هشدار نسبت به احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان در قزوین

هشدار نسبت به احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان در قزوین
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان نسبت به احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان هشدار داد.
علی رضا اکبر شاهی افزود: تاکنون هیچ موردی از بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور و و استان گزارش نشده است ولی امکان بروز این بیماری وجود دارد که باید در این رابطه مراقبت ها و اقدام های پیشگیرانه لازم انجام شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه آنفلوانزای پرندگان چند دهه است که به عنوان یک عامل تهدید کننده سلامت انسان‌ها در دنیا مطرح می باشد واین بیماری به واسطه ارتباط افراد با پرندگان سرایت می کند و به خاطر آمار مرگ و میر بالایی که به همراه دارد، خطرناک است.
اکبر شاهی، تب ناگهانی همراه با سرفه، لرز، بدن درد و کوفتگی عضلات را از علایم بالینی آنفلوآنزای پرندگان دانست و تاکید کرد: افرادی که در کشتارگاههای دام و طیور، کارخانجات تولید کننده مواد پروتئینی و فروشگاههای عرضه کننده این محصولات مشغول فعالیت هستند باید رعایت بهداشت فردی را بسیار جدی بگیرند.
این مسئول به اقدام های دامپزشکی استان برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان اشاره کرد و گفت: با توجه به احتمال شیوع این بیماری، شهروندان باید از خرید هرگونه مرغ زنده و یا طیور زینتی در شرایط کنونی خودداری کنند و مایحتاج گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز تهیه و توزیع مرغ کشتار روز که تحت نظارت ادارات دامپزشکی هستند، تهیه کنند.
وی، فعالیت بازار پرنده فروشان را از دیگر عوامل بروز این بیماری در استان عنوان کرد و گفت: بیشترین زنگ خطر بروز این بیماری در استان بازار پرنده فروشان و واحدهای بومی هستند که در حال حاضر اقدام های پیشگیرانه در این خصوص از سوی دامپزشکی استان در حال اجرا است.
اکبر شاهی در پایان افزود: واکسیناسیون و ارایه آموزش های لازم در زمینه پیشگیری از جمله فعالیت های این اداره کل است.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com