هیچ کسب‌وکاری پرسودتر از مرغ مادری‌ها نیست

هیچ کسب‌وکاری پرسودتر از مرغ مادری‌ها نیست
اکنون طبق گفته تولیدکنندگان گوشت مرغ، حلقه‌ای که از بیشترین سود در زنجیره تولید این محصول برخوردار است، مرغ مادری‌ها هستند.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، در نشست مدیران عامل اتحادیه مرغداران استان‌ها در راستای بررسی وضعیت تولید مرغ و مدیریت جوجه‌ریزی و نقش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در پیشبرد صنعت طیور گفت: در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای رقم می‌خورد که مرغ مادری‌ها بیشترین سود را به جیب می‌زنند و به جرات می‌توان ادعا کرد که هیچ کسب‌وکاری سودمندتر از این بخش نیست.

محمد علی کمالی، با اشاره به اینکه از آذر سال گذشته قیمت جوجه حالتی جهشی پیدا کرد، افزود: از وقتی میزان گوشت مرغ در بازار بالا رفت و نرخ مرغ زنده فروکش کرد، برای کاهش تولید برنامه‌ریزی شد. بنابراین نخستین قدم پایین آوردن تولید جوجه بود. بر این اساس، جوجه‌ریزی مادر به ۸۰۰ هزار قطعه و جوجه یکروزه نیز به ۸۰ تا ۸۵ میلیون قطعه کاهش یافت.
به گفته وی، از طرفی مرغدار هم برای جبران ضررهای مالی سال ۹۳ و ۹۴ چاره‌ای جز جوجه‌ریزی نداشت. بنابراین با افزایش تقاضا برای این نهاده، قیمت آن به بالای دو هزار و ۷۰۰ تومان در سال گذشته رسید. ضمن اینکه گرانی گوشت قرمز در همین ایام، مردم را به مصرف بیشتر گوشت مرغ، سوق داد.

کمالی عنوان کرد: اکنون اتحاد پنهانی بین مرغ مادری‌ها در قالب انجمن شکل گرفته و آنها از این فضا حداکثر سوءاستفاده را می‌کنند و نظارت جدی روی این مسئله صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در آغاز سال ۹۵ با انبوه تولید مواجه بودیم. به طوری که ذخایر گوشت مرغ به بیش از ۱۲۰ هزار تن به همراه ده‌ها هزار قوطی کنسرو می‌رسید. حتی زمانی که قرار بود به عنوان مدیرعامل اتحادیه خدمت کنم، سفارش مهندس حجتی، کنترل تولید و مدیریت آن بود. بنابراین وضعیت فروش مرغ زنده در آن زمان نگران‌کننده بود که با تدبیرهای صورت گرفته، کمی تعادل به بازار برگشت.
کمالی بیان کرد: یکبار از انجمن تولیدکنندگان جوجه قول گرفتیم که ۲۰ میلیون قطعه در یک ماه با قیمت توافقی به مرغداران بفروشند، اما تنها چهار میلیون آن را عملی کردند. سپس برای خرید ۳۰ میلیون قطعه قرارداد بستیم که در آن زمان نیز شش میلیون قطعه تامین شد.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، گفت: به همین دلیل به وزیر جهاد کشاورزی نامه نوشتیم و از وی خواستیم تا اجازه ورود ۶۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار به مدت سه ماه و هر ماه ۲۰ میلیون را صادر کند، اما هنوز این نامه در پیچ و خم‌های اداری گیر افتاده است.

وی تاکید کرد: در صورتی عرضه جوجه در بورس کالا موفق خواهد بود که بیش از ۴۰ درصد تولید در آن عرضه شود؛ وگرنه می‌توان در این بازار نیز با تبانی، به قیمت گران این نهاده مشروعیت بخشید. البته توصیه اتحادیه به مرغداران این است که بورس را رها نکنند.
 
نظرات شما
  •  

    مقد ادی گفت : ۹۶/۰۵/۱۰

    خدارو شکر حتی سازمان تعزیرات هم زورشون به این مافیا جوجه یکروزه نرسید ، اونوقت شما توقع دارین سهامداران جوجه یکروزه داخل جهادکشاورزی پیگیر نامه واردات تخم نطفه دار باشن. خخخخخخ

    پاسخ...
  •  

    افشین گفت : ۹۶/۰۵/۱۰

    آقای وزیر یا مرغ مادر دارند یا با مرغ مادر دارند. اقایان مرغ مادر دار ها دم از عرضه و تقاضا می زنند. کسی مخالف قانون تجارت نیست . در زمان تقاضای زیاد ، برای حفظ تعادل باید عرضه را زیاد کرد یا با تولید بیشتر یا با واردات . هر کدام را که حضرات پسندیدند انجام شود. لابی در تجارت ممنوع. اگر ماهی گیرند در آب شفاف ماهی بگیرند نه در آب به عمد گل آلود شده. امید که وزیری لایق در دولت بعدی بر صدارت کشاورزی مملکت بنشیند.

    پاسخ...
  •  

    عباس شاه محمدی گفت : ۹۶/۰۵/۱۲

    با توجه به شرایط بیو سکیوریتی یا اصطلاحاٌ امنیت زیستی در این مملکت و خواب طولانی سرمایه ووضعیت قیمت مواداولیه و هزینه تولید جوجه یکروزه ،در نهایت محصول نهایی یعنی جوجه یکروزه با قیمت گزاف تولید می شود ودر عین حال با ریسک بالا ،درست مثل اینکه به شما بگویند برو از کف اقیانوس با غواصی مروارید شکار کن وبیاور بالا و برو تو بازار بفروش بعد جلوی شما رو بگیرند و بگویند که این مروارید گران قیمت رو از کجاآوردی زیاد بالا نباید بفروشی یا مالیاتش زیا د می شود و... خودتان قضاوت کنید با این شرایط آیا می توان گفت که مرغ مادر بالاترین سود رادارد؟!

    پاسخ...
  •  

    محسن گفت : ۹۶/۰۵/۲۵

    به نظرتون کسی که نمیتونه بازار را تنظیم و به ثبات نسبی برسونه میتونه باز مجدد وزیر پیشنهادی دولت باشه!!!؟؟؟ متاسفانه وضع این کالا واقعا خرابه و مرغداران با جوجه ریزی فقط و فقط ریسک زندگیشونو دارند میکنند چراکه مطمئنا قیمت مرغ کاهش پیدا میکنه که با ضرر جدی مرغداران مواجه میشویم....

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com