وزارت صمت هیچ ساز و کاری برای تحویل مرغ از مرغداران ندارد

وزارت صمت هیچ ساز و کاری برای تحویل مرغ از مرغداران ندارد
نادر عاشقی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با انتقاد از نبود یک شبکه توزیع منسجم برای مرغداران گفت: زمانی که صحبت از شبکه توزیع می‌شود باید شبکه تعریف شده‌ای وجود داشته باشد که در آن کالا، تولید کننده و خریدار مشخص باشد؛ الان تولید کننده و کالا مشخص است، اما زمانی که می‌خواهیم مرغ را عرضه کنیم ما را این طرف و آن طرف و به جا‌هایی می‌فرستند که تضمینی برای پرداخت پول ما وجود ندارد.
وی ادامه داد: مرغدار، مرغ را به افرادی که وزارت صمت معرفی کرده تحویل داده است، اما آن‌ها برای مرغ ۲۹ درصد افت زده‌اند در حالیکه افت معمولی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد است و مشخص هم نیست که پول مرغدار را چه زمانی می‌دهند و هیچ تضمینی هم به مرغداران داده نمی‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران افزود: هنوز برخی مرغداران ما پول مرغی که ۱۳ سال پیش به کشتارگاه‌ها دادند را نگرفته اند.
عاشقی با بیان اینکه ساز و کار عرضه مرغ از سوی مرغداران مشخص نیست، ادامه داد: مرغدار پس از رسیدن رشد مرغ به مرحله نهایی، ۴۸ تا ۷۲ ساعت می‌تواند آن را نگه دارد و مجبور است که آن را بفروشد.
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در پاسخ به رفع ابهامات در این‌باره، گفت: قبل از مهر ماه سازوکاری برای اینکه مرغداران مرغ شان را به جای مشخصی تحویل دهند تعریف نشده بود، اما از این تاریخ ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ کرد مرغدارانی که از وزارت جهاد کشاورزی نهاده دریافت کرده‌اند باید بر اساس درصد نهاده گوشت مرغ تحویل دهند و بر این اساس نیز سازمان جهاد کشاورزی تهران فهرست ۵۳ واحد مرغداری را در اختیار ما قرار داد تا در ازای درصد نهاده دریافتی، مرغ به قیمت مصوب در اختیار شبکه توزیع قرار دهند و شبکه توزیع، میادین میوه و تره بار تعیین و مرغداران نیز مکلف شدند مرغ خود را به نمایندگان کشتارگاه‌ها که در میدان بهمن مستقر هستند تحویل دهند.
غلامرضا ملک‌نیا مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در تماس تلفنی با این برنامه گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار در ۱۵ مرداد امسال، توزیع نهاده توسط وزارت جهاد کشاورزی به صورت سیستمی انجام می‌شود و مرغدار‌ها موظف شدند بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند، اما متاسفانه از این تاریخ، وزارت صمت هیچ فرآیندی را برای تحویل مرغ از مرغداران مشخص نکرده است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها وظیفه خرید و فروش ندارند، گفت: شبکه توزیع باید شبکه مشخصی باشد تا مرغدار دچار سردرگمی نشود، اما برای این مساله هنوز فرآیند توزیع دقیقی تعریف نشده است.
پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز در تماس تلفنی با برنامه با انتقاد از اینکه وزارت صمت مرغدار‌ها را بین چند نهاد تصمیم گیرنده گرفتار کرده است، عنوان کرد: تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار بدون حضور حتی یک تولید کننده مرغ گوشتی گرفته می‌شود، کدام سازوکار را تعریف و به مرغدار ابلاغ کرده اید؟
وی افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده به مرغدار می‌دهید، اما انتظار دارید مرغدار همه مرغ خود را به شما تحویل دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com