون زوائد به فروش می‌رسد، گوشت هر کیلوگرم گوسفند به قیمت 30 تا 35 تومان با استخوان و زوائد است که ارزش غذایی آن به مراتب کمتر از گوشت شترمرغ است.
شیرازی‌پور ادامه داد: گوشت گوسفند که می‌تواند حاوی انگل و جنون گاوی باشد، پس از پخت، 30 درصد حجم خود را از دست می‌دهد، این در حالی است که شترمرغ پس از پخت نیز وزن اولیه خود را داشته و بافت‌های آن کوچک نمی‌شود.
شترمرغ مناسب شرایط کم‌آب
کارشناس کشاورزی تصریح کرد: شترمرغی که در ایران پرورش می‌یابد، از گونه‌های کانادا و آمریکا است و از نژادهایی است که همزمان دارای گوشت، پر و پوست مناسبی است.
وی یادآور شد: پرورش این پرنده به‌علت مصرف آب کمتر نسبت به گاو و گوسفند دارای ارجحیت است و اگر در مجامع خبری و میزهای تخصصی صحبت از حذف تولید محصولات آب‌بر است، باید در حوزه تولید پروتئین حیوانی نیز به این نکته توجه کرد که پرورش شترمرغ بسیار مقرون به صرفه‌تر از گاو و گوسفند است.
شیرازی‌پور تأکید کرد: هر یک کیلوگرم گوشت گوسفند نیازمند 17 لیتر آب است، در حالی که یک کیلوگرم گوشت شترمرغ کمتر از هفت لیتر آب مصرف می‌کند.
زاد و ولد بیشتر شترمرغ و وزن افسانه‌ای آن
استاد دانشگاه اظهار داشت: در صورتی که مدیریت صحیحی در پرورش شترمرغ صورت گیرد، می‌توان از یک شترمرغ در طول سال، بیش از 20 جوجه سالم گرفت.
وی همچنین گفت: این در حالی است که گاو و گوسفند به‌سختی می‌توانند دچار یک نوزاد در طول سال شوند.
شیرازی‌پور در پایان افزود: از سوی دیگر، جوجه شترمرغ تنها جوجه‌ای است که وزن آن در هنگام تولد حدود یک کیلوگرم است و در آستانه یک سالگی به 100 کیلوگرم می‌رسد. چنین وزن افسانه‌ای برای شترمرغ یعنی بازدهی بسیار اقتصادی و بالا برای پرورش‌دهندگان که به جای پرورش گاو و گوسفند به پرورش شترمرغ روی بیاورند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com