پرورش اردک در ایران

پرورش اردک در ایران
خیلی ها با شنیدن کلمه  اردک و پرورش اردک ناخود آگاه تصویر خطه سرسبز شمالی کشور را به یاد می آورند ، اما در اصل قطب پرورش اردک در ایران متعلق به شهر ورامین و بخش جوادآباد است.

قطب پرورش اردک
بخش جوادآباد ورامین بیش از 30 سال است که بزرگترین پرورش دهنده اردک گوشتی کشور با تولید 80 درصد میزان مصرف کشور محسوب میشود ، جوادآباد ورامین با داشتن آب و هوایی مناسب برای رشد اردک گوشتی مکان مناسبی برای پرورش اردک محسوب میشود از این رو علاقمندان به پرورش طیور به علت دوام اردک در برابر بیماری ها و دوره پرورش کوتاه مدت  این گزینه را برای پرورش انتخاب کردند و با اشتیاق ساکنان شهرهای شمالی ، خوزستان و اصفحان به گوشت گرم اردک ، پرورش  دهنده های زیادی به این شغل روی آوردند.

پرورش دهندگان اردک در ایران به سه دسته کلی تقسیم میشود.

1-پرورش اردک صغییر
2-پرورش اردک گوشتی
3-پرورش اردک مادر

1-پرورش اردک صغییر:
جوجه اردک صغییر به اردک با سن 10 تا 25 روزه میگویند که پرورش دهنده بعد از تهیه ی جوجه اردک یک روزه ونگهداری 10 تا 25 روز از اردک ها ان ها را روانه بازار میکند. مشتری اصلی این نوع اردک ها شالیکاران شمالی (برای رها سازی در شالیزار) و پرورش دهندگان ماهی (برای رها سازی در استخر ماهی) هستند. این نوع پرورش معمولا از فروردین که شالی کاران شروع به کاشت برنج میکنند شروع و تا اواخر آبان ماه ادامه پیدا میکند.

2-پرورش اردک گوشتی:

این دسته از پرورش دهندگان به دو دسته تقسیم میشوند ، -پرورش دهندگان صنعتی :
این دسته از افراد بعد از تهیه ی جوجه یک روزه اردک شروع به تغذیه آن ها میکنند و طی پرورش 50 تا 70 روزه  وزن آن ها را به 1900 تا 2500 گرم میرسانند.

- پرورش دهندگان سنتی:
پرورشدهندگان سنتی شالی کارانی هستند که بعد از برداشت برنج و تهیه ی جوجه اردک صغییر و رها سازی در شالیزار به مدت دو ماه اردک های خود را به بازار عرضه میکنند ، اردکهایی که در شالیزار پرورش پیدا میکنند گوشت لذیذ تر و بدون چربی دارند ، و مشتری پسند تر از پرورش صنعتی میباشند.

3-پرورش اردک مادر:
این دسته از پرورش دهندگان اردک های خود را پنج تا شش ماه نگه میدارند تا به بلوغ جنسی برسند به محض رسیدن به بلوغ جنسی برای هر شش اردک ماده ، یک نر نگه میدارند و بقیه نر ها را از دوره خارج میکنند.اردک ها بعد از شش ماه شروع به تخمگذاری میکنند ، تخم ها را باید در داخل دستگاه گذاشت و جوجه یک روزه آن ها را فروخت این پرورش دهندگان به علت بازار فروش جوجه یک روزه و نوسانات بازار استرس بالایی دارند .

نوشته : مرتضی سلیم خانیان

 
کلمات کلیدی
نظرات شما
  •  

    کاظم جمالی گفت : ۹۸/۰۲/۰۱

    من یه استخر ماهی دارم ۵هکتار چطور میتونم پرورش بدم واسه خرید اردک کجا باید،برم لطفا پیام بدید یا تماس بگیرید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com