نیاز به سرمایه‌گذاری هزار و 400 میلیارد تومانی برای تولید مرغ و تخم مرغ

نیاز به سرمایه‌گذاری هزار و 400 میلیارد تومانی برای تولید مرغ و تخم مرغ

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه متاسفانه هر سال شاهد تشنجاتی در بحث عرضه و تقاضای گوشت مرغ در ایام خاصی هستیم، افزود: مدیریت عرضه و توزیع گوشت مرغ باید به شکل پررنگ ‌تر قوی‌تری عمل کند تا زحماتی که مجموعه تولید متحمل می‌شود هدر نرفته و مصرف کننده نیز منتفع شود.
دکتر علی آذروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در تولید گوشت مرغ نداریم، ‌تصریح کرد: افزایش غیر متعارف قیمت‌ها هیچ گونه منفعت و آثاری برای تولید کننده به همراه ندارد ضمن اینکه در حق مصرف کننده نیز اجحاف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته براساس برنامه ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی یک میلیون و 605 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد،افزود: البته صنعت مرغداری توان تولید بیش از این مقدار را نیز دارد ولی تولید باید براساس نیاز کشور انجام شود چرا که افزایش عرضه بیش از تقاضا مشکلاتی را برای تولیدکننده به همراه خواهد داشت.
دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با یادآوری اینکه براساس برنامه چهارم توسعه باید هر سال شش درصد به تولید گوشت مرغ و چهار درصد به تولید تخم مرغ افزوده شود،ادامه داد: اگر امسال برنامه چهارم توسعه تمدید شود طبق پیش‌بینی افزایش شش درصدی تولید در این برنامه ما می‌توانیم یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ تولید کنیم.
آذروش با اظهار امیدواری از اینکه دولت در ابتدای سال 89، با برنامه ریزی، قیمت تمام شده گوشت مرغ را برای تولید کننده مشخص کند،افزود: با انجام کار کارشناسی و مشخص کردن قیمت تمام شده این محصول تولید کننده نیز متوجه می‌شود که باید محصولش را با چه قیمتی در بازار عرضه کند و به این ترتیب در تولید گوشت مرغ نیز ثبات ایجاد می‌شود.
او با تاکید بر اینکه دولت باید از این تولید حمایت جدی به عمل آورد در ادامه از افزایش قیمت مرغ در سطح جهان در سال جاری خبرداد و گفت: با توجه به اینکه فاکتورهایی در تولید گوشت مرغ موثر است باید این فاکتورها در کشور توسط کارشناسان مربوط بررسی شده و ضمن مشخص شدن قیمت تمام شده نرخ تورم نیز در این صنعت مورد محاسبه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر قرار است امسال بین 90 تا 95 هزار تن افزایش تولید گوشت مرغ و 30 هزار تن افزایش تولید تخم مرغ داشته باشیم، بالغ بر 450 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم که باید به این قضیه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه این صنعت در سال‌های گذشته تورمی نزدیک به 20 درصد را شاهد بوده است، گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش پنج هزار میلیارد تومان است اگر این میزان تورم (20 درصد) را نیز به آن اضافه کنیم سهم تورمی آن هزار میلیارد تومان می‌شود که به این ترتیب برای سال 89 برای تولید 780 هزار تن تخم مرغ و یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ به یک هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اضافه نیاز داریم که در این زمینه باید بانک‌ها به کمک این صنعت آمده و نقدینگی یا سرمایه‌گذاری را تامین کنند.
وی تصریح کرد: در غیر این صورت تولید کنندگان این بخش ناگزیر هستند پول را از بازار آزاد خریداری کنند که سود پولی که از بازار آزاد برای خرید نهادها تامین می کنند 40 درصد در سال است که در این صورت فشار بسیاری متوجه بخش تولید شده و در نهایت این فشار به بخش مصرف نیز منتقل می‌شود و مصرف کننده باید هزینه گزافی را پرداخت کند.
آذروش تاکید کرد: اگر بانک‌ها با بهره‌ متعارفی از این صنعت حمایت کنند مردم در حاشیه امن قرار گرفته و تولید کننده نیز با یک اطمینان خاطر برای تولید خود برنامه ریزی می‌کند.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com