وقتی فروش زمین خواب دامداران را بر هم می‌زند

وقتی فروش زمین خواب دامداران را بر هم می‌زند
دهیار روستای وچاد(جمشید‌‎آباد) با بیان اینکه روستای جمشیدآباد از اولین‌ روستاهای گردشگر‌پذیر برای حضور خوش‌نشین‌ها بود و از ۵۰ خانه در روستا، ۲۵ نصف روستا در اختیار خوش‌نشین‌ها است، گفت: فروش زمین روستا در حال تبدیل‌شدن به معضل است و در اوایل پولی به دست مردم می‌آمد و خوشحال می‌شدند ولی ضرر‌های آن در حال حاضر گریبانگیر مردم شد.

جمعی از خبرنگاران شهرستان  به منظور آشنایی با توانمندی‌ها و مشکلات روستای چاد(جمشید‌آباد) رفتند و این روستا اولین ایستگاه طرح خبرنگاران این شهرستان برای بررسی میدانی  و پیگیری مطالبات مردم بوده است.

نصف روستا در اختیار خوش‌نشین‌ها
مجید خادمی دهیار روستای جمشید‌‎آباد که این روستا از دهستان سرخ‌کلا بخش زیراب شهرستان سوادکوه در معرفی این روستا گفت: وچاد نام ابتدایی روستا بود که پس از شهادت شهید جمشید خادمی به جمشیدآباد تغییر کرد.

وی با بیان اینکه بر طبق سرشماری روستای جمشیدآباد دارای ۵۳ خانوار و ۱۷۳ نفر جمعیت است، افزود: روستا در وسط جنگل دارای چشم‌انداز طبیعی و عبور رودخانه از وسط رودخانه و دارای جاذبه گردشگری است.

خادمی با اشاره به اینکه اجرا نشدن طرح هادی از مشکلات ما است، افزود: ۵۰۰ متر در جاده اصلی روستا تملک اراضی انجام شد که بنیاد مسکن طرح هادی را اجرایی کند و منتظر اقدام آنان هستیم، پیگیری برای دریافت مجوز ساخت و ساز و دریافت پروانه مشکل بزرگی برای ماست.

وی با بیان اینکه روستای جمشیدآباد از اولین‌ روستاهای گردشگر‌پذیر برای حضور خوش‌نشین‌ها بود و از ۵۰ خانه در روستا، ۲۵ نصف روستا در اختیار خوش‌نشین‌ها است، گفت: فروش زمین روستا در حال تبدیل‌شدن به معضل است و در اوایل پولی به دست مردم می‌آمد و خوشحال می‌شدند ولی ضرر‌های آن در حال حاضر گریبانگیر مردم شد.

دهیار روستای جمشیدآباد با اشاره به اینکه حضور خوش‌نشین‌ها دارای مشکلاتی است، افزود: قبلا اهالی روستای ما که در حال حاضر زمین‌های‌شان را فروختند، کشاورزی می‌کردند و ارزش پولی ۱۵ سال پیش هم کاهش شدید پیدا کرد و فروش زمین به خوش‌نشین‌ها به عنوان مهمترین معضل روستای وچاد(جمشید‌آباد) تبدیل شد و ۹.۵ هکتار بافت در روستا داریم و بیش از چهار هکتار آن در دست خوش‌نشین‌هاست.

خادمی با بیان اینکه تعدادی از خوش‌نشین‌ها در روستا ساکن شدند و برخی دیگر در تعطیلات حضور پیدا می‌کنند و مشکلاتی مانند کمبود آب به دلیل مصرف خوش‌نشین‌ها، ترافیک، مشکلات فرهنگی و تفاوت در سبک زندگی را داریم.

وی اظهار کرد: خوش‌نشین برای یک یا دو شب برای تفریح به روستا می‌آید و تا بامداد بیدار هستند و سر و صدا دارند ولی دامدار ما باید ابتدای شب بخوابد تا بامداد بیدار شود و به دامش برسد که سبک زندگی روستایی، مختل می‌شود.

