واکسیناسیون هدفمند طیور علیه بیماری آنفولانزای فوق حاد در قزوین

واکسیناسیون هدفمند طیور علیه بیماری آنفولانزای  فوق حاد در قزوین
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین از واکسیناسیون هدفمند طیور علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد در قزوین خبر داد.
وحید ابراهیم نژاد حمیدی اظهار کرد:در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف ارتقا سطح ایمنی طیور در زمان مواجه با ویروس،پیشگیری و کنترل بیماری و کاهش تلفات و انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور صنعتی استان،عملیات واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای تیرماه ۹۷ به عنوان اولین استان کشور در گروه‌های مشخصی از جمعیت طیور هدف شامل مزارع مرغ مادرتخمگذار صنعتی و پولت تخمگذار آغاز شد.
وی افزود:در پایان سه ماهه اول امسال بالغ بر یک میلیون و ۸۸۰ هزار دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۱ مزرعه صنعتی طیور استان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط به هر واکسن در ۲ نوبت مصرف شده است.
ابراهیم نژاد حمیدی بیان کرد:از ابتدای شروع طرح مذکور از تیرماه سال ۹۷ تا پایان خردادماه سال ۹۸ بالغ بر ۸ میلیون و هفتصد هزار دز واکسن مذکور در ۵۸ مزرعه صنعتی استان مصرف شده است.
وی تصریح کرد:با توجه به وضعیت تراکم مزارع مرغ مادر و تخمگذار در کشور،استان قزوین در گروه استان‌های انفجاری کشور به لحاظ وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده که این موضوع اهمیت انجام واکسیناسیون را برای حفظ جمعیت و صنعت طیور کشور، محافظت از بهداشت عمومی از طریق کاهش سرعت گردش و شیوع بیماری و فراهم کردن امنیت و ایمنی مواد غذایی کشور را دوچندان می‌کند.
ابراهیم نژاد حمیدی گفت:بر اساس دستورالعمل شرکتهای سازنده واکسن،برنامه‌های کنترلی قبل و بعد از انجام واکسیناسیون در قالب اخذ نمونه از طیور واجد دریافت واکسن نیز به صورت کامل صورت گرفته و پایش طیور واکسینه شده نیز با اخذ نمونه و انجام آزمایش‌های تشخیص ملکولی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان در حال انجام است.
وی تصریح کرد:با توجه به نقش واکسیناسیون در ارتقا سطح ایمنی طیور در مقابل عوامل بیماریزا، پوشش حداکثری طیور صنعتی استان با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کنار رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران موجب کاهش چشمگیر وقوع بیماری در مزارع صنعتی استان شده به نحوی که موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد در سال ۹۷ و سه ماهه اول سال ۹۸ در استان شناسایی نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com