واردات گوشت برزیلی نگرانی ندارد

واردات گوشت برزیلی نگرانی ندارد
رییس سازمان دامپزشکی از کمبود حدود 11 هزار نفری نیرو در اجرای وظایف حاکمیتی این سازمان خبر داد و گفت: گرچه موسسه واکسن و سرم سازی رازی طی سال‌های اخیر فعالیت خود محصولات اثربخش و ارزنده‌ای به جامعه دامپزشکی ارائه کرده است اما اگر زمانی برای مبارزه با بیماری به واردات نیاز داشته باشیم سازمان دامپزشکی حتما در این زمینه اقدام می‌کند.
مهدی خلج در حاشیه هجدمین کنگره دامپزشکی ایران در مرکز همایش‌های بین المللی رازی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به گسترش جمعیت دامی مستقر در کشور و کوچ روی و مسائل مهاجرت انتقال و شیوع بیماری‌های مختلف بین دام‌های سبک و سنگین افزایش یافته است اما واکسن به عنوان یکی از ابزارهای کنترل و پیشگیری علیه این بیماری‌ها نقش موثری دارد که موسسه واکسن و سرم سازی رازی طی دهه‌های گذشته فعالیت خود محصولات ارزنده و اثربخشی را به جامعه دامپزشکی ارائه کرده است.
وی افزود: به دلیل اثر بخش نبودن یک قلم واکسن مانند واکسن تب برفکی آن هم بدلیلی شیوع سویه‌های جدید این بیماری درکشور رخ داده است ‌نمی توان تلاش محققان و پزشکان این موسسه را که در راستای استقلال کشور برای تولید داروها و واکسن‌های مختلف زحمات بسیاری را متقبل شده‌اند نادیده گرفت.
رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به این که بیش از 70 درصد واکسن‌های دامی و بالغ بر 35 درصد از واکسن‌های بخش طیور از سوی موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید می‌شود می توان گفت اگر این موسسه نبود در حال حاضر نمی توانستیم این همه نیاز را از خارج تامین کنیم.
خلج تصریح کرد:‌اگر در برخی موارد یک واکسن بومی اثربخشی مناسبی به هر دلیلی نداشته باشد بدون تعارف موسسه واکسن و سرم سازی رازی برای حفظ و ارتقای سلامت جمعیت دامی کشور اقدام به واردات سویه‌های جدید آن از کشورهای معتبر خواهد کرد اما عمدتا تلاشمان این است که با تقویت این موسسه که بیش از 90 سال در تولید انواع واکسن و سرم دراین زمینه قدمت دارد بتوان تولید ملی را تقویت کرد.
وی گفت:‌گرچه هنوز میزان اختصاص بودجه حاصل از هدفمندی‌ یارانه‌ها به سازمان دامپزشکی و دیگر اعتبارات ویژه از سوی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص نشده است اما اعتبار کنونی سازمان براساس بودجه امسال حدود 240 میلیارد تومان بوده که البته در مقابل حجم وسیع فعالیت‌ها و وظایف این سازمان بسیار ناچیز است.
انتقاد از کمبود شدید نیروی انسانی متخصص دامپزشکی
رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد:‌ در سازمان دامپزشکی تنها برای اجرای وظایف حاکمیتی و غیر قابل واگذاری به حدود 11 هزار نفر نیرو نیاز داریم که باعث شده بیش از 50 درصد پست‌ها در این زمینه خالی بماند. اما درصددیم تا بتوانیم تا نیروهای کنونی خود وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم و در سال جاری نسبت به استخدام نیروهای متخصص دراین زمینه اقدام کنیم.
خلج اظهار کرد: در انگلستان 103 نفر نیروی متخصص تنها برای تحقیقات سل گاوی به کار گرفته شده‌اند در حالی که در ایران تنها یک یا دو نفر به این کار مشغول هستند.
جلوگیری از واردات غیر مجاز دام زنده
وی اظهار کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی از واردات غیر مجاز دام زنده از کشورهای غیر معتبر خودداری می کند تا از بروز مشکلات و مسائل مختلفی که در گذشته به این دلیل برای جامعه کشاورزی به وجود می‌آمد جلوگیری شود.گرچه اگر دام زنده سالم و اصیلی برای انجام تحقیقات از کشوری معتبری بخواهد وارد شود سازمان دامپزشکی برای آن ممانعت ایجاد نخواهد کرد.
نگرانی برای واردات گوشت از برزیل وجود ندارد
رییس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: در گذشته بیماری جنون گاوی در یکی از استان‌های برزیل بروز پیدا کرده بود که باعث شد تا هیات ایرانی به سرعت تولید و واردات هر گونه فرآورده‌های دامی را ازاین استان ممنوع کند و شب گذشته در سایت رسمی بهداشت جهانی دام آلوده بودن یک راس دام کشتار شده دراین استان از برزیل تایید شد و ایران نیز اقدامات لازم برای ممانعت از واردات گوشت از این منطقه را انجام داد بنابراین هیچ نگرانی برای مردم وجود ندارد.
خلج افزود: با توجه به روند پیش روی به نظر نمی رسد نگرانی بابت واردات گوشت و فرآورده‌های دامی از برزیل وجود داشته باشد چراکه آن‌ها اقدامات مناسبی در جهت کنترل این بیماری انجام داده‌اند و یک راس دام آلوده این کشور نیز جزو دام‌های بالای 12 سال بوده است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com