واکسیناسیون اورژانسی دام در خاورمیانه

واکسیناسیون اورژانسی دام در خاورمیانه
دومین مرحلۀ کمپین واکسیناسیون دامی در لبنان و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های دامی که پناهندگان سوری با خود به همراه آورده اند، آغاز شده است. 
به گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) که برگزارکنندۀ این کمپین است 5 / 1 میلیون پناهندۀ سوری که به لبنان آمده اند شمار زیادی گلۀ دامی واکسینه نشده شامل بز و گاو و گوسفند به همراه آورده اند که احتمال شیوع بیماری در این کشور (لبنان) را افزایش می دهد.
وزیر کشاورزی لبنان اذعان داشت در صورت اهمیت ندادن به این موضوع در حدود 70هزار گلۀ گاو و 900هزار بز و گوسفند در معرض بیماریهای فرامرزی قرار خواهند گرفت.
این کمپین واکسیناسیون با هدف کاهش تعداد مرگ و میر و تلفات دام در نتیجۀ بیماریهای قابل پیشگیری و همچنین حمایت از مردم مناطق روستایی در مقابل ابتلا به بیماریهای مشترک راه اندازی شده است. 
سه بیماری شایع در لبنان در حال حاضر شامل عارضۀ ناهنجاریهای پوستی یا لمپی اسکین (Lumpy skin disease) ، بیماری تب برفکی (FMD) ، و بیماری طاعون گوسفندی یا (peste des petits ruminants) است که آخرین بیماری ذکر شده شدیداً مسری و همراه با علائم تب ، زخم های دهان ، اسهال ، کاهش شدید وزن ، ذات الریه ، و افزایش میزان مرگ و میر در کوتاه مدت است.  
دستیابی کامل به برنامۀ واکسیناسیون و انجام آن طرح ساده ای به نظر نمی رسد چراکه انجام این برنامه در مناطق دوردست و کسب رضایت مرغداران و دامداران این مناطق آسان نیست. 
یکی از نمایندگان فائو در لبنان اذعان داشت : "هدف کاهش ابتلا به بیماری و ممانعت از افت در تولیدات و بازدهی گله های کشور است." 
این برنامه با اجرای اولیۀ موفق درسال گذشته آغاز و همچنان با هدف پیشگیری و متوقف سازی شیوع بیماریها ادامه دارد و هر دو مرحله توسط وزارت توسعۀ بین الملل انگلستان مورد حمایت مالی قرار گرفته است.  


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com