راهکار‌های بازگشت به روستا
زینت موسوی از فعالان رسانه‌ای شهرستان سوادکوه با بیان اینکه فضای کافه فانوس و زیبایی‌های روستا  لذت‌بخش بود و برای حل آن نیاز به تلاش دارد، خاطر نشان کرد: روستای جمشیدآباد وسیله عمومی و ایستگاه تاکسی ندارد که آژانس با هزینه بالا مشکل است و رسانه‌ها برای کاهش مشکلات و تقویت توانمندی‌ها می‌توانند کمک کنند.

فیروزه بهرامزاد از فعالان اجتماعی و رسانه‌ای با اشاره به اینکه روستای جمشیدآباد، روستای زیبایی است، گفت: اگر فضا برای کار باشد و جاده مناسب و خانه هلال و اینترنت مناسب و رفاه باشد، جوانان بر می‌گردند.

اصغر خادمی عضو شورای روستا، گفت: در روستای جمشید آباد عرصه باز نداریم و زمین شالیزاری اندکی داریم و تعداد قابل توجهی از اهالی به شهرها مهاجرت کردند.

مشکل آسفالت روستا
قاسم خادمی عضو شورای روستای جمشید آباد و نایب رئیس شورای بخش زیراب گفت: پیمانکار اداره راهداری، آسفالت روستا را از سال ۱۳۹۷ با اعتبار تخصیصی آغاز کرد که ۱۵ متر آسفالت شد و  تجهیزات را جمع کردند و رفتند و دیگر برای اجرای تعهدات برنگشتند و پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسید.

وی به وعده کمال علیپور نماینده مجلس شورای اسلامی که قول اختصاص اعتبار آسفالت را داده بود اشاره کرد و افزود: ما را به راهداری استان معرفی کردند و امیدوارم وعده‌های اجرایی شود تا کار نیمه‌کاره اداره راهداری برای آسفالت عملی شود.

خادمی گفت: مشکل دیگر ما با منابع طبیعی است که این روستا از نظر گردشگری جایگاه خوبی دارد که در ایام تعطیل فاقد سرویس بهداشتی و تجهیزات ابتدایی است و ما سرویس بهداشتی را احداث کردیم ولی منابع طبیعی تخریب کرد.

۲۵ اشتغال‌زایی در کافه فانوس
محمد‌رضا دلاوری مدیر کافه فانوس و عضو شورای روستای جمشید آباد با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ مجموعه فانوس را افتتاح کردم،گفت: پدر و مادرم خیلی کمک کردند و ۱۰ نفر نیروی مستقیم و ۱۵ نفر غیرمستقیم در کافه فانوس فعالیت می‌کنند، کمک اداره گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را داشتیم اما موانعی با جهادکشاورزی داریم.

وی با اشاره به اینکه رودخانه، سطح مسطح رودخانه را در روستا داریم، خاطر نشان کرد: سالانه بیش از ۵ هزار مسافر به روستای ما می‌آیند ولی امکاناتی رفاهی نداریم و احداث استراحتگاه، نماز‌خانه و سرویس بهداشتی با موانع ادارات مواجه است.

مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه
گل‌پران بهرامزاد از اهالی روستا با اشاره به اینکه در روستا، مشکل اینترنت داریم، در حالی که کلاس‌ها مجازی است و برای کلاس آنلاین و آنتن‌دهی گوشی و تلویزیون مشکل داریم، گفت: کوچه‌ها عقب‌نشینی کردند و رفت و آمدها بهتر شد و امیدوارم آسفالت شود.

وی با بیان اینکه منبع آب در روستا مستقر و مشکل آب کمتر شد، افزود: برای اشتغال خانوادگی و حمایت از طرح‌های خانگی حمایت شویم و مسؤولان با شورا و دهیار ما همکاری کنند.
 
کلمات کلیدی مشکلات دامداران
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com