واردات ۶۰ هزار رأس گوسفند زنده از ارمنستان به رغم خطر شیوع بیماری

واردات ۶۰ هزار رأس گوسفند زنده از ارمنستان به رغم خطر شیوع بیماری
معاون پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های سازمان دامپزشکی با بیان اینکه از ابتدای سال، ۶۰ هزار رأس گوسفند زنده از ارمنستان وارد شده است، گفت: در حالی که واردات دام زنده احتمال شیوع بیماری را بیشتر می‌کند، اما اختیاری برای منع واردات نداریم.
محسن مشکوة در پاسخ به اینکه واردات دام زنده از کشور ارمنستان به چه میزان است، گفت: در 9 ماه نخست سال جاری 60 هزار رأس گوسفند زنده وارد کشور شده است.
معاون پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های سازمان دامپزشکی افزود: واردات این دام‌ها با اقدامات قرنطینه‌ای و تحت نظر دامپزشکان مستقر در ارمنستان  انجام می‌شود.
وی گفت: اگر دوره کمون (دوره نهفتگی) بیماری وجود داشته باشد، تا زمان سپری شدن این دوران در قرنطینه نگهداری، پلاک‌کوبی، سم‌پاشی و بعد گواهی بهداشتی صادر می‌شود.
مشکوة گفت: بعد از ورود این دام‌ها در کشور در نزدیک‌ترین کشتارگاه‌های تبریز، اردبیل و بناب کشتار شده و گوشت آن به استان‌های دیگر عرضه می‌شود.
از مشکوة سؤال شد، چرا به رغم تجربه تلخ سال 87 به دلیل واردات دام زنده  6 میلیون رأس دام کشور به تب برفکی دچار و تلف شد؟ دوباره واردات دام زنده انجام می‌شود، گفت: البته آمار، 6 میلیون رأس درست نیست اما قبول دارم واردات دام زنده مشکلاتی را برای جمعیت دامی ایجاد می‌کند.
معاون پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی هم به راحتی نمی‌تواند زیر بار واردات نرود، گفت: زمانی که تقاضا برای واردات وجود دارد، سازمان دامپزشکی تنها با ارزیابی خطر می‌تواند انجام دهد و اختیاری در خصوص منع واردات ندارد.
معاون پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های سازمان دامپزشکی آمار دقیقی از تلفات بیماری تب برفکی حاصل واردات دام زنده در سال 87 اشاره‌ای نکرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com