وضعیت کنونی صنعت مرغ و تخم‌مرغ سایه‌ای از سال گذشته است

وضعیت کنونی صنعت مرغ و تخم‌مرغ سایه‌ای از سال گذشته است

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور وضعیت کنونی صنعت مرغ و تخم‌مرغ را در کشورمان سایه‌ای از سال گذشته دانست و گفت: برخلاف دغدغه‌هایی که در بازارهای مصرف دیده می‌شود، ما برای تولیدکننده نگرانیم چراکه تولید کشور برای ایام محرم و حتی شب عید نیز کافی است و مصرف‌کنندگان با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.
علی آذروش در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید براینکه اکنون تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ بیش از نیاز بازار مصرف است، ادامه داد: روند نزولی قیمت‌ها که اخیرا به خود سرعت نیز گرفته است باعث نگرانی بسیاری برای تولیدکننده شده چراکه قیمت گوشت مرغ از ماه گذشته تاکنون حدود 20 درصد و تخم‌مرغ بیش از این رقم کاهش داشته است و درمقابل عرضه بالای این محصولات، تقاضای مناسبی در این زمینه وجود ندارد.
او تاکید کرد: ‌دولت باید با تمهیدات و سیاستگذاری مناسب برای نجات این صنعت وارد شود چراکه حجم تولید به قدری است که ساز و کارهای قبلی دولت نمی‌تواند پاسخگو باشد.
وی با یادآوری اینکه در بخش گوشت مرغ دولت همیشه از سیاست ذخیره‌سازی برای کنترل قیمت‌ها استفاده ‌کرده است، افزود: در ایام پرتولید و در زمان پایین آمدن قیمت‌ها دولت به خرید گوشت مرغ و ذخیره‌سازی این محصول پرداخته و هنگامی که تولید پاسخگوی بازار مصرف‌کنندگان نبوده، دولت با وارد کردن این ذخیره‌سازی‌ها، در کنترل و متعادل کردن قمیت‌ها نقش ایفا ‌کرده است.
آذروش با اشاره به اینکه دولت برای شش ماهه دوم سال پیش‌بینی کرده که 75 هزار تن گوشت مرغ ذخیره‌سازی کند، ادامه داد: اکنون این اتفاق افتاده است به‌طوری که درحال حاضر دچار مازاد تولیدی به مراتب بیشتر از حجم ذخایر هستیم که دراین راستا ابتدا باید وزن کشتار را پایین بیاوریم چراکه اگر در زمان کشتار 10 درصد کاهش وزن داشته باشیم در عمل 10 درصد از سهم بازارهای مصرف کم شده و تعادل عرضه به نفع تولیدکننده انجام می‌شود.
او با تاکید براینکه باید دولت در بحث صادرات جدی باشد، گفت: باید بخش خصوصی و دولت کمک کنند که حجم بالایی از تولید که مازاد بر نیاز مصرف داخل است به خارج از کشور هدایت شود.
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور افزود: درحال حاضر گوشت مرغ در برخی از مناطق با قیمت 1200 تومان درحال عرضه است و قیمت جوجه یکروزه نیز نسبت به سال قبل به شدت پایین آمده و از قیمت بین 100 تا 200 تومان برخورداراست و به همین دلیل به شدت به واحدهای مرغ مادر زیان وارد شده است و ما نگران هستیم که در اثر زیان واحدهای مرغ مادر، آنها از گردونه تولید خارج شوند.
او در پایان با اشاره به اینکه اولین نیاز برای تولید گوشت مرغ، جوجه یکروزه است، اضافه کرد: اگر جوجه یکروزه نداشته باشیم توان تولید را به دلیل عدم تدارک نهاده‌ها از دست خواهیم داد که این وضعیت می‌تواند در آینده ما را با خطر کمبود تولید مواجه کند چراکه هر دو بخش تولیدکننده مرغ مادر و جوجه یکروزه درحال زیان هستند.

 
نظرات شما
  •  

    یس گفت : ۹۱/۰۲/۱۸

    به نظرمن بهتر مرغداران تغییر شغل بدند وبه سمت نگهدای از گاو وگوسفند بروند چون فراورده های دامی نقش بسیار مهمتری دارند در ضمن قیمت آنها برعکس تخم مرغ فقط در یک زمان محدودی افزایش پیدا نکرد بلکه همچنان روند صعودی خود را میپیماید وبا کاهش قمیت مقابله میکنند اما مرغداران میباید به هر نحو شده آن رابفروشند با اینکه قیمت گندم ومکمل غذایی افزایش داشته اما قیمت تخم مرغ پایین آمده و جز ضررچیزی به همراه ندارد و در ضمن هرکسی شروع به نگهداری مرغ در خانه کرده است

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com