هزینه تولید گوشت طیور در سراسر جهان

هزینه تولید گوشت طیور در سراسر جهان
در ابتدای سال جاری میلادی، کمپانی سوا (Ceva)، کمپانی جهانی سلامت حیوانات، کنفرانس واکسنولوژی در آتن یونان را برگزار کرد. 
امروزه تولید مرغ گوشتی در سراسر جهان موثرتر شده است زیرا کمپانی های پرورش طیور تلاش  می کنند تا با "اندک ها بیشترین ها و بهترین را بسازند".
بهبود در ژنتیک، شرایط پرورش و کشتارگاه ها و همچنین هزینه های پایین نیروی کار و امکان استفاده و بهره بردن از قسمت های مختلف لاشه در برخی کشورها مزایای ویژه ای به آنها داده است.

گوشت سینه مرغ ارزان ترین قسمت مرغ
کریستین رنو (Christian Renault) مشاور فرانسوی در کنفرانس سوا اظهار داشت که تولید گوشت سینه مرغ – بر اساس قیمت های مواد اولیه-  ارزان ترین قیمت را در اوکراین و برزیل داشته است زیرا این کشورها تولیدکننده غلات و محصولات دانه های روغنی بوده اند.
بسیاری از کشورهای اروپایی قادرند تا به صورت موثر گوشت تولید کنند در حالی که انگلستان به شکل قابل توجهی گران تر بوده است.
اوکراین و برزیل، در قیمت مرغ زنده نیز حدود 50 درصد نسبت به متوسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایین تر قرار داشته اند. در این کشور قیمت مرغ زنده 0.60 تا 0.61 یورو در هر کیلوگرم است در حالی که قیمت مرغ زنده در لهستان کیلویی 0.86 یورو، در فرانسه 0.92 یورو، در آلمان 0.93 یورو و در انگلستان 1.01 یورو است.
ارزش لاشه – با توجه به هزینه های کشتار و محصولات کشتار – اوکراین و برزیل با قیمت کیلویی 1 یورو پایین تر از کشورهای آمریکا (کیلویی 1.19 یورو)، انگلستان (کیلویی 1.67 یورو) و چین (کیلویی 1.97 یورو) قرار گرفتند.

گروه حسابرسی سوا با 60 درصد جوجه کشی های جهان کار می کند
برنامه C.H.I.C.K سوا در حال حاضر در دو سوم جوجه کشی های دنیا به کار گرفته می شود. سیستم حسابرسی سوا، نوآوری جهانی است که در 40 کشور مختلف دنیا به کار گرفته شده است. این برنامه از شرکت وریتاس (Bureau Veritas) - شرکت پیشرو در تست، بازرسی و صدور مجوز - در آفریقای جنوبی، اسپانیا و ترکیه تاییدیه گرفته است و دیگر کشورها مثل یونان و فیلیپین در آینده ای نزدیک به آن مجوز خواهند داد. سوا همچنین با شرکت Red Tractor Scheme نیز همکاری داشته است. پائولو کروز-دوسدبز (Paolo Cruz-Dousdebes)، مدیر خدمات واکسیناسیون جهانی طیور سوا، اعلام کرده است که 151 گروه سوا در حال حاضر در 58 درصد جوجه کشی های دنیا کار می کنند.
این گروه ها منابع اختصاصی هستند که کیفیت واکسیناسیون جوجه های درون تخم و جوجه های یک روزه را ملاحظه می کنند و گروه هایی نیز به طور مداوم ارسال می شوند تا در مورد انبار واکسن و رسیدگی به آن، آماده سازی، کیفیت اداره آن، حفظ و نگهداری تجهیزات و نظارت بر نتایج، آموزش هایی ارائه دهند. جکو ویلجوئن (Jaco Viljoen)، مدیر اجرایی شرکت Opti Chicks در آفریقای جنوبی، گفت که کیفیت مهر تایید، بخش ضروری اکثر کارهای تولیدکنندگان جوجه شده است.»
وی ادامه داد: «استراتژی آنها، بسیار خوب است...این موضوع اساسا در حال حاضر بخش غیر قابل بحث تجارت است.»
ویلیام بویر (William Boyer)، مدیر برنامه واکسیناسیون سوا، در مورد روندهای جدید تکنولوژی های اسپری و تزریق واکسیناسیون صحبت کرد. آقای بویر گفت آنتی بیوتیک ها و رفاه حیوانات در این بخش نوآوری هایی داشته اند. وی افزود که اسپری زیرپوستی امن تر و مناسب تر است زیرا سریع و قابل اطمینان است. وی همچنین اضافه کرد که کارهایی برای افزایش سرعت انجام شده است.
استفاده از جعبه های دستی برای واکسیناسیون پودری که به صورت اسپری انجام می گیرد، زمان بر بود و اپراتورها باید با محفظه ها کار می کردند – ولی در مقایسه با آن، سیستم های اسپری ردیفی اتوماتیک تر شده اند. بعضی از محل های تخم گذاری از سیستم های اسپری دوگانه هم استفاده می کنند. آقای بویر گفت که در محل های تخم گذاری آمریکا برای واکسن های کوکسیدیوز از ژل استفاده شد و استفاده از ژل آسان بوده است، اما حجم و فشار مورد نیاز باید درست باشد. ونسان فوریه (Vincent Fevrier)، از مسئولان شرکت فناوری جوجه کشی Ecat ID، به نوآوری های جدید در مدیریت تخم مرغ جنین دار اشاره کرد و در مورد تکنولوژی لیزری مواردی را بیان کرد و اظهار داشت که تکنولوژی تعیین جنین Laser Life candling می تواند به طور 100 درصد زنده یا مرده بودن جنین را تعیین کند و تخم مرغ های فاسد و سالم را به درستی نشان دهد. با استفاده از این تکنولوژی  می توان تمامی تخم مرغ ها را جداسازی کرد و آنها را در سه  دسته بندی قرار داد: سالم و شفاف، زنده و مرده. همچنین می توان بدون حرکت  دادن تخم مرغ ها تشخیص داد که کدام تخم سر و ته قرار دارد.

