ورشکستگی مرغداران مازندرانی و سودی که به جیب دلالان و کشتارگاه‌ها می‌رود

ورشکستگی مرغداران مازندرانی و سودی که به جیب دلالان و کشتارگاه‌ها می‌رود
مرغداران شرق مازندران با برشماری مشکلات این صنعت، خواستار توجه مسئولان و سیاست‌گذاران نسبت به گرفتن تصمیمات و ارائه راهکارهای کارشناسی برای نجات صنعت مرغداری از ورشکستگی شدند.
این روزها روزهای رکود و کابوس برای صنعت مرغداری مازندران است که به گفته جمعی از مرغداران شرق مازندران، صنعت مرغداری با استمرار وضعیت موجود، به دلیل نبود حمایت جدی مسئولان و دولت از این صنعت، کاهش قیمت مرغ، افزایش قیمت نهاده‌ها و افزایش هزینه‌ها، همچنین نبود صنعت طیور در شرق استان مازندران به دلیل مواجه شدن با انبوه مشکلات، قادر به استمرار فعالیت در این عرصه اقتصادی کشور نیست.
ا.حسینی‌اصل یکی از مرغداران شهرستان نکا در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری فارس در نکا، گفت: اکنون قیمت مرغ کمتر از قیمت تورم بازار است و این مسئله نه‌تنها به سود این صنعت نیست بلکه مرغداران را با ضرر مواجه می‌کند.
وی با بیان اینکه قیمت مرغ در مرغداری‌ها اکنون 3 هزار و 200 تومان است، اظهار داشت: این قیمت در سال گذشته 4 هزار و 700 تا 4 هزار و 800 تومان بود و در حالی ‌که قیمت تورم بیش از 20 درصد است، قیمت مرغ هفت تا 10 درصد زیر شاخص تورم بانک مرکزی است.
ورشکستگی 20 هزار تولیدکننده مرغ
این مرغدار گفت: تولید مرغ از نهاده‌هایی همچون ذرت و سویا تاثیر می‌پذیرد و در واقع بین 65 تا 70 درصد قیمت تمام شده مرغ، دان و خوراک مرغ است.
حسینی‌اصل با بیان اینکه تفاوت ذرت و سویا در بازار داخلی در مقایسه با بازار جهانی بسیار متفاوت است، یادآور شد: به عنوان مثال قیمت هر تن ذرت در بازار جهانی 160 دلار ولی در ایران هر تن ذرت حدود 315 دلار برای مرغدار تمام می‌شود و یا قیمت جهانی سویا 380 دلار است ولی ما مرغداران ایرانی برای هر تن سویا 600 دلار می‌پردازیم.
وی بیان داشت: در بسیاری از کشورها، برنامه‌های تشویقی برای صادرات وجود دارد اما در کشور ما خبری از برنامه‌های تشویقی نیست و حاصل آن انباشت مرغ در سردخانه‌های دولتی و حرکت صنعت مرغ به سوی ورشکسته شدن یعنی نابودی کامل 20 هزار تولیدکننده مرغ است.
وی ادامه داد: قیمت بالای نهاده‌ها، افزایش قیمت سوخت، برق و بیماری‌های فراوان از جمله مسائلی است که در کنار این نابسامانی‌ها و فروش نرفتن مرغ در بازار، با آن دست به گریبان هستیم و متولی مشخصی نیز برای حمایت از مرغداران در این شرایط بحرانی وجود ندارد.
لزوم پرداخت یارانه به صادرکنندگان
حسینی‌اصل با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، گفت: بازار از مرغ اشباع شده و مجبور هستیم آن را با قیمت پایین‌تر از حد معمول به فروش برسانیم و در این حالت به زیان‌دهی رسیده‌ایم.
وی اضافه کرد: اکنون به دلیل نبود تقاضای خوب برای خرید مرغ، حتی در بهترین شرایط  ممکن نیز با خسارت بین 1.5 تا 2 میلیون تومان در هر یک‌هزار قطعه مرغ مواجه هستیم.
این فعال صنعت مرغ با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت مرغ ما به شدت در حال زیان است، تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌ها برای رهایی از این وضعیت، پرداخت یارانه به صادرات مرغ است و دولت نیز برای صادرات در این صنعت و ورود به بازارهای جهانی باید به صادرکنندگان کشورمان همانند کشورهای دیگر یارانه پرداخت کند.
وی ادامه داد: ایجاد تغییر در ساختار این صنعت نیز از دیگر راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای کاهش هزینه تولید و کاهش رقابت در بین تولیدکنندگان، تولید مرغ با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی (بدون آنتی‌بیوتیک) عرضه شود.
تهدید خطر ورشکستگی
حسینی‌اصل بهترین استاندارد در وزن مرغ آماده طبخ را بین 1.2 تا 1.5 کیلوگرم بر اساس وزن ایده‌آل بازار جهانی و صادرات اعلام کرد و افزود: اکنون با اشباع شدن بازار فروش مرغ و نبود تقاضای مناسب، این وزن به 3.5 کیلوگرم در منطقه رسیده است.
