واردات پروبیوتیک می‌تواند متوقف شود ولی به یک شرط

واردات پروبیوتیک می‌تواند متوقف شود ولی به یک شرط
استادیارگروه آموزشی علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی گفت: مکمل‌های پروبیوتیک‌ دامی موجود در بازار وارداتی است، حال نخستین ترکیب پروبیوتیکی به صورت بومی و از منشأ مرغ گوشتی تهیه شده است و در صورت حمایت مسئولان واردات پروبیوتیک متوقف می‌شود.
رضا مجیدزاده‌ هروی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: برای درمان بیماری‌های میکروبی در دستگاه گوارش طیور به طور معمول از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که به دلیل عوارضی مانند سرطان‌زا بودن و باقی ماندن اثرات آن در لاشه طیور زیاد مورد استقبال قرار نمی‌‎گیرد.
وی در ادامه با اشاره به پروبیوتیک ارائه شده در این طرح افزود: مکمل میکروبی مفیدی که در این طرح ارائه شده دارای خاصیت ضد باکتری‌های پاتوژن و غیر مفید است که به صورت پودر تهیه و در داخل جیره غذایی مرغ‌های گوشتی قرار داده می‌شود.
مجیدزاده‌ هروی، با اشاره به نوآوری‌های موجود در این طرح تصریح کرد: در این طرح سویه‌های مختلف میکروبی تست شدند و در ‌‌نهایت به دو سویه میکروبی دست یافتیم که اثرات ضد باکتری‌های پاتوژن را داشتند و مشخصاً روی ایکولای و سالمولنا که عفونت‌های روده‌ای را در مرغ ایجاد می‌کنند تأثیر گذارند.
وی افزود: با انجام فرآوری بر روی این دوسویه‌ها آنها را برای قابل استفاده شدن در خوراک طیور آماده کردیم تا بتوانیم بیماری‌های روده‌ای و دستگاه گوارش را در طیور کاهش بدهیم که در طرح‌های آزمایشی که در مزرعه انجام گرفته کارایی این ترکیب در عمل به اثبات رسیده است.

باکتری‌های بیماری‌زا در طیور به انسان منتقل می‌شود
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: باکتری‌های بیماری‌زا در طیور سبب آلودگی لاشه‌ای که به‌دست مردم می‌رسد، می‌شوند؛ و در صورتیکه گوشت به خوبی پخته نشود این آلودگی به انسان منتقل خواهد شد.
مجیدزاده‌هروی، گفت: پروبیوتیک‌های موجود در بازار وارداتی است و این نخستین ترکیب پروبیوتیکی در صنعت طیور است که به صورت بومی و از منشأ دستگاه گوارش مرغ گوشتی تهیه شده است که مصرف آن برای طیور آلودگی و تغییرات ژنتیکی به همراه نخواهد داشت.
در صورت حمایت‌های لازم "پروبیوتیک" بومی را به خط تولید می‌رسانیم
این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد این طرح را پایان کار ندانست و گفت: ما همواره به دنبال گونه‌های پروبیوتیکی هستیم که اثرات ضدباکتری داشته است و بتوانند قابلیت دسترسی به مواد مغذی را در دستگاه گوارش طیور افزایش دهند.
مجیدزاده‌هروی خاطرنشان کرد: چنانچه مسئولان از این تولید داخلی حمایت‌های لازم را انجام دهند، تولید پروبیوتیک بومی را به خط تولید می‌رسانیم و با تکیه بر دانش محققان داخلی دیگر نیازی به واردات این پروبیوتیک نخواهیم داشت و از دانش بومی خود بهره‌مند می‌شویم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com