واردات مرغ با ارز غیرمرجع هیچ توجیهی ندارد

واردات مرغ با ارز غیرمرجع هیچ توجیهی ندارد
شرکت پشتیبانی دام و طیور به‌عنوان متولی خرید مرغ گوشتی از اتحادیه صنعت مرغ با تأخیر دوماهه در تحویل نهاده‌های دامی، صنعت مرغ کشور را با بحران روبه‌رو می‌کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب گفت: در گذشته کنجاله و ذرت از طریق کشتارگاه‌ها در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار می‌گرفت، همین امر باعث بروز مشکلاتی برای مرغداران شده بود.
ناصر بیگی افزود: جای تعجب است که با وجود ذخیره کافی نهاده از تحویل به‌موقع این نهاده‌ها جلوگیری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: عملکرد شرکت پشتیبانی دام به‌گونه‌ای است که هرگاه بازار دارای ثبات نسبی می‌شود و سود تولیدکننده به وضعیت منطقی خود می‌رسد با تزریق مرغ ذخیره‌شده به بازار عملاً تولیدکنندگان و صنعت مرغ را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
تشکل‌ها در ساختار قانونی تعریف شوند
عضو اتاق ایران با انتقاد از طرح مجدد تشکیل اتاق کشاورزی در رسانه‌ها، ادامه داد: مشکل کشاورزی نبود اتاق کشاورزی نیست، وظیفه ما توانمند کردن تشکل‌های کشاورزی در قالب اتاق ایران است.
بیگی تصریح کرد: نبود تشکل‌های قدرتمند و تعریف نشدن این تشکل‌ها در ساختار قانونی هرگونه مذاکره تولیدکندگان در قالب تشکل‌های کشاورزی را با دستگاه‌های مسئول بی‌اثر کرده است.
وی یادآور شد: نبود برنامه مدون بهداشتی در مرغداری ها و وجود بیماری های گوناگون باعث کسری تولید حدود 400 هزار تن گوشت مرغ در سال شده است.
بیگی تأکید کرد: طبق آمار، معادل یک میلیون و 600 تا 800 هزار تن گوشت مرغ در سال جوجه‌ریزی انجام می‌شود که اکنون حدود 400 هزار تن در سال از این تعداد به علت نبود برنامه صحیح بهداشتی و وجود بیماری های گوناگون و عدم دسترسی به واکسن‌های سالم و مناسب در روند پرورش مرغ به تلفات تبدیل می‌شوند.
وی اظهار داشت: واردات مرغ در وضعیت کنونی می‌تواند ضمن توازن در بازار، تلفات 400 هزار تنی مرغ را نیز پوشش دهد.
این تولیدکننده مرغ در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره واردات مرغ با ارز غیرمرجع، گفت: واردات مرغ با ارز غیرمرجع هیچ توجیهی ندارد. اما پتانسیل‌های موجود در بخش دام و طیور قابلیت خودکفایی در زمینه تولید مرغ را دارد.
بیگی در ادامه افزود: قیمت تمام شده فوب مرغ وارداتی با ارز مرجع یک‌هزار و 226 تومانی،2500 دلار در تن است که با احتساب هزینه گمرکی و خواب پول این مرغ با قیمت 2900 دلار در تن به بازار داخلی وارد می‌شود که عملاً برای واردکننده هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
وی پیشنهاد داد که دولت به جای ارائه ارز مرجع برای واردات مرغ، با قرار دادن به موقع نهاده‌های دامی از صنعت طیور حمایت کند.
بیماری سالمونلا صنعت طیور کشور را تهدید می‌کند
مدیر گروه درنا یکی از معضلات صنعت دام را نبودن برنامه مدون بهداشتی در حوزه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: نبود برنامه مدون و مشخص برای مبارزه با بیماری‌های دام و طیور نظیر بیماری سالمونلا صنعت طیور کشور را با تهدید روبه‌رو کرده است.
بیگی مدعی شد: دامپزشکی نه‌تنها آماری در زمینه این بیماری به جامعه نمی‌دهد، بلکه از بیان هرگونه واقعیت آماری نیز خودداری می‌کند.
وی تصریح کرد: بیماری اسهال کشنده سالمونلا ازجمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و بی‌توجهی به آن علاوه بر مرگ و میر نوزادان، آفت بزرگی در صنعت طیور کشور محسوب می‌شود.
گفتنی است، بیماری سالمونلا باکتری گرم منفی است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از مسمومیت‌های غذایی است. این بیماری با آلوده کردن تخمدان‌های پرندگان به هنگام تخم گذاشتن به پوسته تخم‌مرغ نفوذ می‌کند و برای مصرف‌کنندگان مشکل‌ساز خواهد بود.

 
نظرات شما
  •  

    محمد رضا خدائی گفت : ۹۱/۰۷/۲۴

    ضمن تشکر از آقای بیگی در اظهار نظرات سازنده بنده می توانم بگویم با وجود نوسانات وکمبود ارز در حال حاضر نمی شود راه کار را با مرغداران وتشکل انها در میان گذاشت واز نظرات آنها بهره جست تشکیل هر اتاقی برای خودش حیاطی ودالانی ومخلفات دیگر می خواهد در حال حاضر مقرون به صرفه نیست . پس باید به جای واردات مرغ با ارز مرجع آقای بیگی صحیح فرموده اند باید نهاده در اختیار خود مرغداران نه کشتارگاه وغیره بگذارند تا اینکه تولید به بالندگی صحیح خود برسد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com