پافشاری کشتارگاه ها به تولید مرغ با وزن بالا

پافشاری کشتارگاه ها به تولید مرغ با وزن بالا
تولید مرغ با وزن بالاتر از استاندارد و نتایج منفی حاصل از آن بر کیفیت، سلامت و امکان رقابت پذیری این محصول در بازارهای جهانی سبب شده است که موضوع تولید مرغ سایز(مرغ با وزن متعارف) یکی از برنامه ها و اهداف اصلی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی باشد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  ITPNews، از بهبود 2 درصدی ضریب تبدبل غذایی و کاهش وزن کشتار 200 تا 300 گرم در زنجیره های تولید مرغ کشور خبر داد و گفت: آمار اولیه از سراسر کشورحاکی از آن است که ضریب تبدیل غذایی در زنجیره های تولید مرغ حدود 2 درصد بهبود و همینطور وزن کشتار حدود 200 تا 300 گرم نسبت به عموم پرورش های که در سطح کشور انجام می شود کاهش پیدا کرده است.
حسن رکنی با اشاره به مزیت های کاهش سن کشتار و دلایل اهمیت آن، گفت: با کاهش سن کشتار؛ ضریب تبدیل غذایی بهبود یافته و مدت کمتری از سالن استقاده می شود بنابراین هزینه های جاری نیز کاهش پیدا کرده و از طرفی کیفیت گوشت افزایش می یابد، به عبارت دیگر بهبود در مطلوبیت و خوشخوراکی را خواهیم داشت و به این ترتیب امکان رقابت در بازارهای جهانی به وجود خواهد آمد.
وی ادامه داد: سلیقه کشورهای مختلف در وزن مرغ مصرفی متفاوت است، کشور افغانستان مرغ با وزن حدود 1 کیلوگرم و عراق 1200 تا 1800 گرم  را علاقمند هستند اما عرف بین المللی  که مرغ در آن وزن تجارت می شود به طور متوسط 1200 گرم می باشد بنابرین این نشان می دهد که مطلوبیت وزن در جهان گرایش به  1200 گرم دارد و هدف ما نیز رسیدن به حدود این وزن است.
رکنی افزود: زمانی که سن کشتار بالا باشد اتفاقی که در سطح کلان در کشور می افتد خروج مقدار زیادی ارز از کشوردر ازای واردات دانی است که از آن استفاده مطلوب نمی شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی توجه به عوامل متعددی درکاهش سن کشتار را لازم دانست و گفت: کاهش سن کشتار موضوعی است که برای حصول نتیجه مطلوب در آن باید چند عامل را همزمان در نظر گرفت؛ اولین موضوع که مطرح می شود مطلوبیت لاشه در بازار می باشد بنابراین باید به تدریج فرهنگسازی در جامعه انجام شود تا نگاه در مصرف کننده تغییر یابد.{tor_sutitle}عرف بین المللی  که مرغ در آن وزن تجارت می شود به طور متوسط 1200 گرم می باشد{/tor_sutitle}
وی ادامه داد: برای عملیاتی شدن کاهش سن کشتار علاوه بر همراه کردن مرغدار، قیمت جوجه نیز باید در حد منطقی باشد زیرا اگر قیمت بالای جوجه مرغدار را ترغیب به طولانی تر نمودن دوره پرورش می کند.
رکنی استقبال کشتارگاه ها از مرغ با وزن بالا را از دلایل مهم دیگرعدم اجرایی شدن این موضوع عنوان کرد و گفت: وزن لاشه بالاتر برای کشتارگاه ها راندمان بیشتری دارد به همین دلیل مرغ های سنگینتر را از مرغدار بهتر می خرند اما نباید منافع یک صنف موجب تحمیل هزینه  و زیان به دیگران شود.
وی همکاری متقابل با سازمان دامپزشکی را از دیگر اقدامات موثر در به نتیحه رسیدن این موضوع برشمرد و اظهار داشت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب با دامپزشکی همکاری لازم را داریم این همکاری ها شامل؛ نظارت بر رعایت موارد بهداشتی توسط دامپزشکان، کنترل در سطح کشتارهای و همچنین نظارت بر میادین پروتیین خواهد بود.
به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در به نتیجه رسیدن این هدف و حل مشکل صنعت در این زمینه، تاثیر رسانه ها بسیار کمک کننده خواهد بود تا فرهنگ عمومی به سمت مصرف مرغ سایز پیش برود زیرا اگر جامعه مخاطب یا مصرف کننده مرغ سنگین مطالبه کند تمام زحمات تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

خبرنگار : سپیده قاسمی

 
نظرات شما
  •  

    نوری گفت : ۹۴/۰۷/۲۸

    اقای رکنی چرا همه مسئولین ما فقط شعار میدن به خدا دلم میخواد این سرمو بکوبونم تو دیوار مرد مومن اول زمینه پرورش مرغ 1200 رو برای ما مرغدارها اماده کنین بعد مردمو دلالها رو بندازین به جون ما اگه راست میگین مرغ 1200 جوجه باید باشه 400 تومن بیاین این گوی این میدان جوجه رو برسونین به این قیمت نامرد کسی مرغ رو زنده 1600 نده بیرون که کشتش بشه 1200 لطفا دست از سر ما ور دارین من بارها گفتم این نظرات به اصطلاح کارشناسی رو ببرین تو منزلتون دم ایینه وایسین با خودتون مصاحبه کنین هم شما هم اون اقای یوسفی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com