واهمه مرغداران زنجانی از جوجه‌ریزی

واهمه مرغداران زنجانی از جوجه‌ریزی
براساس اقدام جدید دولت مرغداران نهاده‌های خود را از بازرگاه تامین می‌کنند اما با این وجود نهاده‌ها با تاخیر یک تا دو ماه به دست مرغداران می‌رسد که باعث اعتراض مرغداران و ایجاد مشکلاتی در استان شده است.
شکلات مرغ و تخم مرغ گویا در زنجان تمامی ندارد و این موضوع ظاهرا ساده به یک معادله پیچیده برای مسئولان تبدیل شده و به نظر می‌رسد حل این معادله از توان مسئولان استانی خارج شده است. بعد از چالش‌هایی که در بازار مرغ در زنجان اتفاق افتاد باعث شد قیمت مرغ از 16 هزار تومان به 20 هزار و 500 تومان افزایش یابد که این افزایش مدتی بازار مرغ را از التهاب خارج کرد.
حال بعد از گذشت چند روز از برگشت آرامش به بازار مرغ زمزمه التهاب دوباره بار دیگر مطرح است و برخی از تولیدکنندگان از تاخیر چند ماهه دریافت سهمیه دولتی نهاده‌ها صحبت می‌کنند.
این موضوع را علی صادقی معاون بهبود امور دامی جهادکشاورزی استان زنجان هم تایید کرده و تولیدکنندگان هم اعلام می‌کنند تاخیر در دریافت سهمیه نهاده‌ها موجب متضرر شدن آنها می‌شود.

فعالیت 30 درصد از مرغداریها در زنجان
موسوی یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان استانی جزیره‌ای عمل می‌کنند و این عملکرد مسئولان موجب متضرر شدن تولیدکنندگان شده است افزود: در حال حاضر تنها 30 از مرغداریها در استان زنجان تولید دارند و 70 درصد آنها به دلیل شرایط سخت تولید کنار کشیدند.
وی با تاکید براینکه سامانه بازرگاه هم مشکلات زیادی دارد و این مشکلات تولید مرغداری‌ها را با مختل مواجه کرده است افزود: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا سویا با قیمت 18 هزار 500 تومان در بازار آزاد به وفور وجود دارد اما با قیمت 2500 تومان دولتی پیدا نمی‌شود.
این تولیدکننده زنجانی با بیان اینکه باید پرسید ورود سویا و ذرت به بازار آزاد از کجا اتفاق می‌افتد؟ افزود: اگر رانت‌هایی در کار نباشد واردات این حجم از سویا و ذرت به بازار آزاد از توان افراد عادی خارج است و خدا می‌داند چه کسانی پشت این ماجرا قرار دارند.

از مشکل نهاده‌ها خبر داریم
آبی‌پور معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در مورد این مشکل به خبرنگار موج رسا گفت: توزیع نهاده‌ها در بازرگاه به روش جدید انجام می‌شود و مرغداران حواله خود را به صورت سیستمی خریداری می‌کند.
وی با تاکید براینکه در این روش بالا بودن حجم معاملات در سامانه مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده است افزود: مرغداران در این سامانه نهاده‌های خود با مشکل خریداری می‌کنند.
معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز با تایید بر تاخیر در رسیدن نهاده‌ها به دست مرغداران ابراز کرد: از این موضوع کاملا اطلاع داریم و این تاخیر وجود دارد اما مرغداران معطل نهاده‌های دولتی نمی‌مانند و به اجبار نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه به جد پیگیر این موضوع هستیم افزود: در تامین نهاده‌های دامی دولت حدود 10 درصد و نهایتا یک سوم نیاز مرغداران را تامین می‌کند و مرغداران مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.
آبی‌پور دلیل کمبود نهاده دولتی را مشکل ارز دولتی عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکل تامین ارز دولتی نهاده‌ دولتی نیز با کمبود مواجه شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این حالت نهاده‌های دولتی به میزان فروش نفت، صادرات و میزان برگشت تعهدات ارزی بستگی دارد و این موضوع باعث می‌شود ارز دولتی با تاخیر تامین شده و نهاده نیز با تاخیر به دست مرغداران برسد.

کیمیا رشد صنعت البرز

معاون اقتصادی استاندار زنجان در مورد مطرح شدن تخلفات توزیع نهاده‌های دولتی خاطرنشان کرد: تخلفات نهاده‌های دولتی در حوزه صلاحیت بنده نیست و شاید در کشور دست افراد سودجو در واردات نهاده دولتی و فروش آن در بازار آزاد باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر هم این موضوع اتفاق بیفتد دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه باید ورود کنند افزود: تمام تلاش ما این است که نهاده‌ها به موقع به دست مرغداران برسد.
آبی‌پور با بیان اینکه از طریق جهادکشاورزی در تلاش هستیم مشکلات بازرگاه برطرف شود و مرغداران بتوانند به موقع سهمیه خود را دریافت کنند افزود: اگر تخلفاتی در حوزه نهاده‌ها اتفاق بیفتد در حوزه اختیارات من نیست و دستگاه‌های مسئول باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه مشکل تاخیر رسیدن نهاده‌ها طی نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی اعلام شده است افزود: تاکنون نسبت به حل مشکل اقدامی انجام نشده است.

مرغداران نهاده مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین می‌کنند
ناصریان رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان نیز در مورد مشکل مرغدارایها ابراز کرد: متاسفانه از ابتدای امسال مسئولان شرایط تامین نهاده‌ها را برای مرغداران مشکل کردند.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر نیز نهاده‌ها با تاخیر یک ماهه و گاها دو ماهه به دست مرغدار می‌رسد ابراز کرد: مرغداران در این شرایط مجبور به تامین نهاده‌ها از بازار آزاد می‌شوند و در این وضعیت مرغدران کاملا متضرر می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: مرغداری‌ها هم از ظرفیت 100 درصدی استفاده نمی‌کنند و کاهش جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری اتفاق افتاده است.
وی عنوان کرد: برخی از واحدها نیز در شرایط کنونی تولید خود را متوقف کردند و فعالیتی ندارد.
این مشکلات و بی توجهی دولت به حوزه معیشت مردم به کوچک شدن سفره خانواده‌ها منجر شده و حال این کمبود نهاده‌ها نیز نگرانی‌ها در خصوص بازار مرغ را بیشتر کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com