الزامات رفاهی بیشتر
آقای رنو گفت که هزینه های کار فاکتوری مهم در تعیین قیمت است اما تاثیر این هزینه ها به دلیل اتوماتیک شدن کارها در سراسر جهان کم رنگ تر شده است و هزینه های تولید را یکنواخت تر کرده است.
وی افزود که کشورهای اروپایی مقررات اجتماعی و زیست محیطی بالا و الزامات رفاهی بیشتری دارند؛ این فاکتورها همگی هزینه های تولید را افزایش می دهد.
اما پیشرفت در علم ژنتیک به کاهش این هزینه ها کمک می کند. وزن بیشتر کشتار و همچنین مقدار بیشتر گوشت سینه مزایا را بهبود می بخشد .
با این حال، وابستگی چندین شرکت به گوشت سینه – که محصول مورد علاقه در اروپا، آمریکای شمالی و چند کشور دیگر است – به این معنا است که برخی کارخانه ها اگر نتوانند برای مواد زائد، ران و پای مرغ های خود بازاری پیدا کنند،  از رقابت باز می مانند.

واکسیناسیون در محل تخم گذاری همچنان محبوب تر می شود
واکسیناسیون در محل های تخم گذاری به طور گسترده جایگزین واکسیناسیون کل زمین کشاورزی در سراسر جهان شده است. میرن ارب (Miren Arbe)، مدیر فنی سوا، به نمایندگان گفت که دسترسی به تجهیزات واکسیناسیون مدرن و واکسن های دارای تکنولوژی جدید به این معناست که 85 درصد واکسیناسیون ها اکنون در محل تخم گذاری ها استفاده می شود، در حالی که در روش واکسیناسیون کل زمین، 15 درصد واکسیناسیون در محل تخم گذاری انجام می شود. خانم ارب در مورد تحقیقی که سوا روی 1300 محل هچر در سراسر دنیا انجام داده است، 40 درصد از واکسیناسیون جهانی طیور در حال حاضر درون تخم انجام می شود که این امر به لطف نسل جدید واکسن های موجود در بازار است.  اما وضعیت در سراسر جهان متفاوت است زیرا در آمریکا 94 درصد واکسیناسیون درون تخم انجام می شود اما در آمریکای لاتین فقط 30 درصد واکسیناسیون ها درون تخم است و اکثر واکسن ها به صورت زیر پوستی هستند.
در اروپا، وضعیت در این مورد متفاوت است که فقط یک سوم واکسیناسیون ها درون محل تخم گذاری انجام می گیرد که به دلیل نبود ائتلاف و یکپارچگی است. واکسیناسیون زیر پوستی 37 درصد از کل واکسیناسیون را شامل می شود و میزان واکسیناسیون درون تخم به شدت در حال افزایش است. بیش از 20 درصد پرندگان در کشورهای آفریقایی به دلیل ماهیت از هم گسسته بازار، واکسنی دریافت نمی کنند. برای پرندگانی که در این منطقه واکسن می خورند، روش زیر پوستی 70 درصد از کل روش ها را به خود اختصاص داده است. در آسیا که هزینه کار کمتر و میزان اتوماسیون پایین است، 88 درصد واکسیناسیون ها به صورت زیر پوستی انجام می شود،  اگر چه بازار واکسیناسیون درون تخم تازه کار خود را آغاز کرده است. خانم ارب اظهار داشت: «بزرگ ترین روند موجود حرکت به سمت واکسیناسیون درون تخم است و قطعا هر چه محل تخم گذاری بزرگ تر باشد، احتمال استفاده از واکسیناسیون زیر پوستی کم تر است.» خانم ارب در رابطه با میزان اسپری واکسیناسیون که برای جوجه های یک روزه در  هچری ها استفاده می شود، نظراتی را ارائه داد و گفته است  که 90 درصد از اسپری استفاده می کنند. تقریبا دو سوم آنها از تجهیزات جعبه ای شکل ، 33 درصد از اسپری های ردیفی  و 4 درصد از طریق روند توقف و ادامه واکسیناسیون استفاده می کنند. اسپری کننده های ردیفی در آمریکا و اروپا محبوب تر هستند. وی در ادامه افزود: «هر چه حجم بیشتر باشد، امکان استفاده از اسپری کننده های ردیفی بیشتر است.» آمریکای شمالی بیشتر به سمت استفاده از ژل (23 درصد) تمایل دارد در حالی که استفاده از ژل واکسن در دیگر نقاط جهان عددی یک رقمی دارد.

قیمت های پایین مواد اولیه
نرخ تبادل ارز می تواند تاثیرات اساسی روی رقابت داشته باشد. وضعیت خوب اوکراین به کاهش ارزش پول آن در سال 2015 میلادی مرتبط است.
آقای رنو همچنین اظهار داشت که ممکن  است در یک شب 3 تا 5 سال بازدهی شرکت را از دست بدهید.
 آقای رنو نتیجه گیری کرد که بهترین قیمت تولید در کشورهایی یافت می شود که قیمت مواد اولیه پایین است و صنعت پرورش آن با ژنتیک های خوب مدیریت می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com