هشدار در خصوص خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

هشدار در خصوص خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق از رخداد بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در برخی از استان‌های کشور خبر داد.
فرزانه سالاری با اشاره به رخداد بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در برخی از استان‌های کشور، گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری‌های به شدت واگیر، خطرناک و مشترک بین پرندگان و انسان است و به علت تلفات بالا به طاعون پرندگان مشهور است.هشدار در خصوص خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
وی افزود: پرندگان مهاجر مخزن این بیماری هستند و عامل بیماری زا را از یک منطقه به منطقه دیگر انتقال می‌دهند.
سالاری سرعت انتشار سریع، عدم درمان موثر در طیور، بروز خسارت اقتصادی و تهدید سلامت افراد را از جمله ویژگی‌های بارز این بیماری دانست.
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق درباره توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری، گفت: از خرید پرنده از فروشندگان دوره گرد خودداری شود، عرضه طیور دوره گرد به شبکه دامپزشکی گزارش داده شود، موازین بهداشتی در حین مواجه با طیور تلف شده و دفن بهداشتی آن‌ها رعایت شود، عدم جابجایی مرغ‌های بومی و محصور نمودن آن‌ها،عدم دسترسی پرندگان مهاجر به طیور و از شکار پرندگان مهاجرخودداری شود.
وی در خصوص نحوه برخورد دامپزشکی با کانون‌های این بیماری، افزود: تا شعاع یک کیلومتری واحد درگیر بیماری، طیور و تخم مرغ‌های محلی در منطقه معدوم می‌شوند و بعد از عملیات معدوم سازی و پاکسازی کانون، عملیات پایش و مراقبت و نمونه برداری از واحد بصورت مستمر انجام می‌گیرد.
سالاری گفت : بازرسان دامپزشکی از زمان جوجه ریزی تا اتمام روند کشتار، پروسه بهداشتی مرغداری‌ها را بطور کامل چک می‌کنند.
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق ادامه داد: بنابراین همشهریان می توانند با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
فرزانه سالاری گفت: به منظور سلامت مردم این نکته بسیار حائز اهمیت است که نگرانی مردم از معدوم سازی پرندگان نباید سبب شود تا آن‌ها از اطلاع رسانی در این زمینه اجتناب کنند، زیرا ضرر‌های ناشی از عدم اطلاع رسانی، گریبان گیر همه مردم خواهد شد.
همشهریان بافقی در صورت مشاهده فروشندگان دوره گرد و غیر مجاز طیور و نیز تلفات ناگهانی در پرندگان خود، برای جلوگیری از انتشار آلودگی، لازم است فوراً مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان از طریق تماس با ۳۲۴۳۷۳۱۲ اطلاع دهید
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com