واردات گوسفند زنده از استرالیا اساساً صحت ندارد

واردات گوسفند زنده از استرالیا اساساً صحت ندارد
در حالی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از تکذیب واردات گوسفند زنده از استرالیا خبر می‌دهد که سازمان دامپزشکی کشور، در حال امضای پروتکل بهداشتی واردات آن از استرالیا است.
پایگاه اینترنتی وست‌استرالین در حالی دیروز از صادرات مجدد گوسفند زنده استرالیایی به بحرین و ایران خبر داده و مدعی شده که بر اساس اعلام منابع آگاه، ایران خواستار واردات 1.3 میلیون رأس گوسفند از استرالیاست که بر اساس ادعای این پایگاه خبری استرالیایی، دولت استرالیا در حال انجام مذاکراتی در سطح مقامات ارشد با مسئولان این دو کشور است تا تجارت گوسفند زنده تولیدی کشورش را افزایش دهد.
در همین ارتباط، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، با بیان این که واردات گوسفند زنده از کشوری چون استرالیا اساساً صحت ندارد و این موضوع را برای نخستین بار از طریق تماس خبرنگار ایانا با او می شنود، می‌افزاید: البته ممکن است واردات دام زنده در جهت انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی صورت گرفته باشد، اما برای واردات گوسفند زنده در جهت تنظیم بازار، هنوز هیچ اعلام نیازی به معاونت امور دام نشده است.
وی تاکید می‌کند: واردات دام زنده باید با اجازه منابع مختلف و ازجمله تعیین تکلیف از سوی معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی باشد که در این راستا تاکنون هیچ تقاضایی نداشته‌ایم.
به گزارش ایانا، این در حالی است که بر اساس گزارش همان پایگاه خبری استرالیا، وزیر کشاورزی استرالیا، در حال آماده شدن برای سفر به خاورمیانه، جهت زمینه‌سازی برای بازگشایی این بازار پرسود، اما با ریسک بالاست و این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که مذاکره های اخیر با ایران پیشرفت داشته، به‌گونه‌ای که به مرحله تأیید سلامت دام‌ها نیز رسیده است.
تایید واردات گوسفند زنده از استرالیا، پس از امضای پروتکل بهداشتی
این در حال است که مدیرکل دفتر قرنطینه و بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار ایانا، نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید: طی چند سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی برای واردات گوسفند زنده از کشور استرالیا آماده امضاء شده است، اما تاکنون هیچ‌یک از آنها به مرحله اجرا نرسیده بود.
صمد یگانه ادامه می‌دهد: اما به‌تازگی دولت استرالیا اعلام کرده که تفاهم‌نامه‌ها باید تبدیل به پروتکل بهداشتی شود که در این راستا سازمان دامپزشکی کشورمان نیز پروتکلی را تهیه کرده که آماده ارسال برای بازبینی آن توسط دولت استرالیاست.
وی تصریح می‌کند: تا هفته گذشته،  عقد تفاهم‌نامه برای واردات گوسفند زنده کفایت می‌کرد، اما به‌تازگی تصمیم جدید دولت استرالیا بر مشزوط کردن امضای پروتکل بهداشتی شده است.
یگانه اعلام می‌کند: سازمان دامپزشکی کشور نیز این پروتکل را آماده کرده که به‌زودی برای مقامات دولت استرالیا فرستاده می‌شود.
وی تأکید می‌کند: پس از تأیید نهایی و به امضاء رسیدن پروتکل بهداشتی ارسال شده، تجار ایرانی می‌توانند برای واردات گوسفند زنده بر اساس ملاحظات بهداشتی از استرالیا اقدام کنند.
لازم به ذکر است، به اذعان برخی کارشناسان، در حالی که تولیدکنندگان گوشت قرمز از مازاد تولید خبر می‌دهند، این شامل مقطع زمانی خاصی است که مازاد تولید در گوشت گوساله به‌وجود آمده، اما نیاز به گوشت گوسفندی، همیشه در کشور وجود داشته و دارد، چرا که تولید کشورمان در تامین این دام، کفاف نیاز این نوع گوشت در بازار را نمی‌دهد.
 
نظرات شما
  •  

    دامدار گفت : ۹۲/۱۱/۲۳

    متاسفانه دولتهای عزیز همیشه دو دسته سوگلی دارند که به یکی مجوز واردات میدهند و به دیگری مجوز صادرات این وسط دامدار ورشکست میشه خوب بشه. میخوام بدونم آقای دکتر کلانتری که این اواخر صدای انتقاداتش از دولت قبل گوش فلک رو کر کرده بود الان نظرش در مورد تصمیمات آقای مهندس عمرانی که وزیر کشاورزی هم هست و همه دامدار ها رو داره به خاک سیاه میشونه چیه؟ آقایون اگر بازار گوسفند همیشه در داخل نیاز به تولید داره پس چرا الان که تازه شب عید هست قیمتها سیر نزولی داره؟ آیا واقعا خودت این موضوع رو متوجه نیستید؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com