واردات گران گوشت برای کشور

واردات گران گوشت برای کشور
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه واردکنندگان اصلی گوشت ۵ نفرند و ایرانی‌ها به صادرکنندگان برزیلی دلالی یاد می‌دهند، گفت: هر تن گوشت منجمدی که به ایران وارد می‌شود حدود 600 یورو نسبت به سایر کشورها گران‌تر تمام می‌شود که در هر کیلو 2400 تومان می‌شود.
سالانه 930 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که به گفته مسئولان، نیاز به واردات تنها 10 درصد این میزان تولید است که از کشورهای دیگر و آن هم بیشتر برای استفاده در بخش صنعت وارد می‌شود.
با وجود اینها سالانه بیش از نیاز داخل که در سالهای مختلف نوسان دارد، گوشت خارجی وارد کشور می‌شود و هیچ‌وقت این واردات نتوانسته قیمت گوشت را در داخل کاهش دهد، بلکه بسیاری از کارشناسان، گوشت وارداتی را عامل گرانی گوشت در داخل کشور می‌دانند.
کارشناسان معتقدند هر یک واحد گوشت وارداتی تا 1.5 و احد قیمت گوشت داخل را بالا می‌کشد.
میرقاسم مومنی رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با اعلام این خبر اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی اکثر محصولاتی که در زمینه کشاورزی، صنعتی و گوشت از کشور برزیل وارد می‌کنند 30 درصد بیش از قیمتی است که کشورهای دیگر خریداری می‌کنند.
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل افزود: هر تن گوشت منجمدی که به ایران وارد می‌شود حدود 600 یورو نسبت به سایر کشورها گران‌تر تمام می‌شود که در هر کیلو 2400 تومان می‌شود.
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل افزود: به دلیل اینکه شرکتهای ایرانی گوشت را از واسطه‌های چندم خرید می‌کنند , با اصول خرید آشنایی ندارند و به همین دلیل قیمت گوشت بعد از ورود به کشور بالاتر باشد.
مومنی گفت: بیشتر اجناسی که از برزیل وارد می‌شود مشمول تخصیص ارز مرجع است که باید قیمت آن برای مصرف‌کننده ارزانتر تمام شود اما زمانی که دست مصرف کننده می‌رسد با ارز آزاد محاسبه می‌کنند و کسی هم نظارتی به این مسائل ندارد.
وی ادامه داد: هر تن گوشت بدون استخوان در برزیل 4 تا 4300 یورو است که با محاسبه یوروی 1650 تومانی حداکثر هر کیلو گوشت منجمد 7 هزار تومان برای خریدار تمام می‌شود.
مومنی افزود:‌در صورتی که هزینه خواب سرمایه، سود بازرگانی، گمرکی و حمل و نقل را در طی مدت حدود 60 روز از زمان خرید تا ورود به کشور محاسبه کنیم کلا 8500 تا 9000 تومان خواهد شد.
وی گفت: تفاوت قیمت کنونی گوشت وارداتی بازار ایران با قیمت تمام شده را باید از مسئولان پرسید چه کسی باید به این قیمت‌ها نظارت داشته باشد؟
به گزارش فارس قیمت یک کیلوگرم گوشت منجمد در بازار تهران حدود 17 هزار تومان است.
وارد کنندگان اصلی گوشت 5 نفر
مومنی در تشریح دلایل گرانی گوشت وارداتی در بازار گفت: مسئولان باید بررسی کنند خریداران عمده گوشت چه کسانی هستند چرا تعداد واردکنندگان عمده گوشت به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.
وی ادامه داد: مسئولان باید بررسی کنند وارد کنندگان گوشت از چه منابعی حمایت می‌شوند؟ توزیع در داخل کشور برچه اساسی است؟
عدم نظارت به زمان انقضاء مصرف گوشت منجمد
مومنی گفت: گوشت‌های وارداتی که معمولا یکسال مهلت مصرف دارند چرا معمولا یک ماه مانده به انقضاء مصرف یا کمتر در داخل کشور توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: در این زمینه چون نظارتی وجود ندارد واردکنندگان به دنبال افزایش قیمت هستند تا در وقت مقتضی محموله وارداتی را توزیع کنند.
مومنی گفت: بسیاری از مصرف کنندگان داخل معمولا گوشت منجمد وارداتی بعد از خریداری چرخ کرده و شاید چندین ماه هم در یخچال نگهداری می‌کنند که در آن زمان مهلت مصرف آن کاملا تمام شده است.
ایرانی‌ها به شرکت‌های برزیلی دلالی یاد می‌دهند

مومنی ادامه داد: بسیاری از واسطه‌های ایرانی به شرکتهای برزیلی آموزش دلالی می‌دهند و اجازه نمی‌دهند به قیمت واقعی بفروشند.
وی گفت: مثلا اطلاعاتی از زمان اوج مصرف کشور  در مناسبت‌های مختلف را می‌دهند و آنها را تحریک می‌کنند تا در این زمانها قیمت‌ بالاتری را مطرح کنند.
دخالت نماینده‌های ایرانی و نزدیکانشان در واردات گوشت
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: کسانی که از ایران به عنوان نماینده از سوی دولت جهت نظارت به گوشت و فرآورده‌های گوشتی خریداری شده از برزیل اعزام می‌شوند خودشان و نزدیکانشان در خرید و فروش و معاملات شرکت می‌کنند.
واردات گوشت مونوپلی است
وی گفت: رقابت آزاد برای واردات وجود ندارد باید هر شرکت قانونی که بخواهد واردات داشته باشد اجازه این کار را بدهند اما در حال حاضر مونوپلی است.
وی ادامه داد از سوی دیگر برنامه و قوانین کشور نیز مرتب در حال نوسان است و این دستاویزی برای سوءاستفاده برخی‌ها شده است. باید حداقل قوانین یکساله تنظیم و ابلاغ شود.
900 میلیون دلار گردش مالی مالی عامل و سوء استفاده‌ها
مومنی گفت: سال گذشته 800 الی 900 میلیون دلار حجم واردات گوشت و مرغ از کشور برزیل بود و این حجم گسترده انگیزه برای سوءاستفاده‌ها را بیشتر کرده است.
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل تصریح کرد: در حالی که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی این امکان وجود دارد که شرکتهای ایرانی در کشور برزیل اقدام به پرورش، کشتار و توزیع دام و گوشت کنند اما شرکتهای ایرانی وارد کار دلالی‌شده‌اند.
وی تصریح کرد: در صورت تولید در این کشور امکان صدور امکانات فنی و مهندسی و خدماتی خواهد بود و منافع آن برای کشور نیز طولانی‌مدت می‌شود.
انجمن دوستی ایران و برزیل سازمان غیردولتی و مردم‌نهاد است که 6 سال پیش با هدف معرفی ایران و اسلام به سایر کشورها و ایجاد دیپلماسی عمومی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در جهت نیل به اهداف کشور تشکیل شده است.
این انجمن قصد دارد شرکت‌های ایرانی و برزیلی را به همدیگر آشنا کرده و با معرفی توانمندی‌های دو کشور برای ایجاد تعامل و ارتباط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌کوشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com