نژاد ایرانی مرغ با مشابه خارجی رقابت می‌کند

نژاد ایرانی مرغ با مشابه خارجی رقابت می‌کند
مدیرعامل مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار گفت: لاین مرغ آرین(ایرانی) اصلاح‌شده و کاملا قابل رقابت با نژادهای خارجی است، این تلاش برخی کشورهاست که می‌خواهند نژاد آرین در حاشیه بماند، امنیت غذایی کشور با نژاد خارجی تامین نمی‌شود.
محمد حسین انصاری‌فرد در پاسخ به اینکه چرا تنها دو درصد از مرغ کشور از نژاد آرین است، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته به‌رغم اینکه نژاد آرین اصلاح شده و کاملاً قابل رقابت با نژادهای خارجی وارداتی است، اما در مرغداری‌ها استفاده نمی‌شود.
رئیس پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور معتقد است: تنها 2 درصد مرغ کشور از نژاد آرین (ایرانی)و  98 درصد بقیه از نوع راس، کاپ، لوهمن، هوبارد و آربراکرز است، مربوط به کشورهای خارجی نظیر انگلیس و هلند است.
چرا از مرغ آرین استفاده نمی‌شود؟
مدیرعامل مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار افزود: دلیل استفاده نکردن مرغداران، انجام ندادن تبلیغات از سوی این مجتمع است و مرغداری‌ها شناخت خوبی از این نژاد ندارند.
وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته کار تحقیقی روی این لاین انجام شده است، ادامه داد: از نظر درصد لاشه، مقاومت به بیماری‌ها، فرم ظاهری، کیفیت گوشت و ضریب تبدیل این نژاد تغییراتی انجام شده است که استفاده از آن را در مرغداری‌ها کاملاً توجیه پذیر و از نظر اقتصادی قابل رقابت با نژادهای دیگر کرده است.
اما مرغدارانی که از نژاد آرین استفاده می‌کنند، معتقدند استفاده از این نژاد در مرغداریها توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل مرغداران به استفاده از نژادهای خارجی سوق می‌یابند.
انصاری‌فرد گفت: به تازگی یکی از مرغداری‌ها در شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل 130 هزار نژاد آرین استفاده کرد که با 3 درصد (کم) تلفات و ضریب تبدیل 1.8 در 46 روز به وزن 2.3 رسیده است.
انصاری‌فرد که 8 ماه است در این مجتمع به عنوان مدیرعامل مشغول است، گفت: در سال‌های گذشته تلاش نشده است، حتی با انتشار کاتالوگ ‌و یا اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها به مزیت‌های این نژاد و تغییراتی که انجام شده اشاره کنند.
وی ادامه داد: کار به جایی رسیده است که برخی تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار این نژاد را جوجه‌کشی کرده و تحت عنوان نژادهای خارجی در بازار می‌فروشند و قابل تشخیص هم نیست.
انصاری‌فرد گفت: البته ساختار مدیریتی هم در ارائه خدمات پس از فروش، خدمات علمی و حرفه‌ای به مرغداران وجود نداشته و کسانی که از این نژاد استفاده کرده‌اند، خدمات علمی بعد از آن را دریافت نمی‌کنند.
15 میلیارد تومان اعتبار جدید مدیرعامل مجتمع مرغ لاین
وی ادامه داد: به تازگی 15 میلیارد تومان در مجلس به عنوان اعتبار این مجتمع به تصویب رسیده است که تحت عنوان خدمات پس از فروش به ارائه مشوق‌های مالی هزینه می‌شود.
مدیرعامل مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار در پاسخ به اینکه آیا تولید نژاد آرین در این مجتمع به اندازه‌ای است که اگر تمام مرغداری‌های کشور استفاده کنند، کفاف دهد، گفت: بله برای تامین نیاز کشور 35 هزار لاین باید وجود داشته باشد و از هر یک جوجه لاین 275 هزار مرغ گوشتی به وجود می‌آید و این مجتمع ظرفیت تولید این تعداد لاین را دارد.
انصاری‌فرد در پاسخ به اینکه استفاده از نژاد آرین (ایرانی) چه مزیتی برای کشور دارد، گفت: صنعت طیور با 25 هزار مرغ‌داری و تولید یک میلیارد و 100 میلیون قطعه جوجه گوشتی 2.5 میلیون نفر اشتغال دارد و عدم وابستگی در این صنعت بسیار مهم است.
وی ادامه داد: صنعت مرغداری ایران جزو 5 کشور تولید کننده دنیا است و مهمترین تامین کننده امنیت غذایی کشور است.
انصاری‌فرد گفت: اگر کشورهایی مانند انگلیس و هلند، نژادهای خود را به ما می‌دهند به این دلیل است که نژاد جایگزین آرین ایرانی وجود دارد و اگر نباشد، قطعاً کشورها نژاد مرغ به ما نخواهند داد.
مدیرعامل مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار تصریح کرد: البته سیاست دیگری هم دارند و اینکه نژاد مرغ را به قیمت بسیار مناسب می‌دهند تا نژاد آرین ایرانی از بین برود.

 
کلمات کلیدی مرغ آرین آرین
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com