هشدار نسبت به تعطیلی مرغداری‌ها/ نرخ نهاده‌ها با قیمت مرغ سنخیتی ندارد

هشدار نسبت به تعطیلی مرغداری‌ها/ نرخ نهاده‌ها با قیمت مرغ سنخیتی ندارد
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در 2 ماه اخیر نرخ نهاده‌های دامی حداقل 30 تا 40 درصد در بازار افزایش یافت که به سبب زیان مرغداران، امکان جوجه‌ریزی مجدد وجود ندارد.
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: در 2 ماه اخیر نرخ کنجاله سویا و ذرت ناشی از تغییرات نرخ ارز و نوسان نرخ جهانی، حداقل 30 تا 40 درصد در بازار افزایش یافته است.
به گفته وی، تغییرات نرخ ارز و کاهش عرضه نهاده‌ها در بازار موجب شد تا تولیدکنندگان با زیان حداقل یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 500 تومانی در فروش هر کیلو مرغ مواجه شوند.
حجت ادامه داد: با توجه به آنکه یک واحد مرغداری به سبب نوسان نرخ نهاده‌های دامی در یک دوره پرورش حداقل 100 میلیون تومان زیان می‌کند؛ بنابراین با این شرایط امکان جوجه ریزی مجدد از لحاظ نقدینگی وجود ندارد.
عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغ گوشتی با بیان اینکه 90 درصد خوراک صنعتی طیور گوشتی وارداتی است، افزود: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های اخیر، واردات نهاده‌های دامی همچون ذرت و کنجاله سویا به سبب واردات آب مجازی حائز اهمیت است چرا که آب بر بودن کشت  این محصولات به زیان کشور تمام می‌شود.
وی با بیان اینکه صنعت طیور نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است،گفت: با وجود آنکه صنعت طیور ظرفیت خوبی برای صادرات و اشتغالزایی در کشور ایجاد کرده است؛ بنابراین چالش تولیدکنندگان منجر به سیر عظیم جمعیت بیکار در جامعه خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به گلایه  مرغداران نسبت به کمبود کنجاله سویا در بازار، تصریح کرد: در چند روز اخیر شرکت پشتیبانی امور دام در راستای حمایت از بخش تولید مرغ و تخم مرغ، اقدام به توزیع حجم مناسبی از ذرت و کنجاله سویا با قیمت تعادلی در بازار کرده است و انتظار می‌رود روند توزیع منطقی نهاده‌ها تداوم داشته باشد.
حجت با بیان اینکه قیمت کنونی نهاده‌ها در بازار کاذب است، اظهار کرد: علی‌رغم اختصاص ارز 3800 تومانی به واردات نهاده‌های دامی، قیمت‌های کنونی موجود در بازار اجحاف در حق تولیدکنندگان است و به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی باید کنترل بیشتری بر بازار داشته باشند تا کنجاله سویا و ذرت با قیمت‌های مناسب تری به مرغداران عرضه شود.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه نرخ نهاده‌ها با قیمت مرغ در بازار سنخیتی ندارد، از وزارت جهاد کشاورزی و دولت تقاضا داریم با سرعت بیشتری اقدام به جمع آوری و خرید مرغ از اتحادیه‌های استانی کنند تا زیان مرغداران به حداقل برسد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغ گوشتی با بیان اینکه 70 درصد هزینه‌های مرغداری مربوط به خوراک است، افزود: با توجه به افزایش 30 تا 40 درصدی نهاده‌ها و هزینه‌های دستمزد و غیره، ستاد تنظیم بازار باید نرخ منطقی برای مرغ در نظر بگیرد تا تولیدکنندگان دچار زیان نشوند.
وی در پایان گفت: مرغداران گوشتی ظرف پروسه یک هفته‌ای به  سبب قیمت پایین مرغ از گردونه تولید خارج شده و در صورت حمایت دولت و فروش مرغ برحسب نرخ منطقی می توانند به تولید ادامه دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com