نوسانات جهانی قیمت خوراک و لبنیات

نوسانات جهانی قیمت خوراک و لبنیات
یکی از مهمترین فاکتور های ادامۀ فعالیت برای دامداران ، قیمت شیر و خوراک است . بر طبق استانداردهای اولیه ارائه شده توسط IFCN در بازه زمانی 2014-2006 چگونگی افزایش قیمت ها بررسی شده است .داده ها نشانگر این بودند که دامداران در این بازه زمانی با نوسانات قیمت سروکار داشته اند .
بسیاری از شاخص ها در بازار جهانی در سطح مطلوب گزارش شده و این موضوع بیانگر این است که سود دامداران مستقیما به قیمت شیر بستگی دارد. 
یافته های اصلی 
تغییر تراز: در هشت سال اخیر قیمت شیر از 24 دلار به بیش از 40 دلار در هر 100 کیلو ،به عبارتی 17 دلار در هر 100 پوند رسید و داده ها نشانگر این است که در همین بازه زمانی،قیمت خوراک نیز افزایش داشته است .
نوسان قیمت: قیمت شیر و خوراک با 50 درصد بالا یا پایین نسبت به میانگین در نوسان بوده است. این نوسانات قیمت برای دامداران تاثیر گذار بوده بویژه آن دسته که از تجهیزات مدرن تری استفاده می کردند. سود ناخالص خوراک ترکیبی نیز با نوسان 50 درصدی روبرو شده و 17 دلار در هر صد کیلو شیر بالا پایین میشد .
افت قیمت : در طی این هشت سال تولیدکنندگان فراورده های لبنی با دو بحران بزرگ روبرو شده اند . در سال 2009 که قیمت شیر به پایین ترین میزان ممکن رسید و دیگری در سال 2012 که افزایش بی سابقه قیمت خوراک دام ،قیمت شیر را تحت تاثیر قرار داد .
افزایش قیمت : اولین سود ناخالص با افزایش قیمت شیر در سال 2007 مشاهده شد. این افزایش قیمت به دلیل کمبود قابل توجه شیر در سراسر جهان رخ داد، به دلایل روانشناختی چون کسی برای چنین وضعیتی آماده نبود، در میان خریداران وحشتی به وجود آمد که آنها را برای تامین مواد لازم دچار تردید کرد . وضعیت مشابهی در بازه زمانی طولانی تر در فواصل آوریل 2013 تا آوریل 2014 میلادی  اتفاق افتاد. در این زمان قیمت شیر افزایش و قیمت خوراک دام کاهش پیدا کرده بود .
دیدگاه : در تولید محصولات لبنی افزایش تولید شیر ،تولید مقدار زیادی شیر اضافی در پی خواهد داشت که این افزایش تولید به کاهش قیمت شیر منجر خواهد شد .
IFCN در نطر دارد تا با کاهش تولید شیر ،قیمت شیر را کنترل کند . تغییرات ماهیانه قیمت ها در وب سایت این شرکت به صورت ماهیانه به روز رسانی می‌شود . 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com