واکسیناسیون یک و نیم میلیون رأس دام در قم

واکسیناسیون یک و نیم میلیون رأس دام در قم
 قم - مدیرکل دامپزشکی استان قم از واکسیناسیون یک و نیم میلیون رأس دام در ۶ ماه نخست امسال و افزایش ۲۰ درصدی این شاخص نسبت به سال گذشته خبر داد.
محمد مهدی رفیعی در نشست خبری که قبل از ظهر شنبه به مناسبت هفته دامپزشکی در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی قم برگزار شد، استان قم را از فعال‌ترین استان‌ها در حوزه دامپزشکی برشمرد و اظهار کرد: قم از نظر پرورش پولت رتبه چهارم کشوری را با ظرفیت پرورش ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه پولت دارا است.
وی تراکم پرورش دام و طیور در استان قم را هم بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: از نظر تراکم ظرفیت به سطح استان قم در حال حاضر تراکم مرغداری‌های پولت استان قم ۱۶ برابر میانگین کشوری است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم در حوزه مرغداری‌های تخم‌گذار نیز استان قم از تراکم بسیار بالایی برخوردار است و با ظرفیت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار رتبه ششم کشوری را داراست.
وی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۶۸ هزار تن تخم مرغ در استان قم، تصریح کرد: این تراکم بسیار بالایی که زمینه مرغ تخم‌گذار در استان قم حادث شده است استان قم را به ۱۲ برابر میانگین مرغداری‌های تخم‌گذار کشور رسانده است.
رفیعی به مرغداری ‌های گوشتی هم اشاره کرد و گفت: ظرفیت پرورش مرغ گوشتی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه است که ۳۶ و نیم هزار تن گوشت مرغ در سال تولید می‌کنند و از این منظر هم ۶ برابر میانگین کشوری در استان تراکم داریم.
تراکم بالای دام در قم
وی تأکید کرد: این حجم گسترده از تراکم دام و طیور در استان قم یک مزیت اقتصادی برای استان است و از طرفی وظیفه دامپزشکی را برای نظارت و تأمین سلامت دام و طیور، فراورده‌های دامی و البته انسان بسیار سنگین می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه استان قم در زمینه دام هم از استان‌های پرتراکم کشور است، اظهار کرد: ظرفیت پرواربندی در مجتمع جعفرآباد و دامشهر در استان قم ظرفیت بسیار بالایی است و بیش از ۶۰ درصد جمعیت گاو و گوساله استان جمعیت پرواری است.
رفیعی ادامه داد: در جمعیت پرواری با توجه به اینکه باید دائماً دام جدید ورود پیدا کرده و پرورش یابد و این تردد بالا و جابه‌جایی دام در مراکز پرواربندی کار کنترل بیماری‌ها را در دام سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند.
وجود ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در قم
وی به جمعیت دامی استان قم هم اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ هزار رأس گوسفند و بز و ۲۰۰ هزار رأس جمعیت پرواربندی هر سال در استان قم پرورش پیدا می‌کند و به طوری کلی ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در استان قم وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به جمعیت دام سنگین استان نیز، تأکید کرد: ۱۱۷ هزار رأس گاو و گوساله در استان قم نگهداری می‌شوند که ۲۷ هزار رأس گاو شیری و ۹۰ هزار رأس پرواری هستند و ۵۱ هزار تن گوشت قرمز و ۱۴۵ هزار تن شیر تولید می‌کنند.
وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان قم در ۶ ماه نخست امسال اظهار کرد: در این مدت ۳۴۱ هزار رأس دام سنگین یعنی گاو و گوساله و یک میلیون و ۱۶۵ هزار رأس گوسفند و بز و مجموعه حدود یک و نیم میلیون رأس دام واکسیناسیون شده است که حجم این عملیات نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
افزایش تست سل و تب مالت
رفیعی با تأکید بر اینکه سل و تب مالت از مهم‌ترین بیماری ‌های مشترک انسان و دام است، افزود: در ۶ ماه اول امسال بیش از ۱۶ هزار رأس گاو تست سل و تب مالت شده‌اند که این عملیات نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در همین مدت ۸۰۰ هزار مترمربع از جایگاه‌های دامداری با انواع سموم ضد انگل‌های خارجی سم‌پاشی شده است که سموم رایگان در اختیار مراکز دامداری‌های قرار گذاشته شدند و ۴۸۰ هزار مترمربع ضدعفونی اماکن دامی داشتیم که این عملیات هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ و نیم برابر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با تأکید بر اهمیت نقش نظارتی دامپزشکی در استان قم، اظهار کرد: شاخص‌های اختصاصی در این نظارت مهم‌ترین بحث است که استان قم اخیراً توانسته است در جشنواره شهید رجایی موفق به کسب رتبه برتر در شاخص‌های اختصاصی شود.

وی افزود: به رغم مساحت کم استان قم که در رتبه یکی مانده به آخر قرار دارد از حجم بالایی از تراکم دام و طیور برخوردار است به طوری که از نظر حجم عملیات و میزان فعالیت‌ها یکی از استان‌های فعال و همیشه جز ۲۰ استان اول در کشور هستیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com