نیازی به واردات گوشت قرمز و شیرخشک صنعتی نداریم

نیازی به واردات گوشت قرمز و شیرخشک صنعتی نداریم
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر نه تنها گوشت قرمز و شیرخشک صنعتی مورد نیاز کشور از داخل تامین می شود بلکه مازاد آن نیز به کشورهای دیگر صادر می شود بنابراین نیازی به واردات نداریم
محمدرضا ملاصالحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره انتشار برخی اخبار غیرواقعی از افزایش واردات گوشت قرمز، افزود: اکنون نه تنها با کمبود گوشت قرمز مواجه نیستیم بلکه با انباشت این محصول نیز مواجه هستیم به طوری که طی 3 سال گذشته قیمت دام زنده تغییر محسوسی نداشته و در برخی مقاطع نیز قیمت آن با کاهش نیز مواجه بوده است.
وی با بیان آنکه سال گذشته 785 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، اظهار داشت: سال گذشته و امسال انباشت تولید دام سبک و سنگین کشور بیش از نیاز داخلی است بنابراین تمهیدات لازم برای کاهش واردات گوشت قرمز و صادرات دام زنده پرواربندی شده، اتخاذ شد به طوری که سال گذشته میزان واردات به 67 هزار تن رسید که این میزان در مقایسه با سال های قبل به کمتر از نصف کاهش یافته است.
وی بر این باور است که اگر صادرات گوشت قرمز برای سال گذشته عملیاتی نمی شد به طور قطع صدمات جبران ناپذیری به تولید داخلی وارد می شد البته امسال نیز شرایط تولید همانند سال گذشته است و با اینکه پنج ماه از سال می گذرد با رکود خرید و قیمت دام زنده مواجه هستیم بنابراین باید صادرات طبق روال انجام تا از افت قیمت این محصول جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید، سال گذشته نزدیک به یک میلیون راس دام سبک و حدود 12 هزار راس گوساله پرواربندی به خارج از کشور صادر شد تا دامپروری زودتر از دیگر واحدهای تولیدی از رکود خارج شود و فعالان این بخش بتوانند به طور مجدد دام آماده پروار را تامین کنند تا مشکلی در این بخش پیش نیاید.
وی درباره ادعای برخی از کارشناسان بازار مبنی بر افزایش چندباره قیمت گوشت قرمز در بازار، گفت: رشد قیمت گوشت قرمز ربطی به دامداران ندارد زیرا دامدار ما، گوسفند و گاو پرواربندی را هنوز با قیمت سال گذشته عرضه می کند بلکه فقط حضور دلالان باعث افزایش نرخ گوشت در بازار مصرف می شود که علاوه بر ضرر زدن به مصرف کنندگان، این اقدام اجحافی به تولیدکنندگان است که باید توسط دستگاه های نظارتی این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
وی با تاکید بر آنکه نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم، افزود: تلاش کرده ایم برای واردات گوشت قرمز نیز تعرفه بیش از 20 درصد اعمال شود اما متاسفانه تعرفه حدود 8 درصد اعمال می شود البته با وجود بازار فعلی این محصول، انگیزه چندانی برای واردات وجود ندارد اما برخی از تولیدکنندگان صنایع غذایی و فرآورده های سوسیس و کالباس برای آنکه سود بیشتری عایدشان شود به دنبال واردات گوشت ارزان قیمت از مبادی کشورهای آسیایی بدون توجه به کیفیت آن هستند.
ملاصالحی ادامه داد: در حال حاضر دامداران نگران این مسئله هستند که با افزایش میزان تولید داخل که بیش از نیاز مصرف و توان کشش بازار است؛ حتی ادامه روند اندک واردات می تواند تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات عدیده ای مواجه سازد.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی معتقد است: تولید داخل محصولات پروتئینی و لبنی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی، ایجاد سرمایه گذاری کلان و اشتغالزایی در این بخش است که باید با اتخاذ تمهیدات لازم آن را حفظ و حراست کنیم تا خدشه ای به این بخش وارد نشود.