این مرغدار گفت: مرغداری‌های غیرمجازی که بدون رعایت ضوابط دامپروری در این صنعت در حال فعالیت هستند باید ساماندهی شوند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی واحدهای مرغ مادر نیز در حال خسارت هستند، اظهار داشت: اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، به منظور جلوگیری از ورشکستگی کامل مجبور به حذف مرغ‌های مولد (جوجه یک‌روزه) می‌شوند و جایگزین کردن آن نیز بسیار زمان‌بر است، زیرا برای تولید جوجه یک‌روزه باید هفت‌ماه منتظر ماند.
حسینی‌اصل درباره خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام، گفت: نبود حمایت امور پشتیبانی دام نیز یکی دیگر از معضلاتی است که با آن دست به گریبان هستیم و خرید مرغ توسط آنها تنها مُسکن برای مرغداران است و مشکل ما به صورت کامل برطرف نمی‌شود.
مصیبت تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام
حسینی‌اصل خاطرنشان کرد: البته با توجه به تجربه گذشته، تحویل مرغ به  پشتیبانی امور دام فقط مصیبت است و نه‌تنها به خوبی از مرغداران پشتیبانی نمی‌کند، بلکه در برخی موارد به دنبال منافع خود بوده و با دلال‌بازی و... بر مشکلات ما افزوده می‌شود.
این فعال صنعت مرغ اضافه کرد: پشتیبانی امور دام در مقابل دریافت مرغ زنده، نهاده پرداخت می‌کند و در زمان تحویل، با قدرت با تولیدکننده برخورد می‌کند و مرغداران نیز حق هیچ‌گونه اظهار نظر ندارند و مجبورند براساس سیاست آنها اقدام کنند.
وی با بیان اینکه برای دریافت بهای مرغ تحویلی هیچ اهرمی در دست تولیدکنندگان نیست، اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید با درایت مسئولان، تجربیات تلخ گذشته برای مرغداران و مصرف کنندگان به وجود نیاید.
صنعت مرغداری قادر به جوجه‌ریزی نیست
یکی دیگر از مرغداران نکا نیز در این رابطه گفت: تعداد قابل توجهی از سالن‌های مرغداری مملو از مرغ آماده عرضه به بازار است ولی کاهش قیمت به قدری است که بیشتر تولیدکنندگان متضرر می‌شوند و به همین دلیل با توجه به فروش نرفتن مرغ، مرغ‌های ما به وزن زیاد رسیده و بازار فروش وجود ندارد.
م.قاسمی تصریح کرد: با توجه به رکود خرید مرغ از مرغداران در بازار و کاهش این قیمت، فعالان صنعت مرغداری قادر به جوجه‌ریزی در شرایط فعلی نیستند و در صورت ادامه این وضعیت، در آینده بازار تامین مرغ با مشکلاتی مواجه می‌کند.
وی با بیان اینکه مشکل فعلی ربطی به استان ما نداشته و جنبه ملی دارد و شامل حال تمام کشور است، افزود: امور پشتیبانی و مسئولان مربوطه باید به داد تولیدکنندگان برسند و به طور کامل و برای همیشه این مسئله و مشکل را حل کند و تنها به صورت دوره‌ای و مسکن‌وار به این مسئله نگاه نکنند.
این فعال صنعت مرغداری بیان داشت: در روزهای اخیر شرکت پشتیبانی قول داد تا قیمت خرید را بالا ببرد، اما این قیمت موقتی است و درمانی برای صنعت فلج مرغداری نیست، مسئولان باید با دقت نظر بیشتری در این رابطه وارد عمل شوند و به صورت واقعی مشکل را حل کنند.
نبود کشتارگاه صنعتی در نکا برای مرغداران
فرماندار نکا نیز در این رابطه گفت: مدیریت نامناسب و نبود تعاونی مرغداران از جمله مشکلات بارز مرغداران در نکا است و  تا زمانی ‌که با مدیریت مناسب و تعاونی منسجم اداره نشوند، نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی ارائه دهند.
رحیم قاسمی‌طوسی تصریح کرد: نبود کشتارگاه و سردخانه در شهرستان نکا نیز از دیگر معضلاتی است که مرغداران منطقه با آن دست به گریبان هستند و باید در این رابطه برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود تا مرغداران در صورت تولید مرغ به میزان وزن استاندارد، در زمان  توزیع با مشکلات نوسانات قیمت مواجه نشوند.
وی در پایان گفت: شهرستان نکا با داشتن 180 واحد مرغداری در مناطق مختلف دشت بخش «پی‌رجه» با ظرفیت 2 میلیون و 585 هزار قطعه پرورش مرغ، سالانه بیش از 22 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که در مجموع 10 درصد تولید مرغ مازندران توسط شهرستان نکا است.
به گزارش فارس نبود برنامه‌ریزی مناسب در تولید و فروش، وجود واسطه‌ها در بازار خرید، نبود تعاونی و کشتارگاه مناسب، کمبود شدید نقدینگی، بالا بودن هزینه‌های جاری تولید کنندگان و تبدیل نشدن به موقع محصولات تولیدی به پول نقد، از مهم‌ترین مشکلاتی است که هم اکنون صنعت مرغداری با آن مواجه است و اگر برای رفع آنها چاره‌ای اندیشیده نشود، آینده خوبی برای این صنعت قابل پیش‌بینی نیست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com