برای جلوگیری از سقوط مرغداری در ایران باید سریعا انجام شود
همین حالا عرضه مرغ منجمد متوقف شود

همین حالا عرضه مرغ منجمد متوقف شود
پس از یک دوره بسیار کوتاه تعادل قیمت مرغ زنده و حاشیه سودی اندک برای مرغداران به رغم طوفان نوسان قیمت نهاده ها و در پی سه ماه زیان ویران کننده آنان از 310 تومان تا 1000 تومان بابت هر کیلو ، اینک از دو شب قبل تاکنون قیمت مرغ زنده به زیر 6200 تومان سقوط کرد.
گفتنی است مرغداران از شب عید تا نیمه دوم تیر ماه، مرغ خود را با زیان بارگیری و به کشتارگاه ها می فرستادند.
برای اطلاع از چند و چون این وضعیت، نشست تحلیلی را به اتفاق نماینده نشریه دامپروران ( آقای انصاری ) با مهندس حسن زاده مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مازندران و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران کشور انجام داده ایم که نشان از نگرانی شدید ایشان برای آینده تولید صنعت مرغداری دارد.
حسن زاده می گوید: هنوز چند هفته ای از قول مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی نگذشته است که با صراحت گفت: با توجه به افزایش اقلام تولید، رقم 6700 تومان برای هر کیلو مرغ زنده متعادل است و موجب می شود مرغداران گوشتی زیان نکنند.
حسن زاده می گوید: حال شاهد هستیم که قیمت مرغ زنده به 6400 تا 6200 تومان سقوط کرده است. این روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد و چه بسا تا انتشار این خبر به رقم 6000 تومان هم برسد.
حسن زاده می گوید: حدود نیمه دوم تیرماه بود که پس از سه ماه و نیم زیان مداوم مرغداران و خروج بسیاری از آنان از چرخه تولید، شاهد متعادل شدن قیمت گوشت مرغ بودیم، ولی این تعادل به دو ماه نرسیده به زیان مرغداران به هم خورد و مرغداران در مخمصه کاهش قیمت گرفتار آمدند.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران یادآور شد که دست اندرکاران، متولیان تولید و نمایندگان مجلس به خوبی می دانند منهای نوسان قیمت نهاده هایی همچون ذرت و کنجاله سویا، مکمل های مورد استفاده در تغذیه طیور 100 درصد افزایش قیمت داشته اند. این افزایش قیمت در داروها حتی در مواردی تا سه برابر اتفاق افتاده است، با این وجود مرغداران که از نیمه دوم تیر ماه به قیمت متعادل رسیده و در حاشیه سود قرار گرفتند اکنون با سقوط قیمت مواجه شده اند و ادامه این وضعیت در شرایط فعلی کشور که تامین امنیت غذایی حائز اهمیت است چندان به صلاح نیست.
راهکارها و پیشنهادات
از مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مازندران پرسیدیم: راهکار عاجل شما برای جلوگیری از ادامه این ضرر و زیان مرغداران چیست؟ می گوید:
1- متوقف کردن فوری عرضه مرغ منجمد در بازار و فروشگاه ها
2- تضمین امنیت خرید نهاده ها با قیمت ثابت و بدون نوسانات نگران کننده
3- ایجاد یک خط اعتباری داخلی برای تامین نقدینگی، جبران ضرر و زیان های قبلی و افزایش قدرت خرید نهاده ها.

توصیه به مرغداران
از حسن زاده سوال می کنیم: به مرغداران چه توصیه ای دارید؟ می گوید: بخشی از ایجاد تعادل در بازار با همراهی و همکاری خود مرغداران صورت می پذیرد.
اگر مرغداران در شرایط تعادل بازار، برای سود اندک 200 تا 300 تومان در هر کیلو مرغ، مرغ خود را برای وزن آوری بیش از 5/2 کیلو در فارم نگهداری نکنند و در همان وزن اندازه یا استاندارد تخلیه کنند بازار با مازاد تولید مواجه نمی شود.
حسن زاده در یک استدلال فنی گفت: اگر فرض کنیم 105 میلیون جوجه ریزی انجام شده و هر مرغ 200 تا 400 گرم سنگین تر به کشتارگاه فرستاده شود، خود به خود با افزایش تولیدی بالغ بر 20 تا 40 هزار تن مواجه می شویم که به تنهایی بازار را آشفته و به زیان مرغداران از تعادل خارج می کند.
حسن زاده در پایان یادآور شد که موقعیت حساس است و مسئولان می بایست قبل از تداوم این وضع، تصمیم عاجل اتخاذ و از سقوط بیشتر قیمت مرغ زنده جلوگیری کنند.
 
نظرات شما
  •  

    مجید باقر گفت : ۹۷/۰۶/۱۴

    به نظر بنده که صاحب فارم به ظرفیت ۵۰،۰۰۰ قطعه هستم نباید هیچ امیدی به اقدام مسئولان داشت چرا که در گذشته کاملا ثابت شده است که ضرر و زیان صنعت مرغداری برای دولت اصلا مهم نیست و سیستم فقط در پی کسب رضایت مردم از محل جیب مرغداران است .
    راهکاری که من پیشنهاد میکنم و تا وقتی که فارمم تعطیل نشده بود دقیقا به آن عمل میگردم به شرح زیر است .
    ۱- جوجه دیزی با ظرفیت ۷۰٪ ظرفیت
    ۲- نگهداری گله تا روز ۴۰ و رسیدن به دو کیلو چهارصد گرم .
    در این حالت هم مرغداریها به کار خوو ادامه میدهند و هم اینکه به خاطر تراکم کمنر گله از بیماری و استرس در امان خواهد بود و بهترین ضریب تبدیل نیز به دست خواهد آمد .
    در صورت نیاز میتوانم آمار و ارقام دوره هایی را که به این شکل تولید کردم ارائه دهم تا ببینید عملا موفق به کسب ضریب تبدیل ۱/۷۷ شدم

    پاسخ...
  •  

    شهرام گرایلی گفت : ۹۷/۰۷/۰۱

    جناب محمد باقر عزیز، بنده هم دقیقا همین کار را کردم. با 70 درصد ظرفیت در حال تولید هستم. بهترین ضریب تبدیل را هم دارم. با وزن پائین تخلیه می کنم. امید وارم همه تولیدکنندگان همین گونه عمل کنند. تولید با ظرفیت 70 درصد که سود آوری داشته باشد بهتر از تولید 100 درصدی با ضرر است. با 70 درصد تولید سفره مردم هم تامین خواهد شد.مرغداران عزیز نگران واردات نباشند. واردات دیگر سودآور نیست.

    پاسخ...
  •  

    احمدی گفت : ۹۷/۰۷/۱۲

    با توجه به ظرفیت موجود فقط زمان مورد نظر را برای صادرات ازدست میدهیم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com