همه اتفاقاتی که برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی وارداتی افتاد

همه اتفاقاتی که برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی وارداتی افتاد
متأسفانه هنوز دامداران و فعالان دام و طیور در مورد تأمین ارز در بلاتکلیفی هستند. خریداران نهاده به‌دلیل نیازی که دارند مجبور به خرید نهاده از بازار با قیمت بیشتر هستند.
مرغ- نهاده دامی مدتی است که بحث اختصاص ارز ۱۲۲۶ به کالاهای اساسی بخصوص نهاده‌های دامی وارداتی سوژه‌ی داغ برخی رسانه‌ها شده است. سرویس کشاورزی عیارآنلاین به بررسی اخبار هفته گذشته پیرامون این موضوع پرداخته است:
۳ شهریور ۹۲: بخش خصوصی برای واردات کالاهای اساسی با ۲ مشکل کمبود ارز و عدم تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی علی‌رغم وعده دولت مواجه شد که موجب معطلی بیش از ۲۰ کشتی در دو بندر دوبی و امام خمینی(ره) شده است.
هفته گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: علی‌رغم اینکه اعلام شد دولت جدید تصمیم گرفت ارز ۱۲۲۶ تومانی کالاهای اساسی را تا پایان سال اختصاص دهد، خبرها حاکی از آنست که ارز ۱۲۲۶ تومانی تنها به واردکنندگان دولتی و شرکت بازرگانی دولتی اختصاص یافته و واردکنندگان بخش خصوصی که اقدام به واردات کالاهای اساسی از جمله گندم، روغن، کنجاله سویا ، ذرت و جو می‌کنند، نه‌تنها ارز ۱۲۲۶ تومانی نمی‌گیرند، ارز ۲۴۷۰ تومانی هم به‌صورت قطره‌چکانی از سوی بانک مرکزی به آنها اختصاص می‌یابد. بنا بر این گزارش، از دوماه پیش ارز ۲۴۷۰ تومانی به‌صورت خیلی محدود به واردکنندگان بخش خصوصی تعلق گرفته است و هم اکنون بیش از ۲۰ کشتی در بنادر دوبی و امام خمینی(ره) منتظر تخصیص ارز است تا پهلو بگیرد. بنا بر پیش‌بینی‌هایی که کارشناسان می‌کنند، اگر این مابه‌التفاوت‌ها پرداخت نشود، قیمت کالاهای اساسی تا دو برابر فعلی نیز افزایش خواهد یافت که لازم است دولت یازدهم راهکار جدید و فوری برای این مسئله بیندیشد.
۵ شهریور ۹۲: رئیس اتحادیه دامداران با بیان اینکه هنوز دامداران برای تأمین ارز نهاده‌ در بلاتکلیفی‌اند، گفت: بیش از یک میلیون تن نهاده در انتظار تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومان است و امیدواریم با توجه به انتخاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی این مشکل به‌زودی حل شود.
چهار روز قبل سعید سلطانی در گفت‌وگو با تسنیم در مورد حل مشکل دامداران برای تأمین نهاده با توجه به وعده دولت برای اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی تا پایان سال، گفت: متأسفانه هنوز دامداران و یا همان فعالان دام و طیور در مورد تأمین ارز در بلاتکلیفی هستند. زمانی که در دولت دهم اعلام شد ارز ۱۲۲۶ تومان حذف شده و دیگر به هیچ کالایی پرداخت نمی شود، این خبر شوک بزرگی به بازار وارد کرد و قیمت‌ها به‌تناسب آن افزایش یافت، به‌نحوی که قیمت ذرت تا ۱۱۷۰ تومان و سویا تا ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت.
خریداران نهاده به‌دلیل نیازی که دارند مجبور به خرید نهاده از بازار با قیمت بیشتر هستند. با توجه به حضور دولت تدبیر و امید، امیدواریم با انتخاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی و هماهنگی‌ای که بین تیم اقتصادی دولت وجود دارد، به‌زودی تکلیف ارز نهاده‌ها مشخص و بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تأمین کند تا تکلیف تولید کنندگان مشخص شود و بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند.
وی در پایان در واکنش به این سؤال که آیا پس از قول دولت برای تأمین ارز ۱۲۲۶ تومانی نهاده تا پایان سال، نهاده‌ای ترخیص شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس شنیده‌ها روز گذشته مقداری نهاده ترخیص شد ولی مقدار آن به‌حدی نبود که قابل توجه باشد و روی قیمت‌های بازار تأثیرگذار باشد ولی ان‌شاءالله به‌زودی این مشکل حل شود.
