واکسناسیون تب برفکی 270 هزار رأس گاو و گوساله در گیلان

واکسناسیون تب برفکی 270 هزار رأس گاو و گوساله در گیلان
سرپرست اداره کل دامپزشکی گیلان گفت: پیش‌بینی می‌شود در مدت یک ماه تعداد 270 هزار راس گاو و گوساله در مناطق حساس گیلان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.
سهراب عاقبتی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها در جمعیت دام‌های حساس موجب کاهش بیماری تعداد کانون بیماری‌ می‌شود، اظهار کرد: از نیمه خرداد جاری مرحله نخست مایه‌کوبی دامداری‌های استان علیه بیماری تب برفکی آغاز شده است.
وی استفاده از توان مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی استان در قالب اعتبارات طرح توسعه خدمات روستایی و عشایری را در راستای اجرای طرح مذکور عنوان کرد و افزود: در این طرح گروه‌های شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها فعالیت دارند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی گیلان اجرای طرح مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی را یک ماه ذکر کرد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در این مدت تعداد 270 هزار رأس گاو و گوساله در مناطق حساس استان علیه این بیماری واکسینه شوند.
به گفته وی، سال گذشته از وقوع بسیاری بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت به نحو چشمگیری کاسته شد.
عاقبتی اضافه کرد: با انجام مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب مالت از 350 میلیارد ریال خسارت به سرمایه دامی استان جلوگیری شد.
وی اذعان کرد: سال گذشته تعداد 641 هزار و 683 نوبت سر گاو و گوساله، تعداد دو میلیون و 886 هزار و 164 نوبت سر گوسفند و بز و 12 هزار و 316 قلاده سگ گله و صاحب‌دار در مناطق حساس و پرخطر گیلان علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی شدند.
این مسئول با بیان اینکه در سال 91 تعداد 60 هزار و 334 راس دام مورد آزمایش قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: این دام‌ها مورد آزمایش بیماری‌های سل، تب مالت و مشمشه قرار گرفتند.
وی واگذاری برخی امور دامپزشکی به بخش خصوصی را از جمله اقدام‌ها ذکر کرد.
عاقبتی با تصریح بر اینکه 50 درصد از مایه‌کوبی‌ دام‌های گیلان در مراکز بخش خصوصی انجام می‌شود، متذکر شد: این میزان 24 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، تعداد دو هزار و 883 واحد اپیدمیولوژیک در گیلان فعال هستند.
سرپرست دامپزشکی گیلان تعداد مراکز مایه کوبی بخش خصوصی این استان در سال گذشته را 45 مرکز عنوان کرد و یادآور شد: 91 نفر در مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی استان در کنار 41 نفر واکسیناتورهای دولتی فعالیت دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com