پرداخت مابه التفاوت واردات نهاده های دامی به تولیدکنندگان

پرداخت مابه التفاوت واردات نهاده های دامی به تولیدکنندگان
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، درخصوص کاهش قیمت شیر گفت: دولت باید در ابتدا مقدمات ارزانی شیررا فراهم کند وسپس اقدام به تثبیت قیمت کند به طوری که باید به منظور جلوگیری از افزایش قیمت شیرما‌به التفاوت 1350 میلیارد تومانی واردات نهاده های دامی را به تولید کنندگان پرداخت کند.
حبیب برومند داشقاپو درپاسخ به این سؤال که درراستای درخواست دامداران از دولت درجهت جلوگیری از ضرر و زیان مالی این بود که یا باید علوفه ارزان قیمت به دست تولید کنندگان برسد یا باید مجوز افزایش قیمت شیر خام به دامداران داده شود  که دراین خصوص آزاد سازی نرخ شیر پس از حذف ارز مرجع از واردات نهاده های دامی در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته بود که اکنون این آزاد سازی قیمت شیر با مخالفت رئیس جمهور منتفی شد که بدین جهت شاید دیگر نگرانی برای افزایش قیمت و کاهش مجدد مصرف این محصول وفرآورده‌ی لبنی وجود نداشته باشد، آیا درحال حاضر مخالفت با آزاد سازی قیمت شیر به نفع تولید کننده است یا مصرف کننده؟ آیا با مخالفت درخصوص افزایش قیمت شیرنرخ این محصول در بازارهای داخلی تثبیت می شود؟ گفت: به طورحتم عملکرد دولت و شخص رئیس جمهور در خصوص آزاد نشدن نرخ شیربسیارارزنده است، اما از سویی این اقدام ضرر و زیان مالی بسیار زیادی به تولیدکنندگان وارد می کند.
نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت به جای اجرای اینگونه اقدامات در خصوص جلوگیری از افزایش نرخ شیر باید از ابتدا مانع از افزایش چند برابری قیمت شیر و محصولات لبنی می شد به طوری که با تخصیص ارز 1226 به واردات نهاده های دامی و یا پرداخت مابه التفاوت دو نرخ ارز مرجع و ارز مبادله ای به تولید کنندگان مانع تضرر تولید کنندگان و مصرف کنندگان می شد.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد ازعملکرد ضعیف و غیرکارشناسانه دولت دهم، اظهارداشت: متأسفانه دولت دهم نه تنها نهاده های دامی را با قیمت مناسب دراختیار تولید کنندگان و دامداران قرار نمی داد بلکه کشوربا کمبود شدید نهاده های دامی مواجه بود.
انتظار فروش ارزان قیمت شیر دوراز منطق است
برومند داشقاپو، افزود: با توجه به اینکه هزینه های تولیدی تولید کنندگان از جمله آب، برق و گاز و نهاده های دامی بسیارافزایش پیدا کرده است چطور باید از تولید کننده انتظار فروش قیمت پایین محصولات دامی را داشته باشیم؟
وی، با اشاره به اینکه درشهرستان پارس آباد و بیله سوار کارخانه های لبنی بسیاری وجود دارد، تصریح کرد:  بسیاری از کارخانه های لبنی این شهرستان از شرایط در حال حاضر کشور بسیار ناراضی بودند به طوری که متأسفانه با توجه به بالا بودن هزینه های تولیدی این کارخانه ها، اداره مالیات و دارایی و سازمان شهرداری این شهرستان اقدام به اخذ مالیات از این کارخانه ها هم کرده اند، که این مهم باعث تعطیلی بخش بزرگی از واحدهای تولیدی آنها شده است.
دولت علوفه را ارزان قیمت به تولید کنندگان دهد
نماینده مردم پارس آباد و بیله سواردرمجلس، با تأکید بر اینکه دولت درجهت کاهش نرخ شیرباید علوفه را ارزان قیمت به تولید کنندگان دهد، اظهارداشت: دولت باید دروهله ی اول مقدمات ارزانی شیررا فراهم کند وسپس اظهار به تثبیت ارزانی قیمت شیر داشته باشد به طوری که باید به منظور جلوگیری از افزایش قیمت شیر ما‌به التفاوت 1350 میلیارد تومانی واردات نهاده های دامی را درجهت جبران هزینه های تولیدی به تولید کنندگان تخصیص دهد.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: به طورحتم مشکلات بخش کشاورزی و دامی تا پایان سال جاری همچنان ادامه خواهد داشت مگر اینکه دولت با نظر کارشناسان بخش کشاورزی و بخش خصوصی نقاط ضعف این صنعت را شناسایی و راهکارهای کارشناسانه و صحیحی را در خصوص امنیت غذایی کشور بررسی و اعمال کند.

 
نظرات شما
  •  

    دکتر قاسم زاده گفت : ۹۲/۰۸/۲۹

    این نماینده محترم که کارشناس و عضو کمسیون هم هستند تعریف نکردند مابه التفاوت را چگونه و دست چه کسی میدهند؟ قرار است یک پول هنگفت به یک فرد یا یک عده خاص داده شود؟ دامداری که علوفه گران خریده و شیر ارزان فروخته و از روی زیان و ضرر گاوش را کشتار کرده از کجا پولش را بگیرد؟ معیار چیست؟ شیر فروخته شده در یک دوره خاص؟ تعداد دامهای موجود حال حاضر؟ کارشناسی توسط چه ارگانی انجام میشود؟ آیا این شروع فساد و رانت نخواهد بود؟ آیا بهتر نیست اقتصاد بیمار کشاورزی را بیش از این با مسکن بیمارتر نکنیم؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com