پای مرغ؛ محصول صادراتی ایران به چین و تایوان

پای مرغ؛ محصول صادراتی ایران به چین و تایوان
۸۰ درصد پای مرغ استحصال شده از کشتار روزانه به عنوان محصولی پر مصرف به کشور چین و تایوان صادر می شود و کشور آلمان نیز بزرگترین خریدار روده گوسفندی ایران برای تهیه سوسیس است؛ در صورتی که این محصولات در کشورمان به عنوان ضایعات کشتار دام و طیور تلقی می شود اما طی سالهای اخیر درآمدزایی خوبی برای کشتارگاهها و کشور به همراه داشته است.
کشتار دام و طیور دارای انواع امعا و احشام خوراکی و غیرخوراکی است که فرآوری و استفاده از آن برای کشتارگاه ها و کشور سودآوری دارد.
این اقلام دارای مصرف داخلی و صادراتی هستند که در داخل فرآوری، تبدیل و بسته بندی می شوند.
۵۰ درصد از وزن گوسفند زنده از زمان کشتار تا عرضه در بازار مصرف، ۴۵ درصد از وزن گوساله و ۲۸ درصد از وزن مرغ نیز در کشتارگاهها به ضایعات تبدیل می شود که اغلب این ضایعات فرآوری و مورد مصرف خوراکی یا غیرخوراکی انسان و دام قرار می گیرند.
به طور نمونه روده گوسفند پس از فرآوری برای تهیه ی سوسیس صادر می شود که عمده ترین خریدار و صادرات این محصول کشور آلمان است؛ با توجه به این که روده ی گوسفند نگهداری بالایی دارد سوسیس آلمانی درون روده گوسفند قرار می گیرد که این محصول مشتری زیادی در کشور آلمان دارد.
پی داخل شکم دام نیز برای تهیه صابون در کارخانه های صابون سازی داخلی مصرف می شود.
روده شیرین، خؤک، دل، قلوه و جگر، کله و پاچه نیز مصرف خوراکی انسانی دارد.
بخشی از خون استحصال شده در کشتارگاه های دام نیز فرآوری و پس از تبدیل به پودر خون، برای تغذیه و مکمل خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، اما با توجه به این که امکانات فرآوری خون چندان زیاد نبوده و تبدیل آن نیازمند شرایط خاص است، مقدار زیادی از خون استحصال شده ی کشتار گوسفند و گاو پای جالیز ها تخلیه می شود و امکان تبدیل به پودر خون را ندارد در صورتی که پودر خون و پودر استخوان حاصل از کشتار دام و طیور در همه کشتارگاه های جهان برای تغذیه ی دام و بهترین مکمل غذایی دام و طیور استفاده می شود.
پوست دامی نیز به سالامبور تبدیل و اغلب به کشور های ترکیه و ایتالیا صادر می شود.
لذا با توجه به این که همه امعا و احشام دام قابل مصرف داخلی بوده یا بازار مناسب جهانی دارد، با شکل گیری صنایع جانبی و امکانات فرآوری آن درآمد بالایی برای کشتارگاهها و ارزآوری خوبی برای کشورمان خواهد داشت.
به گفته ی علی اصغر ملکی رییس اتحادیه ی تهیه و توزیع گوشت گوسفندی به دلیل نبود امکانات مناسب مقدار زیادی از خون استحصالی کشتار دام علی رغم خاصیت بالای آن، مورد فرآوری و مصرف بهینه قرار نمی گیرد. در حالی که پودر خون و استخوان غذای دام، طیور و آبزیان است و مصرف بالایی در جهان دارد که می تواند درآمد خوبی برای کشتارگاه ها داشته باشد.
وی افزود: به دلیل کم بودن امکانات فرآوری، همه خون استحصال شده در کشتارگاهها امکان فرآوری را ندارد و دورریز می شود.
همچنین مرغ زنده از زمان کشتار تا عرضه در بازار مصرف۲۸ درصد ضایعات دارد که این ضایعات نیز مورد مصرف خوراکی و غیرخوراکی قرار می گیرد.
دل، جگر و سنگدان مرغ که در کشتارگاه ها فرآوری و بسته بندی می شود، در بازار مصرف داخلی، تقاضای خوبی داشته و به گفته ی حمید رحیمی نژاد دبیر انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی طیور هر روز میزان بالایی دل، جگر و سنگدان به بازار عرضه می شود که همه آن خریداری می شود و بازار تقاضای افزایش عرضه این محصولات را نیز دارد که این خود درآمدی برای کشتارگاه ها است.
رحیلی نژاد با اشاره به اینکه پای مرغ پس از پاک و تمیز شدن، با بسته بندی های دو کیلوگرمی در بازار داخل و خارج عرضه می شود، گفت: با توجه به این که نهایتا ۱۰ تا ۱۵ درصد پای مرغ در بازار داخل مصرف می شود و بقیه ی آن در کشورمان مشتری ندارد، طی چند سال اخیر این محصول پس از فرآوری و بسته بندی از طریق هنگ کنگ وارد بازار چین و تایوان می شود که ارز آوری خوبی برای کشور و درآمد مناسبی برای کشتارگاه ها داشته است.
به گفته ی وی هر کیلو پای مرغ تقریبا به ارزش یک دلار صادر می شود که تقریبا معادل قیمت بازار داخلی آن است، اما به دلیل نبود تقاضای مناسب در داخل کشور با صادرات، از دورریز آن جلوگیری می شود.
دبیر انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی طیور اظهار کرد: پای مرغ از محصولاتی است که تقاضای خوبی در بازارهای جهانی، به ویژه چین و تایوان برای مصرف انسانی دارد.
گفتنی است؛ کله، دل، روده و خون مرغ نیز در دیگ پخت تبدیل به پودر گوشت و در بازار خوراک دام، طیور و آبزیان مصرف می شود. پر مرغ نیز در تهیه رختخواب مورد استفاده قرار می گیرد.

 
نظرات شما
  •  

    سیما بختیاری گفت : ۹۰/۰۷/۲۳

    با سلام و تشکر از اگاهی دادن شما در خاتمه نوشته اید که در صورت واردات مرغ از چین تولید مرغ ایران تعطیل میشود عزیز من اینها هم همین را میخواهند که همه چیز در ایران تعطیل شود تا وقتی احمدی نزاد در ایران هست همه چیز نابود و تعطیل میشود ولی با عرض معذرت کو یک جو غیرت

    پاسخ...
  •  

    زهره فغفوری گفت : ۹۰/۱۲/۱۸

    لطفا روش پاک کردن پای مرغ را برای من بفرستید تشکر

    پاسخ...
  •  

    فوژان حسین زاده گفت : ۹۶/۰۹/۱۹

    سلام و خسته نباشید،
    ممنون میشم اگر مراحل صادر مردن پاى مرغ و این که چقدر هزینه میبره رو به من بگین. شرکت ما تمایل داره تو تاین زمینه کار صادرات رو انجام بده و براى این موضوع به اطلاعات خوب و درست نیاز داریم.
    با تشکر،

    پاسخ...
  •  

    هستی گفت : ۹۸/۰۱/۰۷

    سلام خسته نباشید
    میشه لطف کنید که برای صادر کردن پا و پنجه مرغ من رو راهنمایی کنید اینکه چطورو به چ چیزایی نیاز داره هر نوع مجوز،یا هر چیز دیگه ای .
    ممنونم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com