وی با بیان اینکه گوشت قرمز تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است به تولیدکنندگان صنایع غذایی و فرآورده های سوسیس و کالباس توصیه کرد؛ به جای واردات گوشت های بی کیفیت بهتر است گوشت قرمز مورد نیاز خود را از تولیدات داخل که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است، تامین کنند تا این محصولات به جای صادرات به دیگر کشورها با ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

** شیرخشک صنعتی مورد نیاز کشور تامین است
مشاور معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با گلایه از انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر واردات شیرخشک، گفت: ما در بخش تولید شیرخام نیز با انباشت تولید مواجه هستم زیرا از سال گذشته تاکنون قیمت شیرخامی که از دامدار خریداری می شد نه تنها افزایش نداشته بلکه در برخی از مقاطع با کاهش قیمت نیز مواجه بوده بنابراین افزایش تولید شیرخام منجر به خودکفایی کشور در تولید شیرخشک صنعتی نیز شده است.
وی با اشاره به اینکه واردات شیرخشک به کشور ممنوع نیست، افزود: با توجه به خودکفایی کشور در تولید شیرخشک صنعتی هم اکنون به هیچ وجه نیازی به واردات شیرخشک نداریم و طی سالهای اخیر تلاش کرده ایم با افزایش تعرفه از واردات این محصول به کشور ممانعت کنیم در همین راستا سال گذشته تعرفه واردات شیرخشک 40 درصد تعیین و اعمال شد.
وی اظهار داشت: هم اکنون حجم تولید شیرخام و شیرخشک تولید داخل به حدی رسیده که با مازاد تولید نیز مواجه هستیم به طوری که سال گذشته سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهادکشاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان نسبت به خرید شیرخام مازاد و تبدیل آن به شیرخشک صنعتی و صادرات آن اقدام کرده است بنابراین ضرورتی برای واردات این محصول به کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: با اینکه تعرفه مذکور بازدارنده واردات شیرخشک نیست اما باعث کاهش واردات شده زیرا تولید داخل افزایش چشمگیری داشته و بخشی از نیاز واردات را جبران کرده است.
به گفته وی، شیرخشک صنعتی در صنایع غذایی مختلف از جمله شکلات سازی، لبنی و پفک سازی مصرف می شود اما آنچه مسلم است شیرخشک مورد نیاز کشور به راحتی می تواند از تولیدات داخلی تامین شود.
ملاصالحی درباره شیرخشک پایه نوزاد گفت: هم اکنون بخشی از شیرخشک پایه نوزاد تامین و وارد می شود این درحالیست که از سالهای گذشته تکنولوژی آن وارد کشور شده و کارخانجاتی داریم که می توانند شیرخشک پایه نوزاد را تولید و حداقل بخشی از نیاز داخل را تامین کنند.
وی با بیان آنکه تعرفه واردات شیرخشک پایه نوزاد کشور صفر است، افزود: این خطر وجود دارد که برخی واردکنندگان سودجو به جای واردات شیرخشک پایه نوزاد اقدام به واردات شیرخشک صنعتی کنند که این موضوع نیز باید توسط دستگاه های نظارتی مورد پیگیری قرار گیرد.
وی درباره واردات کره نیز گفت: هم اکنون بخش قابل توجهی از کره مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شود زیرا کره وارداتی بسیاز ارزان تر از کره تولید داخل تامین و عرضه می شود، این درحالیست که ما می توانیم بخشی از کره مورد نیاز کشور را از محل تولید شیرخشک تامین کنیم.
به گفته وی، کره وارداتی ارزان تر است زیرا کشورهای اروپایی با برداشت سهمیه بندی تولید موجب افت قیمت شیرخام و فراورده های آن شدند و درهمین راستا دولت ها با پرداخت یارانه به صادرکنندگان تلاش می کنند تا محصولات مازاد بر نیاز خود را از کشورهای اروپایی خارج و صادر کنند که این مسئله می تواند باعث بهم ریختگی بازار داخلی کشور ما شود و سرمایه گذاری های صنعت دامی را با مخاطره مواجه سازد.
