هنوز از توزیع شیر در مدارس خبری نیست

هنوز از توزیع شیر در مدارس خبری نیست
در شرایطی که عدم شیوه تغذیه مناسب در جامعه امروز یکی از معضلات اصلی شناخته می‌شود و بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند که کودکان با کمبود ریز مغذی‌ها به ویژه کلسیم روبرو هستند لزوم توجه به تغذیه آنان به ویژه شیر یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد.
متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور بسیار پایین است به طوری که در اکثر کودکان و نوجوانان این کمبود در قالب کوتاهی قد و کمبود ریز مغذی‌ها خود را نشان می‌دهد. با وجود اینکه دو هفته از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد،هنوز نشانی از توزیع شیر در مدارس نیست. شاید بتوان گفت که گرانی شیر بر این موضوع تاثیر گذاشته است!! توزیع شیر در مدارس در حالی در بین اما و اگر‌ها جا خوش کرده ،که هنوز اعتبار آن تامین نشده است. به گفته مسئولان، این اعتبارات نیازمند کار کار‌شناسی شده است وبه نظر می‌رسد تا زمانی که این کار صورت گیرد و قرارداد تولید شیر به امضاء برسد،شاید این پروسه و توزیع شیر در مدارس به چند ماه دیگرو یا به سال تحصیلی آینده موکول شود.
موضوع سلامتی جامعه به خصوص کودکان همیشه در خط آخر توجه مسئولین قرار می‌گیرد و مسئله عدم توزیع شیر در مدارس به وضوح این نکته را تائید می‌کند. البته چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفته بود: «تا جایی که بتوانیم توزیع شیر را مرتب انجام خواهیم داد، البته پرداخت اعتبارات آن بستگی به موافقت نامه‌های معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری دارد که این مسئله در دست بررسی است.»
با این حال، وزارتخانه هنوز بدهی قرارداد شیر سال ۹۰ را به طور کامل پرداخت نکرده است. البته حاجی بابایی در این زمینه گفته است: «همه این مباحث در موافقت نامه‌ها قابل حل است، چرا که بخشی از بدهی‌ها به اعتباراتی باز می‌گردد که برای شیر مدارس در نظر گرفته می‌شود، لذا قراردادهای جدید و پرداخت بدهی سال گذشته نیز در قالب این موافقت نامه‌ها انجام خواهد شد.» در این بین یادآوری چند نکته از اهمیت مصرف شیر خالی از لطف نیست و هر چقدر هم که از فواید این مایع سفید رنگ و زندگی بخش صحبت شود، بازهم کم است.
ارتباط مستقیم میزان مصرف شیر با درآمد خانواده ها
شیر با ارزش‌ترین ماده غذائی است که تقریباً حاوی تمامی مواد لازم و ضروری جهت رشد و ادامه حیات را شامل می‌شود. میزان مصرف سرانه این کالا با سطح درآمد خانوار‌ها ارتباط مستقیم دارد. اهمیت مصرف شیر به حدی است که میزان مصرف روزانه آن در یک کشور تا حدی می‌تواند وضعیت تغذیه، بهداشت و تا حدودی سلامت افراد یک جامعه را نشان دهد واز بسیاری از مشکلات کودکان نظیر کوتاهی قد، پوکی استخوان، سوء تغذیه وغیره جلوگیری می‌کند.
300کیلوگرم، سرانه مصرف شیر یک اروپایی در سال
این ماده با ارزش مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده جیره غذایی انسان محسوب می‌شود که از لحاظ ارزش غذایی از کلسیم، فسفر، ویتامین‌های مورد نیاز و پروتئین، غنی شده است که این پروتئین موجود در شیر و فرآورده‌های آن در مقایسه با منابع دیگر پروتئین‌های حیوانی و گیاهی ارزان‌تر و از ارزش بیولوژیکی بالایی برخورداراست. در کشورهای صنعتی افزایش تولید شیر و توسعه صنایع تبدیلی، تأثیر به‌سزایی در میزان مصرف شیر و فرآورده‌های آن داشته به طوری که سرانه مصرف یک اروپایی به ۳۰۰ کیلوگرم شیر در سال می‌رسد. در پایان باید این نکته را یادآور شد که گرانی شیر و در پی آن عدم توزیع آن در مدارس ضربه سنگین و البته جبران ناپذیری را به سلامت مردم و دانش آموزان می زند و این مسئله تنها هزینه های درمانی را افزایش خواهد داد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com