۶ شهریور ۹۲: رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ از انتظار تشکل‌های تخصصی برای برگزاری جلسه با وزیر جهاد کشارورزی به منظور حل مشکلات موجود خبرداد وگفت: هنوز مشکل نهاده حل نشده و امید است بانک مرکزی و دستگاه های مربوطه تکلیف این موضوع را زودتر مشخص کنند.
حسین مقدم‌نیا در مورد حل مشکلات نهاده و مطرح کردن آن با وزیر جهاد کشاورزی گفت: حل مشکل نهاده جزو اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی است ولی هنوز مشکل تأمین نهاده حل نشده است و به همین دلیل نیز تشکل‌ها منتظر تعیین زمان از سوی وزیر برای برگزاری جلسه مشترک هستند.
وی با بیان اینکه مرغداران ۱۰ هزار تن طلب نهاده دارند که تلاش می‌کنیم تا این میزان را به ما بدهند،‌گفت: حتی اگر این ۱۰ هزارتن نیز تأمین شود در مقابل تولید ۵۰۰ هزار تن مرغ در ماه، بسیار ناچیز است. مهمترین برنامه اقتصادی  دولت برای کمک به اقشار کم درآمد تأمین نهاده‌های دامی که در صورت حل مشکلات این بخش، برخی از اقلام مصرفی مردم تحت تأثیر آن قرار دارند، در حال حاضر بر اساس تصمیم‌گیری انجام شده از سوی دولت یازدهم که در همان بدو ورود و شروع به کار اتخاذ شد، مقرر شد که ارز نهاده‌های دامی تا پایان سال با نرخ ۱۲۲۶ تومان تأمین شود اما در حال حاضر هنوز اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است. به نحوی که علاوه رئیس اتحادیه مرغداران، روز گذشته نیز رئیس اتحادیه کشوری دامداران نیز از بلاتکلیفی این بخش در تأمین ارز و حل مشکل نهاده خبر داده بود.
در حال حاضر همه بخش‌هایی که مشکل اصلی آنها به نهاده و یا ارز مربوط می شود امیدشان به رئیس کل جدید بانک مرکزی که اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
۹مفتح- معاون وزیر صنعت شهریور ۹۲:  معاون اجرایی وزیر صنعت گفت: مشکلات تأمین ارز کالاهای اساسی در بانک مرکزی حل شده و ترخیص نهاده از هفته گذشته شروع شده است.
امروز نیز گفتگویی از محمد صادق مفتح معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط خیرگزاری تسنیم در مورد مشکل اتحادیه‌ها برای تأمین نهاده‌ها به رغم قول‌ وزیر صنعت برای اختصاص ارز با نرخ۱۲۲۶ تومان، منتشر شد که در آن آمده است: ارز کالاهای اساسی از جمله نهاده ۱۲۲۶ تومان است و با این نرخ توزیع می‌شود و در مورد ترخیص آن نیز مشکلاتی در بانک مرکزی وجود داشت که حل و ترخیص نهاده از گمرک شروع شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که در هفته گذشته همچنان اتحادیه‌ها از نبود نهاده گله مند بودند بنابراین این ترخیص از چه زمانی شروع شده، گفت: با توجه به حل مشکلات در بانک مرکزی،  از اوایل هفته گذشته ترخیص نهاده‌ها از گمرک شروع شده است.
با انتخاب محمد رضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت جدید، نخستین اقدامی که برای تسهیل معیشت مردم انجام شد تخصیص ارز به کالا‌های اساسی و توزیع آن با نرخ ۱۲۲۶ تومان بود تا از این طریق از افزایش قیمت جلوگیری شود. ابتدا اعلام شد که وجود برخی مشکلات در بانک مرکزی باعث عدم تخصیص ارز به نهاده شده است. به نحوی که در هفته گذشته هنوز برخی اتحادیه‌ها از نبود نهاده و ترخیص میزان اندکی که کفاف یک روز آنها را هم نمی‌داد، خبر دادند.
معاون امور اجرایی وزیر صنعت تصریح کرد: از هفته گذشته ترخیص نهاده شروع شده و شاید دلیل این مسئله انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی در هفته گذشته است و انشاالله با تکمیل شدن مسئولان تصمیم گیر ارزی در دولت جدید مشکلات قبلی حل تخصیص ارز نیز با مشکلی روبه رو نباشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com