وجود 60 هزار تن مرغ مازاد در شب عید

وجود 60 هزار تن مرغ مازاد در شب عید

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با اشاره به کاهش قیمت مرغ دربازار گفت: با توجه به افزایش جوجه ریزی به طور قطع در شب عید با مازاد تولید 50 تا 60 هزار تنی روبرو می شویم.
"علی آذروش" درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا، با تاکید بر رفع موانع صادراتی مرغ افزود: هم اکنون صادرات 100 تن گوشت مرغ به کشور گرجستان و ارمنستان با وجود اخذ مجوز از وزات جهاد کشاورزی با مشکل روبرو است.
دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران تصریح کرد: به دلیل نبود سیاست های کلان صادراتی برای ایجاد رقابت با دیگر کشورهای جهان هم اکنون صدور مازاد تولیدات داخلی با مشکل اساسی روبرو است.
وی کاهش قیمت نهاده ها را از عمده علل افزایش جوجه ریزی عنوان کرد و گفت: به دنبال کاهش قیمت نهاده ها اشتیاق به جوجه ریزی در مرغداریها به میزان 10 تا 12 درصد افزایش یافته است که این امردر چند ماه آینده مشکل ساز می شود.
آذروش با بیان اینکه به دلیل کاهش قیمت نفت خرید ذرت برای تولید اتانول به شدت کاهش یافته است تصریح کرد: قیمت ذرت و سویا 15 تا 20 درصد کاهش یافته است که این امر تاثیرمستقیمی بر کاهش هزینه ها و افزایش تولید دارد.
دبیرانجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با اشاره به مازاد 50 تا 60 هزار تنی تولید مرغ در شب عید اظهارداشت: با توجه به ذخیره سازی 75 هزارتن مرغ توسط شرکت پشتیبانی مرغ امکان ذخیره سازی مرغ مازاد وجود ندارد.
به اعتقاد وی، درصورت ارایه راهکارصحیح و رفع موانع صادراتی ،مازاد تولید مرغ در ماههای آینده موجب ایجاد شک در بازار، افزایش قیمت ها و کاهش مجدد جوجه ریزی می شود.
آذروش با بیان اینکه برنامه ریزی برای تولید بر عهده مرغدراران نیست گفت: تولید سالانه یک میلیون و 600 هزارتن مرغ ازسوی وزارت جهاد به این بخش اعلام شده است؛ ولی درصورت عدم اقبال از سوی بازار، تولیدکنندگان باید خود به دنبال راهکار باشند و دربسیاری از موارد مجبور به پرداخت خسارت های سنگین می شوند.
وی تنها راه نجات این صنعت را بازشدن بازارهای صادراتی دانست و افزود: راهکارهای صادرات و سلایق کشورهای مختلف باید توسط مجموعه هایی از وزارتخانه های بازرگانی، کشاورزی و امور خارجه تبیین شود.
دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران تاکید کرد: به طور قطع با تسهیل صادرات ضمن ارتقای کمی و کیفی مرغ و تولید بر اساس استانداردهای جهانی نظیر کاهش باقیمانده سموم درجیره غذایی طیور یا کاهش وزن شاهد کاهش نسبی قیمت مرغ از طریق کاهش هزینه های تولید در بخش بین المللی و داخلی خواهیم بود که این امر به نفع مصرف کننده داخلی نیز خواهد بود.
وی تصریح کرد: به منظور ورود به بازارهای جهانی تولید کنندگان داخلی ملزم به کاهش قیمت ها ی خود و تولید بر اساس استانداردهای جهانی هستند.
آذروش نیاز مرغ بازار خاورمیانه و کشورهای عربی را بیش از یک میلیون و 100 هزار تن عنوان کرد و افزود: به جز نیاز یک میلیون و 100 هزا رتنی کشور روسیه،نیاز کشورهای همسایه ایران اعم از عراق،امارات ،کویت ،عربستان ،افغانستان و کشور های دیگر بالغ بر یک میلیون و 100 هزار تن است.
وی با اشاره نیاز کشور عربستان به سالانه 500 هزار تن مرغ برای حجاج گفت: هم اکنون توان تولید بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن مرغ در کشور وجود دارد که با احتساب حداکثر نیاز یک میلیون و 6020 هزار تنی داخل قادر به صدور حدود 500 هزار مرغ در سال هستیم.
دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با بیان اینکه دو سال از اهداف برنامه در تولید مرغ جلوتریم تصریح کرد: مقررشده بود تا پایان برنامه 5 ساله چهارم به تولید یک میلیون و 600 هزار تن مرغ درکشور برسیم که با وجود نرسیدن به موعد مقرر هم اکنون اهداف برنامه محقق شده است.
وی پتانسیل بالای تولید مرغ در کشور را مزیت مناسبی برای صادرات این محصول عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد عدم اطمینان لازم از ظرفیت و قابلیت های این صنعت و همچنین نوسانات بازار تولید و عرضه در سالهای اخیر موجب بروز نگرانی ناشی از کاهش تولید داخلی در بین مسوولان شده است که این ذهنیت باید تغییر یابد.
آذروش در پایان تاکید کرد: در صورت عدم تدبیر کافی در این بخش در ماه رمضان سال آِینده با تامین گوشت مرغ مورد نیاز مردم ناشی از کاهش جوجه ریزی و شک بازار در ابتدای سال مواجه می شویم.

 
کلمات کلیدی توليد گوشت مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com