نیاز سالانه کشور به بیش از دو میلیون تن نهاده طیور برای تولید تخم مرغ

نیاز سالانه کشور به بیش از دو میلیون تن نهاده طیور برای تولید تخم مرغ
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار گفت: سالانه دو میلیون و 400 هزار تن نهاده طیور شامل ذرت و سویا برای تولید تخم مرغ در صنعت مرغ تخمگذار کشور مورد نیاز است.
ˈهدایت اصغریˈ روز شنبه افزود: برای تولید تخم مرغ، در مجموع ماهانه به 200 هزار تن دان مرغی نیاز است که 120 هزار تن آن به دان ذرت و 80 هزار تن آن به سویا اختصاص می یابد.
وی اظهار کرد: چندی پیش طبق توافق با شرکت پشتیبانی امور دام برای متعادل سازی قمیت تخم مرغ در بازار مقرر شد هر دو ماه یکبار 100 هزار تن دان مرغی با قیمت 600 تومان برای هر کیلوگرم ذرت و 900 تومان برای هر کیلوگرم سویا تامین و در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد.
بدقولی شرکت پشتیبانی امور دام در عرضه قیمت دان مرغی
اصغری، تامین 100 هزار تن نهاده طیور طی دو ماه را برای این بخش کافی ندانست و گفت: این در حالیست که طی هفته گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به توافق خود عمل نکرده و هر کیلوگرم ذرت را با قیمت 630 تومان و هر کیلوگرم سویا را با قیمت 950 تومان در اختیار تولید کنندگان این بخش قرار داده است.
وی تاکید کرد: با افزایش قیمت نهاده های طیور به طور قطع قیمت تخم مرغ نیز در بازار مصرف افزایش می یابد که این به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان نخواهد بود.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار تصریح کرد: هم اکنون هر کیلوگرم ذرت با قیمت 650 تا 660 تومان و سویا بین یک هزار و 250 تا یک هزار و 300 تومان در بازار مصرف عرضه می شود که این رقم بین 300 تا 400 تومان اختلاف قیمت دان دولتی و آزاد را نشان می دهد.
وی افزود: هم اکنون تمامی دان مورد نیاز کشور با ارز مرجع یک هزار و 226 تومان وارد کشور می شود، در حالی که این کالا در بازار مصرف با قیمتی بیش از سود عادلانه به تولید کنندگان عرضه می شود.
اصغری، مشکل تامین نهاده طیور با قیمت مناسب را ناشی از سوء مدیریت دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور به مدیریت جامع و کامل در تامین نهاده طیور با قیمت مناسب نیاز است که اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار به عنوان ذی نفع می تواند با مدیریت صحیح به خوبی این مشکل را برطرف کند.
وی با اشاره به این که، در حال حاضر مشکل صنعت مرغ تخمگذار کشور تامین نهاده مورد نیاز با قیمت مناسب است افزود: بنا بر این از دولت انتظار می رود برای افزایش راندمان تولید برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی در این خصوص انجام دهد.
مدیر عامل اتحادیه مرغدران تخمگذار گفت: به رغم توافق شرکت پشتیبانی امور در خصوص تامین نهاده طیور و عرضه هر کیلوگرم تخم مرغ در محل مرغداری ها بین 2700 تا 3100 تومان، در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ در محل مرغداری با قیمتی بین 2700 تا 2800 تومان به فروش می رسد.
وی تاکید کرد که با افزایش قیمت نهاده دولتی باید منتظر افزایش قیمت این محصول در محل مرغداری ها نیز باشیم.
صادرات 18 هزارتن تخم مرغ طی دو ماه نیم گذشته
اصغری افزود: از آذرماه سال جاری تاکنون، 18 هزار تن تخم مرغ مازاد به کشورهای همسایه همچون عراق، ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان صادر شده است.
وی با اشاره به این که، هر کیلوگرم تخم مرغ به یک دلار و 30 سنت به فروش می رسد اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، صادرات در حالی صورت گرفته که تخم مرغ مورد نیاز کشور تامین است و مازاد تولید به کشورهای منطقه صادر می شود.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران تخم گذار گفت: هم اکنون 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید و تامین شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این رقم به 930 هزار تن برسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com