وی با بیان اینکه کشور ما توان تولید کره مورد نیاز کشور را دارد، افزود: در صورتی که صنایع فرآوری قیمت گذاری چربی شیرخام را به درستی انجام دهند انگیزه دامدار برای تولید شیرخام پرچرب فراهم می شود به طور مثال در حال حاضر بیش از 6 میلیون تن شیر وارد صنایع لبنی می شود که اگر یک درصد به میانگین چربی تولیدی شیرکشور اضافه شود می تواند چربی مورد نیاز تولید کره کشور را تامین کند.
به گفته وی، اما متاسفانه دامداران به دلیل ضرر و زیان در قیمت فروش شیرخام تولیدی به صنایع لبنی در حال حاضر انگیزه ای برای تولید شیرخام پرچرب ندارند.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی افزود: معاونت امور دام برای حمایت از تولید داخل پیشنهاد 50 درصدی تعرفه واردات کره را ارایه داد اما علیرغم تلاش های آن معاونت تعرفه واردات این محصول 15 درصد تعیین شد.
وی درباره واردات پودر آب پنیر نیز گفت: هم اکنون بخشی از پودر آب پنیر مورد نیاز صنایع غذایی کشور نیز از محل واردات تامین می شود اما ممکن است برخی واردکنندگان سودجو در کنار واردات پودر آب پنیر اقدام به واردات شیرخشک صنعتی نیز کنند که انتظار می رود متصدیان کنترل واردات باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا به جای پودر آب پنیر محصول دیگری همچون شیرخشک صنعتی که دارای تعرفه واردات بالاتری است، وارد نشود.
وی اضافه کرد: هم اکنون نه تنها نیازی به واردات شیرخشک صنعتی نداریم بلکه معتقدیم باید با ارایه مشوق های صادراتی شرایط برای صادرات مازاد آن نیز فراهم شود.

** اجرای مصوبه 1440 تومانی شیرخام در دست پیگیری است
ملاصالحی درباره وضعیت خرید شیرخام نیز گفت: علیرغم تلاش های دولت یازدهم و وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از دامداران، اما طی 1.5 سال گذشته تولیدکنندگان شیرخام مورد بی مهری صنایع لبنی قرار گرفته اند این درحایست که بیش از 70 درصد مواد اولیه انواع تولیدات فرآورده های لبنی را شیرخام تشکیل می دهد و در واقع تولیدکنندگان شیرخام و صنایع لبنی شریک یکدیگر هستند اما تاکنون هیچ افزایش قیمتی از سوی صنایع لحاظ نشده است.
وی افزود: طی این مدت در بسیاری از مناطق کشور شیرخام نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه کاهش نیز داشته است و به طور میانگین هرکیلوگرم از این محصول با قیمتی بین 1110 تومان تا 1200 تومان و حتی در برخی موارد با نرخی کمتر از 1000 تومان نیز از دامداران خریداری می شود.
به گقته وی، این درحالیست که طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم شیرخام 1440 تومان تعیین شده بود که عملیاتی نشد و امسال نیز تلاش کردیم شیرخام با نرخ مصوب سال گذشته خریداری شود که هنوز این امر اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: هم اکنون هیات دولت و وزارت جهادکشاورزی به دنبال اجری مصوبه ستاد تنظیم بازار شیرخام هستند به نحوی که از سوی معاونت اجرایی ریاست جمهوری به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اجرای این مصوبه مورد تاکید قرار گرفته چرا که از سال گذشته تاکنون صنایع فرآوری دو تا 3 بار مجوز افزایش قیمت دریافت کردند بنابراین متناسب با افزایش قیمت فرآورده های لبنی باید قیمت شیرخام نیز افزایش می یافت که این اتفاق رخ نداد و با عدم اجرای مصوبه 1440 تومانی شیرخام مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com